اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

آخرین وضعیت مرزهای منتهی به عراق/ بازگرداندن خودروهای شخصی از سوی پلیس

با توجه به ازدحام جمعیت در مرزهای منتهی به عراق و همچنین مشکلاتی که برای ورود زائران به عراق ایجاد شده، رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده که پلیس خودروهای شخصی را از ادامه مسیر بازمی‌گرداند.

آخرین وضعیت مرزهای منتهی به عراق/ بازگرداندن خودروهای شخصی از سوی پلیس

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مرزهای منتهی به عراق هم اکنون با ازدحام جمعیت مواجه شده و به دلیل مشکلاتی که برای زائران ایرانی در مرزها بوجود طی روزهای گذشته معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، رئیس ستاد مرکزی اربعین و بسیاری از مسئولان دولتی به عراق و همچنین مرزهای منتهی به عراق سفر کردند تا از نزدیک پیگیر مشکلات زائران باشد. فرمانده کل سپاه و رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم امروز به ایلام رفتند تا از نزدیک پیگیر خدمات رسانی به هم وطنان در مرزها باشند.

با این حال به دلیل اتفاقاتی که در مرز‌های شلمچه و مهران به وقوع پیوست، شب گذشته جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرز‌ها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.

* مرزهای منهی به عراق بسته شد

سید‌مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره این جلسه گفت: در این جلسه سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضا‌های مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میراحمدی با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران را در پی دارد، افزود: همه اعضای شرکت کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بستر‌های طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.

 

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: همه این‌ها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است بنابراین نتیجه این جلسه بعد از 5 ساعت مشورت این شد که همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

میراحمدی تاکید کرد: به جهت این که امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد.

وی افزود: بعد از این که پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بستر‌های لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد که چگونه مرز‌ها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

 

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرز‌های عراق از فردا لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آن‌ها مسترد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا این که با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

وی افزود: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد.

 

 

میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی افزود: ان شاء الله بعد از این که وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

* مسیر به مرز چذابه و شلمچه کاملا بسته است

خلیلیان استاندار خوزستان هم درباره وضعیت مرزهای ایران و عراق گفت: دیروز حدود ۱۴۰ هزار نفر از دو مرز چذابه و شلمچه وارد عراق شدند. برای افراد حاضر در پشت مرز اتوبوس عازم شد تا به سمت العماره اعزام شوند.

 

 

وی تاکید کرد: هم اکنون خروجی شهرها به سمت مرز چزابه و شلمچه بسته است. به هیچ‌وجه سمت این دو مرز حرکت نکنید.

خلیلیان تاکید کرد: در خاک عراق امکاناتی وجود ندارد. حتی آنجا کسی نیست که آب دست زائران بدهد.

* تا اطلاع ثانوی مرز تمرچین بسته است

محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی هم در این باره گفت: در مرز تمرچین عبور و مرور بدون مشکل در حال انجام بود اما با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین بعلت عدم امکانات در کشور عراق تا اطلاع ثانوی در مرز تمرچین عبور و مرور متوقف است.

* در شرایط فعلی زائران به سمت مرزها حرکت نکنند

سیدمجید میراحمدی همچنین ساعاتی بعد از اعلام خبر بسته شدن مرزهای منتهی به عراق، با بیان اینکه در برخی از مرزهای ما مخاطرات جدی برای زائران به وجود آورد، گفت: ریشه اصلی مشکلات دو مسئله است؛ یکی ناتوانی طرف عراقی در حمل و نقل زائران به سمت عتبات و مسئله بعدی ضعف و کندی خروج زائران از گیت های پلیس مرزی و گذرنامه عراق است. این دو مسئله باعث شد ما در مرز مهران تجمع چند ده هزار نفری داشته باشیم که با تلاش های صورت گرفته از تلفات زائران جلوگیری شد اما برخی از زائران دچار گرمازدگی شدند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه با اشاره به وضعیت مرزهای شلمچه و چذابه تصریح کرد: بعد از ظهر دیروز تمامی حمل و نقل زائران در این دو مرز متوقف شد و زائران ساعت ها در گرمای بالای 50 درجه قرار گرفتند و مخاطرات جدی برایشان به وجود آمد و ما به سرعت وارد عمل شدیم و با اعزام خودروهایی که قبل از این طرف عراقی اجازه ورود آن ها را نمی داد زائران را به عتبات منتقل کردیم؛ به لطف خدا در این موضوع هیچ تلفات جانی و فوتی نداشتیم.

*  زائر جدیدی به تراکم موجود در پایانه های مرزی اضافه نشود

میراحمدی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی که صورت گرفته به حمدلله هیچ مشکلی در برگشت زائران وجود ندارد، گفت: برای زائرانی که در پایانه های مرزی حضور دارند، تمهیداتی را عزیزان ما در فراجا اندیشیده‌اند. مشکلی از جهت کنترل و مدیریت زائران حاضر در پایانه های مرزی نداشتیم مهم این است که زائر جدیدی به تراکم موجود در پایانه های مرزی اضافه نشود.

 

 

وی افزود: تاکید می‌کنم به هیچ عنوان هیچ زائری به سمت پایانه های مرزی حرکت نکند و ما هم اعلام کردیم اتوبوس ها از مبدا شهرها حرکت نکنند؛ البته وجوه بلیت های خریداری شده مسترد می شود و حتی آن دسته از عزیزانی که هزینه بیمه خود را پرداخت کرده اند مبالغ خود را دریافت خواهند کرد.

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه امنیت زائران خط قرمز ماست و اقدام ما در جهت پیشگیری از بحران بود، گفت: اتوبوس‌هایی که در حال حاضر در حال حرکت به سمت مرزها هستند  1300 اتوبوس است که در مسیر هستند و نگرانی ما این است که زائران عزیز دچار مشکل نشوند.

* خودروهای شخصی به هیچ وجه امکان حضور در پایانه‌های مرزی را ندارند

میراحمدی ادامه داد: زائرانی که با وسیله شخصی خودشان هستند به هیچ وچه امکان حضور در پایانه های مرزی را ندارند و همه پارکینگ ها ظرفیت شان کامل شده است.

رئیس ستاد اربعین در پایان گفت: اگر شرایط اطمینان بخشی حاصل شود ما با اطمینان از اینکه امنیت زائران صد در صد تامین باشد اطلاع رسانی می کنیم اما با این شرایط اجازه ورود هیچ زائری را نخواهیم داد.

* از امروز گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا گفت: به علت مخاطراتی که برای امنیت و سلامت زائرین به وجود آمد همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائرین به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شد و از امروز ( جمعه 18 شهریور) گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد.

*وزیر کشور: فقط کسانی از مرز مهران عبور می‌کنند که از قبل در این پایانه حضور داشتند

 

احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی از استان ایلام و مرز مهران درباره آخرین وضعیت مرزها برای عبور زائران اربعین، گفت: فقط کسانی در حال عبور از مرز مهران هستند که از قبل در این پایانه حضور داشتند و تعدادی از زائران نیز در استان ایلام بودند که به تدریج در حال عبور هستند.

وزیر کشور تصریح کرد:‌ در صورتی که شرایط فراهم شود و بتوانیم به موقع و به طور مناسب عزیزان را از مرز عبور دهیم و دوستان عراقی نیز این بستر را فراهم کنند تا با سرعت زیاد عزیزان را عبور دهند و از طرف دیگر در آن سوی مرز نیز تعداد مناسب اتوبوس فراهم شده باشد، خدمت مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

*فرماندار مریوان: مرز باشماق بسته است

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت زائرین اربعین در مرز باشماق، گفت: به دلیل کمبود خدماتی که در کشور عراق وجود دارد، مرز باشماق بسته شد.

وی افزود: به محض اینکه بتوانیم خدماتی را به مسافران ارائه کنیم و مرز باز شود، از طریق رسانه ملی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

فرماندار مریوان تصریح کرد: از صبح امروز حدود سه هزار نفر از هموطنان از مرز عبور کرده و وارد خاک عراق شدند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین: زوار حاضر در عراق سریعتر سفر خود را پایان دهند

سید مجید میراحمدی در توصیه‌ای به زائرانی که در عراق حضور دارند نیز، گفت: خواهش می‌کنم زائران هر چه زودتر برنامه زیارتی خودشان را پایان دهند؛ سفر باید کوتاه و حداکثر 5 روز باشد و مدت ماندگاری در کربلا نیز نهایتاً 1 روز باید باشد، با توجه به اخباری از سوی مسئولان و مقامات نجف ارسال می‌شود، در این شهر کمبود آب وجود دارد.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: ما در صدد این هستیم همانگونه که در تلاش برای حل مشکلات این سوی مرز هستیم، مشکلات آن سوی مرز را نیز حل کنیم.

*رئیس ستاد مرکزی اربعین: پلیس راهور خودروهای شخصی را از مسیر باز می‌گرداند

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگوی تلویزیونی دیگری درباره نحوه بازگشت زائرانی که در مرزها حضور دارند، اظهار داشت: اتوبوس‌های لازم در همه پایانه‌های مرزی جهت بازگشت زائرانی که در مرز حضور دارند، تعبیه شده است و مشکلی برای انتقال زوار نخواهیم داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه زائران با خودروهای شخصی‌شان به سمت پایانه‌های مرزی حرکت نکنند، گفت: الان مشکلی که وجود دارد این است که ماشین‌های شخصی بدون توجه به توصیه‌های ما، مانع تردد اتوبوس‌ها شده‌اند؛ پلیس راهور در تلاش است که خودروهای شخصی را در مسیر برگرداند و توصیه ما این است که به سمت مرزها حرکت نکنند.

*پلیس: شرایط مرز مهران پایدار نیست

سردار اشرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران با عراق برای تردد زائران اربعین، گفت: شب گذشته مرز مهران به لحاظ کندی ارائه خدمات، نبود وسیله حمل و نقل و جابه‌جایی، بحرانی شد.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از زائران دچار ناراحتی‌های تنفسی شدند و بحث امداد و نجات هم در آن سوی مرز به شدت ضعیف بود که این موضوع ما را نگران کرد.

 فرمانده قرارگاه اربعین فراجا تصریح کرد: بلیط زائرانی که هنوز سوار اتوبوس نشدند و بلیط برای آنها برای صادر شده، باطل می‌شود و بعداً وجه آنها عودت داده خواهد شد.

*سخنگوی اورژانس: مردم از ساعات خنک روز برای تردد استفاده کنند

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس نیز با اشاره به آخرین وضعیت جسمی زائران در مرزهای عراق، گفت: تا این لحظه حدود حدود ۳۱ هزار نفر از هموطنان و زائران به اورژانس مراجعه کردند که خوشبختانه بیشتر این عزیزان با درمان سرپایی توانستند به مسیر خود ادامه دهند.

وی افزود:‌ مشکل اصلی مردم و زائران در مرزها و کشور عراق موضوع گرمازدگی است و تا این لحظه حدود ۶ هزار نفر از هموطنان به دلیل گرمازدگی به مراکز اورژانس صحرایی مراجعه کردند.

سخنگوی اورژانس اضافه کرد: زائران و افرادی که در مرز هستند تلاش کنند که در ساعات خنک روز برای تردد استفاده کنند و افزایش مصرف آب را جدی بگیرند.

*سفر زمینی اربعین منتقی شد

سید مجید میراحمدی در تشریح آخرین وضعیت مرزها اظهار داشت: با توجه به بررسی و بازدید هوایی و زمینی از مرز چذابه، الحمدلله مشکل تراکم و ازدحام جمعیت نداریم و میزان مراجعات کاهش پیدا کرده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره کسانی که بلیت تهیه کرده‌اند نیز، گفت: سفر عزیزان برای زیارت اربعین منتفی است، به جز سفرهای هوایی که برای آن هیچ ممنوعیتی قائل نشدیم؛ البته در داخل عراق مشکلات مختلفی وجود دارد و از نجف هم از ما درخواست شده تا آب آشامیدنی ارسال کنیم.

*استاندار آذربایجان‌غربی: تا اطلاع ثانوی مرز تمرچین بسته است

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به آخرین وضعیت تردد زائران از مرز تمرچین، گفت: در مرز تمرچین عبور و مرور بدون مشکل در حال انجام بود، اما با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین به علت عدم امکانات در کشور عراق تا اطلاع ثانوی در این مرز عبور و مرور متوقف است.

*استاندار خوزستان: مسیر به مرز چذابه و شلمچه کاملا بسته است

محمدصادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز درباره آخرین وضعیت تردد زائران اربعین از مرزهای چذابه و شلمچه، اظهار داشت: دیروز حدود ۱۴۰ هزار نفر از دو مرز چذابه و شلمچه وارد عراق شدند، برای افراد حاضر در پشت مرز اتوبوس عازم شد تا به سمت العماره اعزام شوند.

وی افزود: هم اکنون خروجی شهرها به سمت مرزهای چذابه و شلمچه بسته است، به هیچ‌وجه سمت این دو مرز حرکت نکنید. 

استاندار خوزستان تصریح کرد: در خاک عراق امکاناتی وجود ندارد. حتی آنجا کسی نیست که آب دست زائران بدهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول