اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

78 اثر تاریخی مذهبی «آبدانان» در آثار ملی کشور ثبت شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آبدانان گفت: بیش از یکصد اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی در شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۷۸ مورد آن در آثار ملی کشور ثبت شده است.

78 اثر تاریخی مذهبی «آبدانان» در آثار ملی کشور ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، امروز امین طاهری رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آبدانان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد کردن از شهیدان والامقام رجایی و باهنر اظهار کرد: بیش از یکصد اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی در شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۷۸ مورد شامل ۷۴ مورد تاریخی، ۲ مورد تاریخی، مذهبی (امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع) و پیرمحمد(ع) ) و ۲ مورد طبیعی( دریاچه دوقلو و آبشار ماهوته) ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی ۱۱ کارگاه فعال شامل ۳ کارگاه سفالگری در مورموری، یک کارگاه گلیم بافی در روستای آبطاف، یک کارگاه چیت بافی در روستای ژیور، یک کارگاه گلیم بافی در روستای هفت چشمه، یک کارگاه خراطی و گلیم بافی در بخش سرابباغ، کارگاه چیت بافی و چرم دوزی در شهر آبدانان و همچنین ۲ کارگاه حصیر بافی در روستای جابر انصار وجود دارد؛ ما به دنبال ثبت روستای جابر انصار به عنوان روستای ملی حصیر هستیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان آبدانان گفت: این کارگاه‌های صنایع دستی زمینه را برای اشتغال ۶۵ نفر بصورت مستقیم ایجاد کرده و همچنین طی تفاهمنامه ای که با بسیج خواهران جهت آموزشهای صنایع دستی منعقد شده زمینه برای اشتغال بانوان منطقه در بخش صنایع دستی فراهم می شود.

طاهری خاطر نشان کرد؛ در حوزه میراث فرهنگی بازدید روزانه آثار تاریخی در سه بخش مرکزی، سرابباغ و مورموری و تلاش برای جلوگیری از حفاری‌های غیر مجاز انجام و در حوزه مذهبی مرمت داخلی گنبد امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع) و مرمت و بازسازی بقعه امامزاده پیرمحمد (ع) صورت گرفته است.

وی افزود: در زمینه گردشگری احداث و راه اندازی ۴ دفتر خدمات مسافرتی و ۲ خانه مسافر، صدور مجوز ۳ بوم گردی در روستای پشت قلعه، روستای  زیور و کلات مورموری، ثبت ملی آبشار ماهوته و نیز هزینه کرد ۸۰۰ میلیون تومان برای زیرساختهای دریاچه دوقلو و نیز از محل اعتبارات وزارت نفت  ۲۵۰ میلیون تومان برای آن اختصاص که به زودی پیمانکار آن مشخص و عملیات بهسازی آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول