اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

تلخی بعضی اعداد برای افغانستانی‌ها فراموش‌نشدنی است+فیلم

یک سال از خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان می‌گذرد؛ حضوری که 20 سال طول کشید و باعث شد تا سراسر این کشور زیبا تبدیل به آوار شود و از همه جایش بوی خون به مشام برسد.

تلخی بعضی اعداد برای افغانستانی‌ها فراموش‌نشدنی است+فیلم

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، یک سال از خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان می‌گذرد. در واقع ژنرال کریس دوناهو، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا، آخرین سرباز آمریکایی بود که در اولین ساعات بامداد روز نهم شهریور سال ۱۴۰۰ با پرواز هواپیمای C-۱۷ افغانستان را ترک کرد و این گونه پایان ۲ دهه حضور سراسر کشتار و ویرانی آمریکا در افغانستان رقم خورد.

به مناسبت سالروز خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان، مستند «بازی اعداد» به همت مرکز مستند حقیقت تولید شده است. در این مستند به تلخی بعضی اعداد برای افغانستانی‌ها اشاره شده است که هیچ گاه از ذهن و خاطره آن‌ها فراموش نخواهد شد.

 

تلخی بعضی اعداد برای افغانستانی‌ها فراموش نشدنی است

اعدادی مانند ۲۹۷۴ , ۹۱۰۰۰ و یا ۴۷۲۴۵ که هر یک از این اعداد مربوط به اشغال افغانستان و یک فاجعه طی ۲۰ سال حضور آمریکا و دوستانش در ناتو است. ۲۰ سالی که باعث شد تا سراسر این کشور زیبا تبدیل به آوار شود و از همه جایش بوی خون به مشام برسد.

در مستند «بازی اعداد» تصاویری از اقرار سربازان و فرماندهان عالیرتبه آمریکایی در رابطه با کشتار بی‌رحمانه مردم افغانستان فراروی مخاطبان قرار گرفته است که همراه با مستندات تصویری از جنایات حضور نیروهای آمریکا و ناتو در خانه ها و خیابان و مساجد تا بیمارستان است، به گونه‌ای آمریکایی‌ها به بیمارستان پزشکان بدون مرز هم رحم نکردند.

بررسی و پیگیری این جنایات توسط دادگاه جنایات جهانی بین‌المللی لاهه هم باعث شد تا نه تنها واشنگتن به دنبال جبران و اصلاح رفتار وحشیانه خود نباشد، بلکه این دادگاه بین المللی و همه قضات آن توسط ایالات متحده به سختی تحریم و اعتبارات مالیشان توقیف شود. 

این در حالی است که جولیان آسانژ، سردبیر سایت ویکی‌لیکس هم در پی افشاء و انتشار اسناد محرمانه این جنایات بازداشت شد. البته بررسی این اتفاقات و اسناد در مستند بازی اعداد تماشای این فیلم را دیدنی‌تر می‌کند.

«بازی اعداد» مستندی به کارگردانی عباس وهاج، تهیه‌کنندگی ساسان فلاح‌فر مدیر تولید مرکز رسانه فاطمیون و به قلم مهدی نعمت اللهی تهیه شده است.

 

روایتی از ۳۶۰ شلیک ناشناخته آمریکایی‌ها در افغانستان

به گزارش فارس، پیش از این عباس وهاج، کارگردانی مستندهایی نظیر وقت بودن، تا آخرین نفس، مردان میدان و قصه رفتن را بر عهده داشته است که روایتگر حماسه حضور رزمندگان لشکر فاطمیون بوده است. همچنین ساسان فلاح‌فر مستندهایی با عنوان‌های مادرانه، فاتح دل‌‌ها، روی خط آتش، نبرد پالمیرا، آخرین فصل زندگی، خاطرات بادیه، حکیم فاطمیون، پایان ماموریت ، جنگ، دوربین، من ، نقاشی یک رویا، ساشا و... با هدف بیان رشادت‌های رزمندگان لشکر فاطمیون را تولید کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول