اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سرمایه‌گذاری در مجموعه تاریخی لار نیازمند پیوست اقتصادی است

معاون گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه شهر لار، مجموعه فوق‌العاده‌ای از بافت تاریخی دارد اما مشکل اداره کردن آن است، گفت: برای ورود سرمایه‌گذار باید طرح‌ها پیوست اقتصادی داشته باشند.

سرمایه‌گذاری در مجموعه تاریخی لار  نیازمند پیوست اقتصادی است

محمد فرخ‌زاده، معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در حاشیه سفر به لارستان با خبرنگار فارس گفت‌وگو کرد که در زیر می‌آید:

 جایگاه گردشگری لارستان در فارس کجاست؟

بار دوم است که به لار سفر می‌کنم، مجموعه فوق‌العاده‌ای از بافت تاریخی دارد، ریزدانه‌های تاریخی ارزشمند، آب‌انبارهای تاریخی، بازار، قلعه و مجموعه‌هایی که در لار دیده می‌شود دارای قدمت، ارزش و سابقه موثر فرهنگی است، اما در حوزه اداره کردن اشکالاتی وجود دارد، از جمله اینکه چند مجموعه باید تلاش مستمر داشته باشند، یکی از این‌ها، مجموعه میراث فرهنگی است که باید در زمینه احیا و تقویت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و مسائلی که در حوزه رویدادهاست (گردشگری رویداد در موضوعات مختلف) تلاش موثر کند، مجموعه راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی تلاش موثری دارد و می‌تواند ادامه دهد، شهرداری برای اینکه در وضعیت شهر از نظر شرایط گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی تغییراتی به وجود آورد و همچنین احیای بافت‌های فرسوده و بهسازی معابر و نورپردازی و کارهایی در حوزه سیما، منظر و برطرف کردن اغتشاشات بشری، نقش کلیدی و موثری دارد.

برای اینکه نشاط را وارد بخش‌های مختلف کرد، ادارات ورزش و جوانان، آموزش‌و‌پرورش و... با محوریت فرمانداری می‌توانند اقدامات موثری را برای شهر لار انجام دهند.

اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی و نوسازی انجام گرفته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در کل، کارهایی که الآن شروع کرده‌اند (بهسازی و نوسازی و بازسازی‌ها) کارهای خوب و ارزشمندی است، اما به برنامه و طرح جامع نیاز دارد، دفاتر ماده ۳۳ و دفاتر تسهیل‌گری باید در لار راه‌اندازی شود که بخش خصوصی ورود کند و کار را انجام دهد.

یکی از نکاتی که در این روزها بارها به آن اشاره شد و کسانی که در اینجا زندگی می‌کنند مطرح کرده‌اند این است که می‌گویند رغبتی برای احیا دیده نمی‌شود، این است که معمولا این پروژه‌ها پیوست اقتصادی ندارد، حتما باید پیوست اقتصادی داشته باشد که برای سرمایه‌گذار جذابیت ایجاد کند تا از این ظرفیت استفاده کنند.

دستگاه‌ها باید باهم وحدت داشته باشند تا در کنار یکدیگر یک حرکت وحدت‌گونه و موثر انجام دهند.

به نظر می‌رسد متولیان استانی توجهات‌شان به مرکز استان و صرفا شهر شیراز باشد؛ چه تسهیلاتی را برای رونق گردشگری شهرستان‌ها دیده‌اید؟

به این صورت نیست، این بحث آمایش سرزمینی دارد، هر شهرستانی متناسب با ظرفیت‌های خودش و توان و توجه مسئولان و مطالبه آن‌ها از مرکز می‌تواند موفق عمل کند، در این موضوع گام‌های تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶، روش‌های مشارکتی، حوزه مشارکت در احداث و احیای پروژه‌ها و مباحثی در حوزه بودجه‌ها برای بازآفرینی در سطح کشور وجود دارد و همچنین بحث سکونت‌گاه‌های غیررسمی که می‌توان آن را در سطح ملی دنبال کرد و در لار به کار گرفت. 

باتوجه به قابلیت‌های موجود استعداد لارستان را در توسعه کدام نوع گردشگری می‌دانید؟ چرا؟

مردم لارستان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند علاقه خاصی به خانه‌های پدری و اجدادی دارند؛ بنابراین، احیا، بازسازی و نوسازی پلاک‌ها، خانه‌ها یا بناهایی که متعلق به افراد با سابقه تاریخیِ خانوادگی است می‌تواند جزو برنامه‌ها باشد.

مورد دوم بافت تاریخی، فرهنگی و فرسوده، ظرفیت بسیار مهم و ارزشمندی دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، طرح آماده کرد و آن‌ را احیا کرد.

مورد سوم، اماکن تاریخی همچون باغ نشاط و... است که قابلیت این را دارد که به ظرفیت شهر اضافه شود و گردشگری را رونق دهد.

درخواست ایجاد یک مجتمع بزرگ گردشگری بین لار و گراش توسط بخش خصوصی مطرح شده، مشکلاتی در این بین گویا ایجاد شده است، چطور می‌شود آن‌ها را حل کرد؟

آن را به پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان بیاورند، سپس ما در کارگروه رفع موانع پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم، از هر دستگاهی که الآن مشکلی با آن وجود دارد دعوت می‌کنیم، مذاکره می‌کنیم و سعی می‌کنیم مشکل‌شان را حل کنیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول