اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

رودان در مسیر توسعه شهری قرار گرفته است

شهر رودان طی یک سال گذشته با روی کار آمدن یک شورای شهر جوان و پر انرژی همواره بدنبال تحول و گذر از روزمرگی ها گذشته بوده است، در این مسیر ترمیم زخم‌های کهنه شهر ماموریت بزرگی است که بر دوش آنها گذاشته شده و به گفته عضو شورای شهر رودان طی این مدت با اجرای 31 پروژه خدماتی و عمرانی گام های خوبی برداشته شده است.

رودان در مسیر توسعه شهری قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان، از آنجایی که شهر به عنوان یک منبع توسعه مطرح است و جایگاه مدیریت شهری در روند توسعه شهر و بهبود سکونتگاه های شهری نقش بسیار مهم و تعیین کننده دارد،می توان مدیریت شهری را در مسیر یک توسعه قانونمند و پایدار مورد توجه قرارداد.

مدیریت شهری در صورتی می تواند موفق باشدکه از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح مانند مدیریت شهری مناطق شهری، نواحی شهری و محلات شهری به عنوان لایه های سیاست گذاری و تصمیم گیری وجود داشته باشند، توسعه شهری پایدار که به دنبال برنامه هایی چون: کاهش آلودگی ها، نگه داریاز منابع، کاهش حجم ضایعات شهری، حمل و نقل مناسب و کارآمد می باشد، در پیاده سازی برنامه های خود با موانع و چالش های توسعه پایدار شهری مواجه است، که این چالش ها در صورت مهار نشدن ممکن است قدرت تخریب زیادی برای شهر، ساکنان و منابع آن پیدا کنند و زمان عملی شدن طرح های توسعه پایدار را به تاخیر بیاندازند و به مرور شهر را از حالت پایداری و دوام دور کنند، لذاشناسایی الزامات، چالش های فراروی توسعه پایدار شهری و همچنین جستجوی راهکارهایی برای برطرف کردن آنها که از ضرورتهای برنامه های توسعه شهری کنونی است، از اهداف این پژوهش و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی می باشد.

از مهم ترین راهکارها بازساخت شرایط فعلی، توجه به شهرهای میانی، مدیریت منسجم و یکپارچه و... .جهت رفع چالش های توسعه پایدار شهری است.

شهر رودان طی یک سال گذشته با روی کار آمدن یک شورای شهر جوان و پرانرژی همواره بدنبال تحول و گذر از روزمرگی‌های گذشته بوده است، در این مسیر ترمیم زخم های کهنه شهر ماموریت بزرگی است که بر دوش آنها گذاشته شده و برای برون رفت از چالش ها قرار گرفتن در مسیر توسعه مهمترین اصل است که باید مورد توجه اعضای شورای شهر و شهردار باشد.

توسعه‌ای که ظاهرا کلید خورده و با اجرای بیش از 31 پروژه خدماتی و عمرانی و رفع دغدغه ها مهم مردم، رودان را در یک مسیر جدید قرار داده است.

برای آگاه شدن از این مسیر توسعه با یکی از اعضای شورای شهر رودان به گفت و گو پرداختیم تا به وضوح از اقدامات و چند و چون کار مطلع شویم.

 

 

باید در جهت تحقق خواسته های مردم گام برداریم

ولی الله واحدی عضو شورای اسلامی شهر رودان در گفتگو با خبرنگار فارس در رودان با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنرگفت  : شهیدان رجایی و باهنر الگوی مدیریت کشور هستند .آنها دولتمردانی مردمی، ساده زیست، صادق و متعهد بودند لذا نام و یادشان همواره در اذهان باقی خواهد ماند.

 ولی اله واحدی گفت: خود را مکلف به پاسخگویی در مقابل مردم می دانیم چرا که ما منتخب مردم هستیم و باید در راستای تحقق خواسته‌های بحق شان گام برداریم. در اصل هفتم قانون اساسی شوراها به عنوان یکی از ارکان اصلی تصمیم گیری در کشور تلقی شده‌اند. در واقع تشکیل شوراها با هدف  استفاده از ظرفیت مردمی در تصمیم سازی ها و به تعبیر بهتر مشارکت دادن آنا ن در امور است.

توسعه بدون مشارکت مردم و نخبگان ممکن نیست

واحدی در پاسخ به سئوال چقدر از ظرفیت مردم در تصمیمات استفاده می شود ؟ گفت: به طور طبیعی، اعضای شورا به منظور تصمیم گیری صحیح از نظرات و مشاوره افراد مختلف استفاده می کنند اما بصورت سازمان یافته و متشکل، این خلا هنوز کاملا برطرف نشده است.

واحدی بیان داشت: اگر رودان را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کنیم تقریبا در قسمت شرقی تا محلات مرکز شهر  شورایاران انتخاب شده اند و همچنان انتخاب در سایر محلات ادامه دارد. این اقدام یک بخش کار است ولی بخش دیگر انتخاب مشاوران مجرب در حوزه های مختلف (حقوقی ،شهرسازی و معماری ، ورزش ، سلامت ، آموزش ، فرهنگ و رسانه ...... ) می باشد ، یعنی در کنار شورایاران که حلقه واسط مدیریت شهری و ساکنین در محلات هستند باید تصمیمات اخذ شده نیز از پشتوانه کارشناسی برخوردار باشد لذا تشکیل اتاق فکر یا حلقه مشاوران امری ضروری است و حتما پیگیری می کنیم.

 وی افزود: طبیعتا وقتی حلقه مشورتی ایجاد شد، برنامه توسعه شهر با نظر تخصصی تنظیم می شود و اقدامات در حوزه شهری مبتنی بر برنامه مدون و هدفمند دنبال می شود.

گلایه های مردم بر حق است

ولی اله واحدی در پاسخ به این سئوال چرا توسعه خدمات شهری به کندی پیش می رود و مردم از این بابت گلایه دارند ؟ تصریح کرد: مردم حق دارند و گلایه آنها کاملا بر حق است، ولی انصافا شورای و شهرداری تلاش می کنند که بهترین خدمات را ارائه کنند در راه طی این مدت بیش از 31 پروژه خدمات و عمرانی محقق شده  مثلا در ایجاد، اصلاح و بازسازی خیابانها و معابر شهری، ایجاد مجموعه‌های بازی در محلات، توسعه ورزش محلات با احداث زمین‌های ورزشی، توسعه فضای سبز و سایر بخش‌ها کارهایی صورت گرفته است، توسعه و اصلاح معابر و خیابانها تاکید بر محلاتی بوده که کمتر از این امکان بهره مند بودند،  لذا لازم بود این عقب ماندگی جبران شود اما قبول داریم که باید بیشتر تلاش کنیم.

واحدی با اشاره برخی مشکلات در حوزه مدیریت شهری گفت: قبول داریم که امکانات، بودجه و تجهیزات کافی به منظور خدمت رسانی به مردم در اختیار شهرداری نیست، دلایل متعددی هم دارد از جمله فرسودگی ماشین آلات، کمبودمنابع اعتباری، پایین بودن میزان مشارکت مردم در پرداخت عوارضات و موانع ومشکلاتی که که تقریبا ریشه تاریخی دارد، پروژه های نیمه تمام علی الخصوص در بخش معابر، بروز سیل و خسارات ناشی از آن در نحوه خدمت به مردم اثر دارد اما ما به عنوان نماینده مردم مکلفیم از خواسته‌های بحق آنان دفاع کنیم و کوتاهی در خدمت به مردم پذیرفتنی نیست و تلاش مان را  مضاعف کنیم تارضایت مندی شهروندان فراهم شود و خدمات در خور شأن مردم شریف شهر رودان باشد.

زحمات کارگران و پرسنل شهرداری را ارج می نهیم

عضو شورای اسلامی شهر رودان با اشاره به اینکه نیروهای شهرداری خالصانه و صادقانه تلاش می کنند، خاطرنشان کرد: شهر بدون وجود کارگران، پاکبانان و نیروهای خدماتی با مشکل روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: شورا امسال به جد بر اجرای قانون کار در پرداخت دستمزد تاکید کرد و اجرایی شد. اتفاقی که در سالهای قبل حتی همان دستمزد مصوب قانون کار هم پرداخت نمی شد، این اقدام به بهبود حقوق کارگران و نیروهای کار کمک کرد اما جمعی از کارکنان شهرداری هم در بخش های اداری هستند که ده درصد افزایش حقوق  داشتند توصیه ما به شهردار و مجموعه مالی شهرداری حمایت قانونی حقوقی از این دسته کارکنان هست  که انشاالله بتوانیم حداقل حمایت را از مجموعه شهرداری داشته باشیم. انصافا شاغلین در شهرداری  علیرغم همه مشکلات حقوقی و شغلی واقعا آنچه در توان دارند بکارمی گیرند تا رضایت مردم فراهم شود.

وی افزود: قدردان آنها هستیم، البته همینجا از شهروندان عزیز هم تقاضای همراهی داشته باشم، از شهروندان انتظار داریم که از اموال عمومی نهایت مراقبت را داشته باشند. هزینه‌های زیادی در ایجاد فضای سبز، نصب ست ورزشی و مجموعه‌های بازی کودکان، تجهیز زمین های محلات ومواردی دیگر انجام می شود آسیب زدن به این اموال به معنای هدر رفت هزینه های انجام شده است، هزینه هایی که شهروندان خودشان مشارکت دارند، طبعا اگر از این اموال مراقبت شود خدمات بیشتر توسعه می یابد.

نباید نگران عدم تحقق بودجه باشیم

ولی اله واحدی ضمن اشاره به بودجه مصوب شورا در سال جاری گفت: پیش بینی درآمدها و بودجه با درنظر گرفتن جوانب مختلف اعم از بودجه سنوات گذشته، میزان درآمدهای حاصله و ظرفیت های موجود صورت می گیرد.

واحدی افزود: البته ما در سال گذشته هم پیش بینی بودجه 100درصدی محقق نشد، معتقدم باید همه تلاش کنیم این رقم پیش بینی محقق شود. بهرحال شهردار با کمک همکاران در بخش درآمدی زمینه را برای فعال کردن کدهای درآمدی جدید فراهم کنند. بحمدلله اعتبارات ارزش افزوده رشد خوبی دارد، به نظرم  باید تمهیدات لازم برای تحقق درآمدهای پایدار اندیشیده شود.

برنامه توسعه چراغ راه مدیریت شهری است

واحدی در پاسخ  به این سئوال که در یکسال اخیر اقدامات انجام شده  چقدر بر مبنای برنامه توسعه بوده است، گفت: هر اقدامی که در حوزه خدمات شهری انجام می شود باید برمبنای چشم انداز توسعه رودان باشد، طبیعتا مجموعه شهرداری بر همین مدار حرکت می کند.

وی گفت: اما اعتقاد دارم باید ارتباط ما و شهردار با مردم بیشتر باشد و برنامه توسعه هم اطلاع‌رسانی شده و به  نقد گذاشته شود و در واقع باید ضمن تشریح وضع موجود، برنامه 4ساله توسعه رودان تدوین و عملیاتی شود تا مردم صریح و شفاف در جریان میزان تحقق اهداف قرار گیرند، قطعا با انتخاب مشاوران و بهره گیری از نظرات شورایاران این مهم مورد توجه جدی شورا و شهرداری خواهد بود،  در حقیقت  برنامه توسعه چراغ راه مدیریت شهری است.

رعایت نسبت بودجه در هزینه ها ضروری است

عضو شورای اسلامی شهر رودان در پایان با قدردانی از همراهی مردم و رسانه ها  که باارائه پیشنهادات و طرح مسایل حوزه مدیریت شهری زمینه رشد و توسعه شهر را فراهم می کنند، یادآور شد: موضوعی که لازم دیدم به آن اشاره کنم و البته می تواند به سرعت اجرای طرحها و پروژه ها هم کمک کند و البته خدمات بهتری ارائه گردد مسئله رعایت نسبت در هزینه کرد هم در اعتبارات ارزش افزوده و هم سایر اعتبارات  است یکی از اقدامات مهم شورا در تصویب بودجه رعایت نسبت بودجه است که با  رویکرد 60 درصد عمرانی و 40 درصد جاری پیش رفته است.و امیدوارم این موضوع ملاک عمل قرار گیرد .

انتهای پیام/88059

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول