اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

معاون وزیر جهاد: 50 درصد اراضی آبی کشور مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱.۷ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به انواع روش‌های مدرن سطحی تجهیز شده و تاکنون در ۴.۳ میلیون هکتار از کل اراضی آبی عملیات تجهیز و یا سامانه‌های نوین انجام شده که حدود ۵۰ درصد اراضی آبی کشور را شامل می‌شود.

معاون وزیر جهاد: 50 درصد اراضی آبی کشور مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کشور ایران یک کشور خشک و نیمه خشک بوده و مجموع سطح اراضی آبی کشور ۸.۵ میلیون هکتار است.

وی گفت: ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور ایران وابسته به آبیاری بوده در حالی که بسیاری از کشورها آب مورد نیاز تولیدات آنها از محل آب باران و آب ذخیره شده در سد تأمین می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به بالا بودن میانگین تبخیر آب در کشور نسبت به جهان که سه برابر بوده و میانگین بارندگی نیز یک سوم میانگین دنیا است، اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع شرایط خاصی را برای تولید در بخش کشاورزی کشور ایجاد کرده است.

عباسی با بیان اینکه در اغلب مناطق کشور محدودیت منابع آبی وجود دارد، افزود: از مجموع ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی کشور، تاکنون ۲.۶ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که ۳۵ درصد اراضی کشاورزی کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ۱.۷ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به انواع روش‌های مدرن سطحی تجهیز شده و در مجموع ۴.۳ میلیون هکتار از کل اراضی آبی عملیات تجهیز و یا سامانه‌های نوین انجام شده که حدود ۵۰ درصد اراضی آبی کشور را شامل می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر در سطح ۴۰ هزار هکتار معادل۳۰ درصد اراضی آبی خراسان‌جنوبی، سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده و این استان در سال‌های اخیر جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه بوده است.

عباسی بیان کرد: در زمینه ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری، رویکرد وزارت جهاد ایجاد سامانه‌هایی با راندمان بالا و در بحث حوزه‌ای نیز تا حد امکان، اولویت با سامانه‌های زیرسطحی است.

وی با بیان اینکه اگر امکان توسعه سامانه‌های با راندمان بالا به دلیل شوری آب یا سایر محدودیت‌ها، وجود نداشته باشد باید به سمت سامانه‌های نوین آبیاری از جمله کم فشار و کلاسیک که هزینه بهره‌برداری و نگهداری از آنها زیاد بوده برویم، اضافه کرد: در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تولید ۹۵ درصد لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در داخل کشور در حال حاضر خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته تنها چند قلم تجهیزات وارد می‌شد که با همکاری تولیدکنندگان داخلی در حال رسیدن به خودکفایی در این حوزه هستیم.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵۰ تولیدکننده در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور فعالیت داشته همچنین ۴۰۰ مشاور در این زمینه فعال هستند و تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده، تولیدات داخلی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار نفر از جمله پیمانکار، مشاور، مجری و سایر امور در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور گفت: یکی از ویژگی‌های خوب این استان اجرای طرح آبخیز تا جالیز بوده که امسال با افتخار اعلام می‌کنیم بر اساس این طرح پایلوت، طرح به‌طور ملی در کشور اجرا و دنبال می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به مزایای اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: افزایش آب قنات و پایداری دبی قنوات را از جمله مزایای اجرای این طرح است.

عباسی با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد، عنوان کرد: در پایین دست هر کدام، یک یا چند قنات در قالب طرح آبخیز و جالیز احیاء و دبی آب آن افزایش یافته است.

وی دادن این قول که در بحث قنوات اعتبارات استان سه برابر نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت، اضافه کرد: در زمینه سامانه‌های آبیاری نوین نیز معادل اعتبار سال گذشته البته با تخصیص بیشتر در نظر گرفته‌ایم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به نهایی شدن الگوی کشت کشور با تأکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و ابلاغ آن خبر داد و یادآور شد: مشوق‌هایی در زمینه آب‌بهای کشاورزی با ۱۰۰ درصد تخفیف در حال برنامه‌ریزی بوده که می‌تواند بسیار به فعالان این بخش کمک کند.

عباسی با اشاره اینکه در زمینه نیروی انسانی که دغدغه ستاد است، افزود: در سال‌های اخیر بیش‌از ۳۰ درصد از نیروها بازنشسته شده‌اند که وزارتخانه امسال یک‌هزار نفر را جذب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از خلاهای موجود در حوزه خاک، ضوابط و دستورالعمل‌ها بوده که در این زمینه ۱۵ دستورالعمل طراحی شده و برای تصویب به هیأت دولت ارسال می‌شود.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول