اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مستند کُرُش روایت شبکه فارس از آیینی خاص در ابراز ارادت به سالارشهیدان

معاون سیمای فارس گفت: مستند «کُرُش» تولید صداوسیمای فارس، عشق و ارادت مردم دیار شرق فارس به مولایشان را با آداب و رسومی خاص به تصویر می کشد.

مستند کُرُش روایت شبکه فارس از آیینی خاص در ابراز ارادت به سالارشهیدان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، معاون سیمای فارس گفت: کُرُش حکایت محبان و عاشقان اباعبدالله است که نیمه های خزان به قصد ادای نذر به دل کوهستان می زنند تا شاید تلاششان مقبول بیفتد و حاجاتشان روا شود.

علیرضا باغبان‌منش افزود : به شیره پزی انگور در گویش محلی کُرُش گفته می شود، در این مستند، مخاطب با کار و تلاش مردم استهبان از ابتدا تا انتهای تولید انگور از جمله شیره پزی و تولید شربت انگور آشنا و شربت تهیه شده در مراسم چک چکوی روز عاشورا که سال 88 در فهرست میراث ناملوس کشور ثبت ملی شده، بین عزاداران و سوگواران سید الشهدا توزیع می شود.

وی ادامه داد: هم آوایی مردم استهبان در تهیه شیره انگور از آداب آیین کُرُش است و پخش انواع موسیقی های بومی و محلی در این مستند گوش مخاطب را می نوازد و تصویری روشن و بدون ابهام از این مراسم در ذهنش  نقش می بندد.

همچنین تهیه کننده و کارگردان این مستند گفت :کُرُش  از صنایع کهن استهبان یا صابونات است که از گذشته تاکنون بخوبی از این میراث معنوی حراست و حفاظت شده و در عصر حاضر به همان سبک و سیاق انجام می شود.

حمید بالو افزود : در این آیین، باغداران ابتدا انگورهای کشمشی را از باغ می چینند، سپس در سبدهای مخصوص حمل انگور، از باغ به خانه می‌آورند و انگورها را شسته در حوض مخصوص ریخته و روی آن با چکمه می‌روند و به اصطلاح لگدکوب می‌کنند تا کاملا آب انگور گرفته شود.

وی اضافه کرد: آب انگور بدست آمده، از دریچه کوچک حوضچه خارج شده و در ظرفی جمع می شود سپس همه آب انگور را در ظرف‌های پلاستیکی ریخته و به آن مقداری خاک رس مخصوص اضافه می‌کنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمی‌زنند. دلیل اضافه کردن خاک رس به آن، شفافیت و حلالیت است. صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در دیگ‌های مخصوص شیره پزی ریخته و آن را روی کوره می‌گذارند تا کاملا بجوشد. در حین جوشیدن آن را هم می‌زنند تا نسوزد و شیره خوش‌رنگ شود.

این مراسم با حضور گرم و صمیمی شهروندان و برخی گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور برگزار می شود.

این مستند 24 دقیقه ای ، ساعت های 21 و 24 یکم آبان و ساعت 9 دوم آبان از شبکه مستند پخش خواهد شد.

مستند محض کُرُش به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید بالو، نویسندگی محمد جواد حسن شاهی، تصویربرداری مجید رحمانیان، تدوین محمد حسین ایزدی و صدابرداری محمد صادق عادل در سیمای فارس تولید شده است.

انتهای خبر/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول