اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شیراز میزبان سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی است

سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی، روزهای پنج شنبه و جمعه، دهم و یازدهم شهریور در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود و پذیرای عموم مردم، نخبگان و فرهیختگان و عاشقان حضرت حسین (ع) و فرهنگ عاشورا است.

شیراز میزبان سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دبیر سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی امرورز با اشاره به نحوه برپایی سوگواره عاشورایی گفت: سوگواره ملی آیین ها، آوا و نواهای عاشورایی؛ تلاشی در راستای احیای سنت ها و نغمه هایی ست که سالیان دراز در سرتاسر این مرز و بوم جان های تشنه به محبت حضرت حسین بن علی( ع) را سیراب کرده است.

سعید کریمی ادامه داد: نواها و آواهای آیینی و عاشورایی؛ جزئی جدا ناشدنی از هویت ایرانی و اسلامی است و در فرهنگ عاشورایی و آیینی ایرانیان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کریمی بیان کرد: موسیقی سوگواری سیدالشهدا  در نواحی مختلف ایران هویت مستقل و خاص خود را دارد اما با هجوم مدرنیته و قالب‌های غربی موسیقی، به مرور زمان در حال فراموشی است.

وی بیان کرد: از نوای سنج و دمام جنوب، تا کرب زنی شمال و دهل و سرنای لرستان و دوتار خراسان، چاووش‌خوانی‌ها و مصیبت خوانی‌ها و شروه‌خوانی‌ها، موسیقی تعزیه و بسیاری از قالب‌های دیگر ، همه نمونه ‌هایی از این موسیقی هستند.

کریمی اظهار داشت: لذا حفظ و تقویت این میراث به وسیله ی، حفظ اصالت‌ها، تولیدات و نوآوری‌ها با نگاهداری از هویت اصیل آن، آموزش تخصصی و ترویج آیین‌ها، نواها و آواها عاشورایی از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی در عصر حاضر است.

وی اظهار کرد: این سوگواره با همکاری مجموعه‌های مردمی و مذهبی مانند هیئت نثارات الحسین علیه السلام، کانون فرهنگی رهپویان وصال و تلاش‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ ارگان ها و سازمان های دولتی و فرهنگی شهر شیراز مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس و برخی دیگر از ادارات فرهنگی برگزار خواهد شد.

دبیر سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی خاطرنشان کرد: مردمی بودن این سوگواره به معنای انجام تمامی امور و مسائل به صورت مستقل و بدون کمک دستگاه‌ها نیست بلکه به این معنا است که متولی این رویداد مردم و مجموعه‌های مردمی هستند و تمامی امور اجرایی توسط نیروهای داوطلب مردمی و به صورت جهادی انجام می‌شود و قطعا مدیریت و به‌کارگیری ظرفیت‌های دولتی و امکانات دستگاه‌ها در جهت بهبود فرآیندهای داوطلبانه و مردمی ضعفی محسوب نمی‌شود، بلکه خود از نقاط موفقیت‌آمیز در راستای مردمی سازی دولت است.

کریمی اعلام کرد: در این سوگواره که امسال نخستین دوره آن در حال برگزاری است با شناسایی آیین‌ها و گروه‌ها از ۱۲ استان کشور، از آن ها دعوت به عمل آمد که سعی شده است از هر استان خلاصه ای از آیین های سوگواری به همراه نواها و آواهای عاشورایی آن زیست بوم اجرا شود که در مجموع در دو شب ۱۴ اجرا داریم.

وی افزود: طبق تقسیم‌بندی گروه‌ها هر شب ۷ اجرا روی صحنه خواهند رفت که در برخی اجراها تکنوازی و تک‌خوانی و در بعضی دیگر به صورت گروهی انجام خواهد شد.

کریمی بیان استان‌هایی که در این سوگواره حضور دارند پرداخت و گفت: فارس، خوزستان، گیلان، لرستان، هرمزگان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان استان‌هایی هستند که در سال نخست به این سوگواره دعوت شده‌اند.

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه درباره میهمانان؛ تنوع در سبک و تخصص آن‌هاست و برخی از میهمانان از چهره‌های بین المللی هنر و موسیقی و برخی از پیشه‌وران ساده روستایی هستند، اما وجود مقدس حضرت سیدالشهدا (ع)  این کثرت را به وحدت تبدیل کرده و هرکسی با هر فرهنگ و گویش و زبانی و هر سطح از مهارت، عاشقانه همچون پروانه بر گرد شمع نورانی وجود امام حسین و فرهنگ عاشورا می‌گردند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول