اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فعالان دانشجویی از نقاط قوت و ضعف دولت در یکسال اخیر می‌گویند

فریاد عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری همیشه از «دانشگاه» بلند بوده و دانشجویان قشر پیش‌رو و تأثیرگذار در تاریخ ملت‌ها بوده‌اند؛ به مناسبت هفته دولت و یک‌سالگی آغاز به کار دولت سیزدهم به سراغ تعدادی از دانشجویان فعال و تشکیلاتی رفته‌ایم تا برایمان از انتظارات‌شان از دولت و راهکارهای وضع موجود بگویند.

فعالان دانشجویی از نقاط قوت و ضعف دولت در یکسال اخیر می‌گویند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یک سال از آغاز کار دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد و همچون سایر دولت‌ها، امروز موعد پاسخگویی «دولت مردمی» به «مردم»، نسبت به عملکرد یک ساله فرا رسیده است.

از سوی دیگر، تا بوده، فریاد عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری از «دانشگاه» بلند بوده و دانشجویان قشر پیش‌رو و تأثیرگذار در تاریخ ملت‌ها بوده‌اند و فرقی نمی‌کند که ۱۶ آذر ۱۳۲۸ باشد یا در بحبوحه فتنه‌های سال ۱۳۸۸، دانشجوی‌ تراز همیشه در میدان است.

البته که در مکتب انقلاب اسلامی، رسالت دانشگاه و دانشجو فراتر از مطالبه‌گری بوده و همواره در بزنگاه‌ها با ارائه راهکار و به دوش کشیدن بار مسؤولیت‌های مختلف، در میدان عمل هم نقش‌آفرین بوده‌اند.

این بار به مناسبت هفته دولت و یک‌سالگی آغاز به کار دولت سیزدهم به سراغ تعدادی از دانشجویان فعال و تشکیلاتی رفته‌ایم تا برایمان از انتظارات‌شان از دولت و راهکارهای وضع موجود بگویند.

 

در یک سال گذشته، قدرت تصمیم‌گیری به قوه اجرایی برگردانده شد

احمدرضا بنایان، فعال دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به شرایط کشور در ابتدای شروع کار دولت سیزدهم اظهار داشت: در شرایطی دولت سیزدهم سکان امور کشور را در دست گرفت که معضلات و مشکلات متعددی وجود داشت و فشار بسیار زیاد به مردم وارد شده و موجب ناامیدی آن‌ها شده بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که رسالت اصلی دولت در یکسال اول این بود که شدت این مشکلات افزایش پیدا نکند و بارقه‌های امید را به دل مردم بتاباند که در این دو امر موفقیت نسبی داشته است.

بنایان عنوان کرد: موفقیت دیگر دولت انقلابی که جای بسی خوشحالی دارد نیز این بود که قدرت تصمیم‌های مهم به قوه اجرایی کشور برگردانده شد؛ قدرتی که یا از بین رفته بود یا در اجرا به بدترین شکل اجرا می‌شود.

 

این فعال دانشجویی در خصوص نقاط ضعف دولت در این مدت که لازم است اصلاح شود نیز گفت: یکی از مهم‌ترین این نکات، بروز بعضی از ناهماهنگی‌ها در چینش اعضای کابینه و مدیران میانی است که باید اصلاح شود تا دولت به مشکل برنخورد.

وی با تأکید بر اینکه راهکار اصلی برای حل مشکلات کشور برگرداندن اعتماد به مردم و مردمی‌سازی است، افزود: هرچه دولت بتواند هسته‌های میانی را در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و ... فعال کند، کشور به سمت مشکلات اساسی خود رفته و بیم این می‌رود که دولت فقط زخم به جا مانده را لایه‌برداری کند و اساس زخم و علت اصلی آن بر جای بماند.

دولت جهت سیاست‌گذاری را از مشکل‌آفرینی به حل مشکلات تغییر داده است

بنایان پیرامون میزان موفقیت دولت در عمل به وعده‌ها تصریح کرد: به طور کلی دولت در جهت حل مشکلات و وعده‌های خود قدم برداشته است و جهت سیاست‌گذاری را از مشکل‌آفرینی به حل مشکلات تغییر داده اما در بسیاری از مسائل هنوز در اول راه هستیم و بسیار با حل مشکلات فاصله داریم.

این فعال دانشجویی درخصوص نقش دانشجویان در وضعیت کنونی بیان داشت: در یک فضای ایده‌آل تشکل‌های دانشجویی باید نقش حلقه‌های میانی را در حل مشکلات کشور ایفا کرده و با احصا مشکلات، راه‌حل را بیابند و با کمک دولت و سیاست‌گذاری صحیح آن مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: اما این فضا فعلا رخ نمی‌دهد، اولا چون تشکل‌های ما به شدت کوتاه قد شده‌اند و قطعا نمی‌توانند در قامت حلقه‌های میانی عمل کنند و نکته دوم اینکه سیستم و جنبش دانشجویی هم هنوز تصمیم جدی برای برون رفتن از این مشکل تشکل‌های دانشجویی نیافته است، اگر هم یافته عملا اتفاقی نیفتاده و با سیاست‌گذاری فعلی قطعا در آینده جنبش دانشجویی ما نحیف‌تر و کوتاه قامت‌تر هم می‌شود.

گام‌ اصلی دولت، حل مشکلات اقتصادی است

محمدرضا جلالی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم اظهار داشت: از آن‌جا که مهم‌ترین دغدغه جامعه و به تبع آن دولت مسائل و مشکلات اقتصادی است، دولت آقای رئیسی با درک این موضوع سعی کرده در حل آن‌ها برآید.

وی ادامه داد: همکاری تنگاتنگ بین مجلس و دولت، مبارزه با فساد، ایجاد روابط گسترده با کشورهای منطقه، انعقاد قراردادهای همکاری با کشورهای مختلف از جمله سوآپ گازی، بریکس و شانگهای و عدم دلبستگی صرف به غرب و آمریکا، حمایت از محرومان با حضور مقامات عالی دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور در میان اقشار مردم، شکست همه‌گیری کرونا با واکسیناسیون سراسری و ...را می‌توان از مهمترین اقدامات دولت در این راستا برشمرد.

در یک‌سال نمی‌توان انتظار گشایش و تغییرات بزرگ داشت

جلالی ادامه داد: باید توجه کرد که دولت سیزدهم میراث‌دار خرابه‌هایی است که از دولت روحانی باقی مانده‌اند و با این حال در مدت یکسال نمی‌توان انتظار گشایش‌ها و تغییرات بزرگ داشت، اما جای امیدواری است که این دولت در عزم خود در جهت حل مشکلات مردم و مبارزه با فساد جدی است و استفاده از مدیران قوی، جوان و جسور و یکپارچه‌تر کردن فرماندهی اقتصادی دولت می‌تواند رئیسی را در رسیدن به این مهم به کامیابی برساند.

 

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون میزان موفقیت دولت در تحقق وعده‌های انتخاباتی، عنوان کرد: تمام آنچه که یک نامزد ریاست جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود به مردم وعده می‌دهد را نمی‌شود در مدتی کوتاه برآورده کرد و ارزیابی تحقق بسیاری از این وعده‌ها را باید بعد از اتمام دوره ۴ ساله ریاست جمهوری بررسی کرد.

وی افزود: با گذشت یکسال می‌توان گفت که دولت سیزدهم در مقایسه با دولت‌های پیش از خود در مدت مشابه در عمل به وعده‌هایش به مراتب بهتر بوده است؛ تحول در نظام اداری برای مقابله با فساد، برداشتن ضابطه‌های دست و پاگیر مثل اجرای قانون تسهیل در فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار، جهت‌گیری در راستای عدالت، شرطی نکردن اقتصاد و معطل نکردن اقتصاد کشور با برجام، ایجاد دیپلماسی فعال اقتصادی، واکسیناسیون سراسری علیه کرونا، اختصاص اینترنت به دهک‌های پایین جامعه و ... از جمله وعده‌های انتخاباتی رئیسی بوده که می‌توان گفت به آن‌ها جامه عمل پوشانده است.

جلالی پیرامون راهکارهایی برای حل معضلات بیان داشت: از آنجا که مهم‌ترین مسأله پیش‌روی دولت مشکلات اقتصادی است، باید در گام نخست خود را با واقعیت‌ها و کاستی‌های موجود روبه‌رو سازد و به دور از تنش‌ها و دوگانه‌های بی‌حاصل و مزمن سیاسی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارزشمند ملی در مرحله اول برای کم کردن دردهای اقتصادی و علاج موضعی معیشت مردم مرهمی بسازد.

 

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: دولت باید پس از آنکه در اقتصاد و معیشت آرامش نسبی برقرار کرد، در پی حل ریشه‌ای معضلات کشور در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حذف نگاه‌های تنگ نظرانه باشد و میدان را برای همه نخبگان در همه زمینه‌ها آزاد کند و حلقه بسته مدیران و مسؤولان بی‌حاصل چند دهه اخیر را بشکند.

وی گفت: دولت باید میدان را به صاحبان واقعی خود یعنی جوانان و مردم واگذار کند تا مردم، دولت و حاکمیت را بیش از پیش از خود بدانند و چون بزنگاه‌های تاریخی برای جبران کاستی‌ها از جان و دل بکوشند.

جلالی درخصوص نقش تشکل‌های دانشجویی در همراهی دولت برای حل مشکلات، خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر تأثیر‌گذاری و نقش‌آفرینی جوانان در جامعه و همچنین روی کارآمدن دولت مردمی، امیدها برای حل مشکلات نیز افزون شده و در این راستا تشکل‌های دانشجویی به عنوان حلقه‌های میانی بین مسؤولان و مردم هم در مطالبه‌گری و هم در تبیین مسائل نقش مهم و جدی ایفا خواهند کرد.

دولت نباید دچار روزمرگی شود

هم‌چنین علیرضا مجیری، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون عملکرد یک ساله دولت آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: دولت در زمینه سیاست خارجی و ارتباط با همسایگان، سفرهای استانی و ارتباط مستقیم با مردم و همچنین واکسیناسیون موفقیت خوبی داشته است، اما می‌توان گفت که در زمینه اقتصادی و معیشت مردم، اشتغال‌زایی و انتصابات می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: مهم‌تر از این‌ها، کشور برای یک جهش رو به جلو و پیشرفت به سمت تمدن اسلامی، نیاز به تحولات اساسی و جدی در ساختار نهاد علم، نظام تعلیم و تربیت، نظام اداری، مدل حکمرانی، مشارکت دادن نخبگان در تصمیم‌گیری‌ها و ... دارد اما دولت‌ها با افتادن در روزمرگی کمتر جایی برای پرداخت به این زمینه‌ها پیدا می‌کنند.

مجیری درخصوص راهکارهای وضع موجود تصریح کرد: گرچه نمی‌توان یک راه حل مشخص و قطعی ارائه داد، ولی به طور کلی بازگشت دولت‌ها به مردم و باز کردن مسیر برای مشارکت آن‌ها و نگاه به شیوه‌های حکمرانی مردمی در حال حاضر بسیار مورد توجه است، تجربه‌های ارزنده دفاع مقدس، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، مؤید این شیوه هستند؛ به همین دلیل دولت برای حل مسائل کشور باید به سمت مردم‌سالاری و بسیج اراده‌های عمومی حرکت کند.

 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: قبل از هرچیز باید توجه کنیم دولت سیزدهم در شرایط بسیار نامطلوبی سکان کشور را در دست گرفت که حاصل ۸ سال سیاست‌گذاری‌های نادرست در عرصه‌های مختلف بود؛ گرچه حجم بالایی از وعده‌ها در زمینه اقتصادی یا مسکن محقق نشده است، ولی تلاش و عزم دولت برای تحقق وعده‌ها قابل تحسین است؛ دولت باید با به‌کارگیری توان نخبگان ضعف گفتمانی خود را بهبود ببخشد و با تقویت حرکت‌های مردمی، حرکت رو به جلو کشور را تسریع کند.

تشکل‌های دانشجویی باید آرمان‌خواه و مشارکت‌جو باشند

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی در دو جایگاه باید بایستند و نقش خود را ایفا کنند، یکی جایگاه نهضتی است که تشکل‌های دانشجویی باید آرمان‌خواهی کنند و ارزش‌های انقلاب اسلامی مثل عدالت، جمهوریت، معنویت، استقلال و ... را به مردم و مسؤولان تزریق کنند و دیگری جایگاه مشارکتی است، تشکل‌ها می‌توانند با کنشگری مسأله‌محور، مسائل و نیازهای کشور را شناسایی و به صورت جدی و عمیق بررسی و در مسیر حل آن‌ها حرکت کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول