اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

وام 150 میلیون دلاری بانک توسعه آسیا به ازبکستان

بانک توسعه آسیا برای کمک به افزایش امنیت غذایی و آب در ازبکستان به این کشور معادل 150 میلیون دلار وام و معادل 3 میلیون دلار کمک بلاعوض اختصاص داد.

وام 150 میلیون دلاری بانک توسعه آسیا به ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بانک توسعه آسیا برای کمک به افزایش امنیت غذایی و آب در ازبکستان به این کشور معادل 150 میلیون دلار وام و معادل 3 میلیون دلار کمک بلاعوض اختصاص داد.

این وام برای بهبود امنیت غذایی و آب از طریق تکامل مدیریت زمین و آب و همچنین بهره‌وری کشاورزی هزینه می‌شود.

در این گزارش آمده است: طرح «مدیریت منابع آب در حوزه دریاچه آرال با توجه به سازگاری با تغییرات آب و هوایی» استفاده کارآمد از منابع آب را از طریق نوسازی برخی سیستم‌های آبیاری و فاضلاب و افزایش ظرفیت کشور برای مدیریت بهتر آنها تامین می‌کند.

«یوگنی ژوکوف» مدیر کل بانک توسعه آسیا در آسیای مرکزی و غربی گفت: بانک توسعه آسیا علاقمند به تقویت مدیریت منابع آب در ازبکستان است. این کشور به آب‌های فرامرزی ارزشمندی متکی است که برای تولیدات کشاورزی حیاتی هستند. این منبع اصلی معیشت برای نیمی از جمعیت روستایی کشور است که آب برای آنها یک منبع کلیدی است.

انتظار می‌رود این طرح از اولویت‌های دولت برای گذر به سمت پرورش گیاه‌های با ارزش بالاتر، بهبود مدیریت زمین و آب و سازگاری با تغییرات آب و هوا حمایت کند.

بر اساس برآوردها، 90 درصد از کل منابع آبی که در ازبکستان استفاده می‌شود به کشاورزی از جمله آبیاری گندم و پنبه اختصاص دارد. اما تغییر آب و هوا بر تامین آب تأثیر می‌گذارد.

برنامه ریزی شده در چارچوب این طرح در حوزه‌های رودخانه «آمودریا» و «زرافشان» از طریق بهبود اندازه گیری آب و بازسازی زیرساخت‌های آبیاری و فاضلاب موجود سیستم‌های آبیاری مقاوم در برابر آب و هوا ایجاد و سیستم‌های آبیاری تکمیل شود.

بانک توسعه آسیا در سال 1966 میلادی برای حمایت از توسعه اقتصادی، همگرایی منطقه‌ای و رشد پایدار در آسیا و منطقه اقیانوس آرام در مانیل فیلیپین تاسیس شده است. هم اکنون 67 کشور جهان عضو این بانک است.

ازبکستان در سال 1995 میلادی به عضویت بانک توسعه آسیا پیوست و این نهاد مالی از سال 1995 میلادی تاکنون 75 وام به ارزش کلی 8 میلیارد و 100 میلیون دلار در اختیار ازبکستان قرار داده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول