اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ولایت‌پذیری در مذهب شیعه، نشانه تعالی اسلام سیاسی است

امام جمعه موقت کوار گفت: اربعین پیامی بین‌المللی به‌مردم غیرمسلمان می‌دهد که دین اسلام و مذهب تشیع و موضوع ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری در مذهب شیعه، جلوه موفق و متعالی از اسلام سیاسی است که می‌تواند هم منافع مادی و هم معنوی و اخروی بشر را تأمین کند.

ولایت‌پذیری در مذهب شیعه، نشانه تعالی اسلام سیاسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کوار، حجت الاسلام ذبیحی نژاد در خطبه امروز شهرستان با طرح این سوال که چرا اربعین امام حسین(ع) اهمیت دارد؟ گفت: عدد چهل یا اربعین، یکی از اعداد دارای اهمیت در فرهنگ اسلام است و مراسم پیاده‌روی اربعین، تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع است که همبستگی اجتماعی عظیمی را شکل می‌دهد که از آن به‌بزرگترین کنگره بین‌المللی نیز یاد می‌شود.

خطیب جمعه کوار اظهار داشت: کنگره اربعین به‌صورت خودجوش به‌ وجود آمده و این عشق و ارادت مردم به‌ امام حسین علیه‌السلام این شور حسینی را پدید آورده است. اثرات اجتماعی و فرهنگی اربعین، خاصیت‌های بسیاری دارد که اگر بخواهیم به‌ ابعاد بین‌المللی این اهمیت، توجه کنیم جلب توجه جهانی به‌ رویدادی مذهبی است که بسیاری از مذاهب دیگر اسلام و حتی ادیان دیگر را زیر پرچم فرهنگ متعالی شیعه گرد هم می‌آورد.

حجت الاسلام ذبیحی نژاد افزود: «حب الحسین یجمعنا» به‌معنای واقعی، بیانگر ابعاد بین‌المللی این کنگره بزرگ الهی است که همه ادیان و فرقه‌های مذهبی را زیر پرچم محبت امام حسین(ع) گردهم می‌آورد.

ابعاد بین‌المللی اربعین

وی با اشاره به وحدت جهان اسلام و برپایی اربعین حسینی بیان کرد: اندک تأملی بر آیات قرآن و روایات نشان می‌دهد دین اسلام تا چه حد بر وحدت میان مسلمین تأکید داشته است. حتی در قرآن به‌ مسلمانان سفارش شده است که در رابطه با پیروان دیگر ادیان الهی، مشترکات خود را اصل قرار بدهند و بر مبنای همان مشترکات از دشمنی و تفرقه پرهیز کنند. اندکی تأمل بر نتایج بی‌نظیر وحدت برای جامعه یک و نیم میلیاردی مسلمین جهان نشان می‌دهد که چرا دشمنان اسلام همیشه درصدد افروختن آتش تفرقه در میان این امت عظیم بوده‌اند.

امام جمعه موقت کوار از دیگر مصادیق ابعاد بین المللی اربعین را قدرت‌نمایی محور مقاومت دانست و عنوان کرد: روشن است که اربعین، غیر از جلوه‌های مذهبی، یک صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه جریان زر و زور و تزویر در عالم است. جایی که امروز جریان استکبار جهانی تلاش‌های زیادی کرده تا ابعاد این رویداد بزرگ جهانی را تحت شعاع قرار دهد، اما رهبران جریان مقاومت با تدارکات گسترده امنیتی، قدرت‌نمایی عظیمی کرده و می‌کنند.

حجت الاسلام ذبیحی نژاد اظهار داشت: در سال‌های اولیه حدوث انقلاب اسلامی در ایران جمهوری اسلامی ایران با مدیریت انرژی و ظرفیت گروه‌های مقاومت، زمینه ایجاد محور و جریان مقاومت را در جهت موازنه‌سازی قدرت در منطقه غرب‌آسیا آغاز کرد و اتفاقا خیلی زود هم به‌موفقیت‌های شگرفی رسید.

وی ادامه داد: امروز همین محور و جریان مقاومت، نه تنها توانسته در رژیم صهیونیستی را در حصار خودساخته‌اش گرفتار کند بلکه برخلاف قبل که رژیم منحوس صهیونیستی شکست‌های خفت‌باری بر برخی کشورهای مرتجع منطقه تحمیل کرده بود، ناآرامی و تنش را به‌داخل جغرافیای غصبی رژیم صهیونیستی بکشاند که الگوبرداری جمهوری اسلامی ایران متکی بر گفتمان والای واقعه کربلا بوده و مدیریت مردمی فضای اربعین نیز جلوه همبستگی محور مقاومت در بزرگترین اجتماع بشری عالم است.

خطیب جمعه کوار جلوه باشکوه اسلام سیاسی را از دیگر مصادیق ابعاد بین المللی اربعین برشمرد و گفت: یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر، مبتلابه دنیای اسلام شده، سکولار شدن حکومت‌های کشورهای اسلامی است که برخلاف خواست و اراده مردم، حکومت‌های موروثی برخی از این کشورها با تمایلات سکولار، سعی در جدایی دین از سیاست دارند. برگزاری موفق و مردمی و البته میلیونی راهپیمایی اربعین، با استناد بر موارد فوق‌الذکر، نشان‌دهنده یک جلوه مهمی از اسلام ناب محمدی و آنهم درهم تنیدگی دین و سیاست در دین مبین اسلام است.

حجت الاسلام ذبیحی نژاد بیان کرد: اسلام دینی است که برای دنیا و آخرت مردم و سعادت آنها برنامه‌ریزی داشته و کنگره اربعین، علاوه بر اینکه سیلی محکمی به‌برخی رهبران خودفروخته و سست‌عنصر دنیای اسلام می‌زند، پیامی بین‌المللی به‌مردم غیرمسلمان می‌دهد که دین اسلام و مذهب تشیع و موضوع ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری در مذهب شیعه، جلوه موفق و متعالی از اسلام سیاسی است که می‌تواند هم منافع مادی و هم معنوی و اخروی بشر را تأمین کند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول