اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

برگزاری نشست خبری جشنواره تئاتر مقاومت با تجلیل از خانواده شهید قهاری‌سعید/ برگزاری بخش‌های بین‌الملل به شرایط کشورهای مقصد بستگی دارد

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت در نشست خبری این جشنواره از افزایش 50 درصدی بودجه آن خبر داد؛ همچنین دبیر اجرایی برگزاری بخش بین‌الملل این جشنواره را منوط به شرایط کشورها دانست و از برگزاری بخش اربعین در صورت بازگشایی مرز خبر داد.

برگزاری نشست خبری جشنواره تئاتر مقاومت با تجلیل از خانواده شهید قهاری‌سعید/ برگزاری بخش‌های بین‌الملل به شرایط کشورهای مقصد بستگی دارد

خبرگزاری فارس-گروه تئاتر: نشست خبری هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با حضور سید وحید فخر موسوی دبیر این جشنواره، محراب محمدزاده دبیر اجرایی و امین اشرفی دبیر بخش بین‌الملل اربعین امروز 8 اسفندماه در محل تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

یاسر یگانه که اجرای این نشست خبری را بر عهده داشت در ابتدا از فخر موسوی خواست تا نکات ابتدایی در رابطه با هجدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت را بیان کند.

فخر موسوی با اشاره به بین‌المللی برگزار شدن این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت گفت: در اسفندماه دبیری جشنواره از سوی ریاست بنیاد فرهنگی روایت فتح به من محول شد و در آن زمان با جلسات هیئت‌مدیره و همچنین شورای سیاست گزاری جشنواره شکل اجرا و زمان انتشار فراخوان مشخص شد.

وی ادامه داد: این جشنواره در ابتدا بانام جشنواره دفاع مقدس و چند دوره اخیر بانام تئاتر مقاومت در حال برگزاری است، چند دوره اخیر آن به‌صورت دوسالانه بوده و دوره هفدهم به دبیری حمید نیلی برگزار شد.

فخر موسوی با اشاره به تغییرات دوره هجدهم نسبت به دوره قبل توضیح داد: تفاوت این دوره از تئاتر متفاوت نسبت به دوره گذشته اضافه شدن بخش بین‌الملل بوده که در دو بخش اول و از پیاده‌روی اربعین و دوم در گستره کشورهای اسلامی خواهد بود؛ همچنین جشنواره تئاتر مقاومت امسال با تمرکززدایی در تمامی ایران و در استان‌ها شروع به کار خواهد کرد و زمان آن‌هم برخلاف زمان چندروزه تمامی جشنواره‌ها به‌صورت طولانی‌مدت بوده و از شهریورماه و پیاده‌روی اربعین شروع و تا آذرماه ادامه خواهد داشت.

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت عنوان کرد: جشنواره شش بخش دارد که بخش اول در اربعین و بخش‌های بعدی شامل تئاتر خیابانی، رادیو تئاتر، بخش صحنه‌ای و بخش بین‌الملل خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اتفاقات اخیر کشور عراق ما تابع ستاد اربعین و وزارت کشور هستیم و در صورت بازگشایی مرزها و امکان تشرف این بخش برگزار خواهد شد.

فخر موسوی ادامه داد: بخش‌های مختلف ما در چند استان بوده که تا به ۹ استان صفر کردیم و وارد مذاکره شدیم و با توجه به شرایط استان بخش‌های مختلف در آن محل برگزار می‌شود.

پس از سید وحید فخر موسوی امین اشرفی که دبیری بخش اربعین جشنواره تئاتر مقاومت را بر عهده دارد به ایراد سخن پرداخت و با تسلیت فرارسیدن ایام اربعین گفت: آرزو می‌کنم عراق به آرامش برسد و فارغ از برگزاری پیاده‌روی اربعین برنامه‌ریزی‌های دبیرخانه جشنواره برای این مراسم بزرگ انجام شود.

وی ادامه داد: این رویداد در جشنواره مقاومت سابقه ندارد اما در دیگر نهادها به اشکال مختلف برگزارشده است به همین دلیل با کمک و هم‌افزایی این نهادها برای شکل اجرایی این رویداد تصمیم گرفته شد که در اجراها تأکید بر آیین‌های سوگواری در نقاط مختلف ایران و اقوام مختلف بوده و این موضوع را در اولویت قرار دهیم تا به زنده ماندم این آیین‌ها کمک کنیم.

اشرفی افزود: از نزدیک به ۱۰۰ کار شرکت‌کننده در این بخش ۱۴ اثر نهایی انتخاب شد که در این آثار دو اثر از عراق و دیگر آثار از استان‌های ایران جنوبی ایران هستند و ما تلاش داریم تا با حضور این آثار قسمتی از پیاده‌روی اربعین باشیم.

سپس محراب محمدزاده به‌عنوان دبیر اجرایی جشنواره تئاتر مقاومت به تشریح روند اجرای این جشنواره پرداخت و گفت: مهم‌ترین مسئله این دوره از جشنواره حضور در گستره ایران و اجرای تئاتر برای مردم استان‌ها و انتقال آن به دل شهرهاست به همین دلیل چند استان را برای اجرای بخش‌های مختلف انتخاب کردیم که از این میان استان یزد برای بخش تئاتر خیابانی نهایی شده که در این استان در ۴ شهرستان و بیش از ۱۵ بخش کوچک اجرا خواهیم داشت.

وی افزود: در راستای مردمی کردن تئاتر و در میان مردم بودن جشنواره اضافه کردن بخش تله‌تئاتر به شکل تولیدی در قالب جشنواره خواهیم داشت که برای اولین بار در این قالب رخ‌داده است؛ این تولیدات با کمک صداوسیما و جهت پخش در شبکه‌های مختلف استانی و سراسری و به‌خصوص شبکه دو و چهار سیما تولیدشده و نظارت کیفی آن وابسته به رسانه ملی است. همچنین در بخش رادیو تئاتر تلاش داریم تا آثار علاوه بر جشنواره در صدای ملی هم حضورداشته باشند.

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر مقاومت توضیح داد: در بخش بین‌الملل و در راستای کشورهای اسلامی کشورهای افغانستان، پاکستان، بوسنی و هرزگوین، سوریه و لبنان را در نظر داریم تا آثاری را از کشورمان برای اجرا به این کشورها اعزام کنیم؛ البته این اجرا بستگی به شرایط آن کشور در آن زمان خواهد داشت.

سپس رسانه‌های حاضر در نشست خبری به ایراد سؤالات خود پرداختند.

 در ابتدا فخر موسوی در پاسخ به یک سؤال در رابطه با بودجه جشنواره گفت: امسال ۵۰ درصد افزایش بودجه داشتیم ولی با توجه به بخش‌هایی که به جشنواره اضافه‌شده و برگزاری در استان‌ها و دیگر کشورها این میزان برای برگزاری جشنواره کافی نیست، به همین دلیل ما به میزان ۶۰ درصد کل بودجه جشنواره راهم جذب کرده و از مشارکت استان‌ها استفاده کرده‌ایم.

سپس محمد زاده در اعلام آثار متقاضی شرکت در جشنواره اعلام کرد: در بخش بین‌الملل اربعین از بین ۱۰۰ اثر متقاضی ۱۴ اثر انتخاب‌شده است. همچنین در بخش نمایش خیابانی ۳۸۰ اثر متقاضی شرکت بوده که ۱۴۹ اثر به این بخش راه یافتند؛ در بخش صحنه‌ای 480 اثر شرکت کرده و نتیجه انتخاب آن دهم شهریورماه اعلام خواهد شد، در رادیو تئاتر هم 130 اثر متقاضی وجود داشته و فردا نتیجه آن اعلام می‌شود.

اشرفی در پاسخ به سؤالی در رابطه با شکل اجرا نمایش در مسیر پیاده‌روی توضیح داد: 5 یا 6 نقطه رد مسیر را انتخاب و آثار به‌صورت ثابت در این نقاط اجرا خواهد شد.

سؤالی از فخر موسوی در رابطه با امکان شرکت افراد با سلایق مختلف و آثار با موضوعات متفاوت در جشنواره مطرح شد که وی پاسخ داد: ما از تمامی اجراها و افراد استقبال می‌کنیم ولی در این رابطه تابع قانون و شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر هستیم؛ قصد هم‌افزایی است و حتی با دیگر نهادهایی که برای اجرا در مسیر اربعین مسبوق به سابقه ما هستند مشارکت و هم‌افزایی خواهیم داشت.

در بخش پایانی این نشست با حضور مدیران بنیاد فرهنگی روایت از خانواده شهید سعید قهاری سعید تجلیل شد. همچنین ستایش چگینی بازیگر خردسال نمایش «سربازخانه» و مصطفی بوعذار کارگردان نمایش «رهسپار خیمه‌ها» نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/ ت 13

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول