اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

‌5 قلم اول صادراتی کشور از بین محصولات پتروشیمی است

سخنگوی گمرک از صادرات 9 میلیارد و 142 میلیون دلاری محصولات پتروشیمی در 5 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: 5 قلم اول کالاهای صادراتی کشور، محصولات پتروشیمی است.

‌5 قلم اول صادراتی کشور از بین محصولات پتروشیمی است

به گزارش خبرگزاری فارس، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد‌ 16میلیون و 554 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 9 میلیارد و 142 میلیون دلار از کشورمان به سایر کشورها صادر شده که با وجود کاهش 12.6 درصدی در وزن‌، 38 درصد ارزآوری بیشتر نسبت به مدت مشابه داشته اند.

وی افزود: کل صادرات کالاهای ایرانی در 5 ماه نخست امسال 44 میلیون و 75 هزار تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 924 میلیون دلار بوده که از این میزان 16 میلیون و 554 هزار تن به ارزش 9 میلیارد و 142 میلیون دلار محصولات پتروشیمی بوده است که 38 درصدِوزن و 44 درصدِ ارزش کل صادرات 5 ماهه را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در خصوص اقلام عمده صادراتی کالاهای پتروشیمی گفت: پنج قلم اول کالاهای صادراتی کشور، محصولات پتروشیمی بوده و در این میان پروپان مایع شده به وزن دو میلیون و 276 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 648 میلیون دلار،  در صدر محصولات صادراتی  قرار دارد که نسبت به مدت مشابه با رشد 59 درصدی در وزن و 188 درصدی در ارزش  همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در ادامه توضیح داد: متانول با 3 میلیون و 983 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 240 میلیون دلار دومین محصول ارز آور پتروشیمی ها و دومین محصول صادراتی کشور  در پنج ماهه امسال بود که  12درصد در وزن و 43 درصد در ارزش رشد داشته است. 

لطیفی افزود: گاز طبیعی مایع شده با 3 میلیون و 173 هزار تن به ارزش 961 میلیون دلار و رشد یک درصدی ، اوره با یک میلیون و 555 هزار تن به ارزش 958 میلیون دلار و رشد 79 درصدی و بوتان مایع شده با یک میلیون و 326 هزار تن به ارزش 940 میلیون دلار و رشد 136 درصدی به ترتیب در رتبه های سوم تا پنجم اقلام عمده کالاهای صادراتی کشور و  پتروشیمی ها در پنج ماهه نخست امسال بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول