اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

چقدر دانش‌آموزان حس خوبی نسبت به محتوای کتاب‌های درسی دارند؟ / بررسی دغدغه کنکوری‌ها

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: موضوع کنکور و کتب درسی در چهاردهمین کنگره انجمن اسلامی دانش‌آموزان بررسی می‌شود.

چقدر دانش‌آموزان حس خوبی نسبت به محتوای کتاب‌های درسی دارند؟ / بررسی دغدغه کنکوری‌ها

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکز اتحادیه برگزار شد با اشاره برگزاری چهاردهمین کنگره انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، اظهار کرد: کنگره بزرگترین رکن تشکیلات انجمن‌ اسلامی است و منتخبان انجمن اسلامی در سراسر کشور در این کنگره از شنبه ۱۲ شهریور گردهم می‌آیند.

وی ادامه داد: در طول کنگره، سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی مجموعه انجمن اسلامی در سال پیش رو مورد بررسی قرار گرفته و اولویت‌ها نهایی می‌شود و در اختیار شبکه قرار می‌گیرد تا با شروع سال تحصیلی مجموعه انجمن اسلامی، خط مشی یکسان را در پیش‌ گیرند.

* برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانش‌آموزان در کنگره چهاردهم

تاریخی با بیان اینکه برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانش‌آموزان را در کنگره چهاردهم در پیش داریم، گفت: به واسطه انتخابات، اعضای دانش‌آموز و غیر دانش‌آموز شورای مرکزی توسط دانش‌آموزان برگزیده می‌شوند؛ البته دانش‌آموزانی که در این اجلاسیه شرکت می‌کنند از ابتدای تابستان در رده‌های مدرسه‌ای، شهری و استانی به رقابت با یکدیگر پرداختند و توانستند جلب نظر سایر اعضای انجمن‌های اسلامی را کسب کنند و به عنوان منتخبان استانی در کنگره شرکت کنند. 

وی ادامه داد: بخشی از زمان کنگره به بیان دغدغه‌ها و مطالبات دانش‌آموزان با مسؤولان و دست‌اندرکاران اختصاص دارد؛ به فراخور از مسؤولان دعوت شده است که حضور پیدا کنند و به دغدغه‌های دانش‌آموزان پاسخ دهند و دو محور اصلی دارد که شامل محور کنکور و کتب درسی است. 

* چقدر دانش‌آموزان حس خوبی نسبت به محتوای کتاب‌های درسی دارند؟ 

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به دغدغه کنکور اشاره کرد و گفت: بچه‌ها با توجه به اظهارنظرهای مختلفی که در یک سال اخیر درباره کنکور شاهد بودند، دچار دغدغه شدند که این نقدها و پیشنهادات خود را آماده کردند تا در اختیار مسؤولان قرار دهند. 

وی افزود: تغییرات خوبی در کتب درسی در حال روی دادن است اما اینکه دانش‌آموزان به عنوان بهره‌برداران اصلی کتب درسی، حال‌شان در نسبت به محتوایی که ارائه می‌شود، چگونه است، به طور باید و شاید پرداخته نشده است. بیشتر محتوای کتاب درسی از منظر مسؤولان، دست‌اندرکاران و کارشناسان بررسی شده است و اینکه وقتی این محتواها در دسترس بچه‌ها قرار می‌گیرد، چقدر حس خوبی نسبت به آنها دارند و چقدر نیازهای آنها  را برطرف می‌کند، مورد بررسی دانش‌آموزان قرار گرفته است.  

* برپایی موکب‌های انصارالمهدی(عج) در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه

تاریخی با بیان اینکه امیدواریم امسال شروع سال تحصیلی حضوری بدون اضطراب و دلهره و با شور و نشاط را تجربه کنیم، اظهار کرد: در ایام اربعین حسینی هستیم؛ امسال اربعین در بازه زمانی سال تحصیلی نیست و امکان حضور دانش‌آموزان فراهم است و امیدواریم با بهبود شرایط در عراق، امکان حضور دانش‌آموزان در کربلای معلی رقم بخورد. 

وی ادامه داد: به حسب علاقه و اعلام رغبتی که دانش‌آموزان در مراسم اربعین داشتند، پیش‌بینی کردیم تا بتوانیم در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه میزبان دانش‌آموز در موکب‌های انصارالمهدی(عج) باشیم و بتوانیم بدرقه خوبی از دانش‌آموزان در این مرزها داشته باشیم. 

* فعالیت موکب‌های سیار در طول مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: در روزهای 24 و 25 شهریور، در کربلای معلی مراسم مشترکی را با حضور دانش‌آموزان هیأت انصارالمهدی(عج) برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در طول مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا، در طی سال‌های گذشته تجربه خوبی با محوریت موکب‌های سیار داشتیم که بچه‌ها در طول مسیر پیاده‌روی خدماتی را به زوار می‌دادند که امسال هم این خدمات ارائه می‌شود؛ بسته‌های امدادی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که بتوانند به صورت سرپایی به کسانی که احیانا نیاز به امداد دارند، کمک کنند.

* اجرای پویش نذر قدم‌های زینب(س)/ هدیه به نوجوانان عراقی

تاریخی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم ۲ هزار دانش‌آموز زائر یا خانواده در سفر اربعین حضور یابند، ادامه داد:  بسته اقلام خیاطی است که اگر زائران نیاز داشته باشند در اختیارشان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه پلاستیک برای جمع‌آوری زباله هم در اختیار دانش‌آموزان هست. 

وی اضافه کرد: بسته هدایا داریم که به نوجوانان عراقی تقدیم می‌شود که با عنوان پویش نذر قدم‌های زینب(س) توسط دانش‌آموزان دختر انجمن‌های اسلامی در سراسر کشور تهیه شده است و در اختیار دانش‌آموزان زائر قرار می‌گیرد و در طول مسیر تقدیم نوجوانان و جوانان عراقی می‌شود. 

*برداشتن کنکور در شرایط فعلی کشور، اقدام نشدنی است

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان درباره نظرش درخصوص کنکور از منظر عدالت آموزشی، اظهار کرد: مصوبه کنکور با تمام مزایایی که دارد و قدم رو به جلویی محسوب می‌شود ولی همچنان نگرانی‌هایی در طرحی که اعلام شده است، به دنبال دارد؛  سردرگمی بدترین اتفاقی است که برای بچه‌ها روی داده است و میزان استرس و فشار به دانش‌آموزان غیر قابل توصیف است. میزان آمادگی و زیرساخت‌های آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات با علامت سؤال جدی مواجه است و نگرانی‌ها را جدی می‌کند. 

وی ادامه داد: هرچقدر بتوانیم تلاش کنیم دسترسی دانش‌آموزان به آموزش از استانداردهای یکسانی برخوردار شود، قطعا قدم های رو به جلویی را در زمینه عدالت آموزشی برخواهیم داشت. ساختار فعلی به نظر همه دست‌اندارکاران و کارشناسان محقق کننده این مسأله نبوده است. به نظر می‌آید برداشتن کنکور در شرایط فعلی کشور، اقدام نشدنی است. اینکه بتوانیم متناسب با کیفیت آموزشی، فشار را کم کنیم، گامی رو به جلو است. 

تاریخی با بیان اینکه برخی محتوای کتب درسی برای بچه ها مفید نیست و به کرات از  سوی دانش‌آموزان سؤال می‌شود که  «این مطلب به چه درد ما می‌خورد؟»، گفت: بخشی از محتواها در هیچ مقطع زندگی دانش آموزان به کار نمی آید. در کنار آن، مسائلی را داریم که هیچ رد پایی از آنها در محتوای درسی نیست. این انتظار وجود دارد که برخی اصول و ارزش‌های انقلاب در کتب درسی بیاید که جای آنها خالی و محل سؤال است که چرا این اتفاق نیفتاده است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افزود: به نظر می‌رسد باید حذف برخی محتواها و افزودن مسائلی به محتوای کتب درسی مورد توجه قرار بگیرد.

وی درباره آمادگی دانش آموزان عضو اتحادیه برای ورود به سال تحصیلی پیش رو، اظهار کرد : اردوهای تخصصی «طلایه داران فردا» را طراحی کردیم که در همه استان‌ها برگزار می‌شود و بیش از ۷۰۰۰ مسؤول انجمن تحت آموزش قرار گرفتند  و تلاش شد مهارت‌های لازم برای شروع تحصیلی را فرا بگیرند. محتواهای معرفتی لازم به صورت فشرده در اختیارشان گذاشته شد.

تاریخی ادامه داد: سال تحصیلی جدید با حال و هوای اربعینی آغاز می‌شود و امیدواریم با شور حسینی تداوم یابد .

وی گفت: «طرح انسجام»، اولین برنامه است که عضوگیری آن در مدارس رقم می‌خورد. همچنین ورود به عرصه فعالیت‌های ورزشی در نیمه دوم پاییز را خواهیم داشت، پررنگ شدن مهارت کار گروهی و جمعی در کنار احیای بازی های سنتی و بومی از جمله اهدافی است که دنبال می‌کنیم.

تاریخی افزود: آسیب فرزندان ما در دوران کرونا غیرقابل انکار است. دسترسی بی محابای دانش آموزان برای ورود به فضای مجازی اثرات منفی خود را گذاشته است و مدت زمانی که دانش آموزان در گوشی می‌گذرانند دارد به مرحله خطرناکی می‌رسد که خودش را فردگرایی، انزوا و عدم تمایل به حضور در کارهای جمعی دارد خودش را نشان می دهد. امسال یک هدف مهم ما در طراحی و برگزاری برنامه ها، تقویت فعالیت های گروهی است.

صمیمی دبیر کنگره چهاردهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از 12 تا 14 شهریور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه قریب به 700 دانش‌آموز در این کنگره حضور دارند، گفت: بحث انتخابات شورای مرکزی جزو برنامه‌های اصلی این دوره است و با شعار «دیدار تا صبح امید» طی سه روز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول