گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ خیلی سال است که دانشگاهها حلقه گمشده ارتباطشان با صنعت و اشتغال را پیدا کردهاند و میخواهند به سمت اتصال این حلقه به زنجیر ارتباط صنعت و دانشگاه بروند اما هنوز این امر به طور کامل محقق نشده است.
این حلقه گمشده همان مهارت محوری و مهارت آموزی در دانشگاههاست، به طوریکه دانشگاه نسل چهارم باید به سمت مهارت برود چرا که دیگر باید دانشگاه در کنار صنعت به رفع نیازهای جامعه بپردازند نه اینکه دانشگاهها صرفا تئوری محور باشند و فارغالتحصیلانی را روانه بازار کنند که چیزی از بازار نمیدانند.
در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» نامگذاری شده است، این امر ضروریتر به نظر میرسد زیرا نقش دانشگاهها در تولید دانش بنیان و ارتباط آن با اشتغال آفرینی بیش از پیش به نظر میرسد و از این رو دانشگاهها باید فارغالتحصیلان مهارتی داشته باشند تا این فارغالتحصیلان بتوانند در بازار کار خودی نشان دهند و فقط به یک سری تئوری اکتفا نکرده باشند.
مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود به ضرورت مهارت محوری تأکید فرمودهاند به طوریکه در بیانات ایشان در دیدار با کارآفرینان در 16 شهریور سال 1389 نیز میبینیم که کارآفرینی را نوعی عبادت و ارزش آفرینی خواندند و فرمودند: «ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.»
در این گزارش ضرورت مهارت محوری و عملکرد وزارت علوم و دانشگاهها در این زمینه را بررسی کردهایم و از کارشناسان و مسوولان پرسیدهایم که مهارت محوری چرا باید در دانشگاهها در نظر گرفته شود و چگونه این امر در حال رخ دادن است.
* چه کنیم تا فارغالتحصیلان دانشگاهها پشت میزنشین نباشند؟
مهدی گلشنی عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این باره با اشاره به ضرورت توسعه مهارت محوری در دانشگاهها گفت: ما باید در دانشگاهها دروس را بیشتر به صورت عملی آموزش دهیم تا دانشجویان در عمل آموزش ببینند نه اینکه فقط تئوری یاد بگیرند در حالیکه اکنون میبینیم حتی در دانشگاههای مهارتی و فنی ما نیز بیشتر آموزشها به صورت تئوری انجام میشود که این مسأله باید اصلاح شود.
حبیب الله دهمرده نماینده مجلس شورای اسلامی هم بر این عقیده است که بخشی از دانشجویان دانشگاهها باید به سمت مهارت محوری هدایت شوند و این وظیفه دولت است که موضوع مهارت محوری را در سیستم آموزشی بگنجاند تا فارغالتحصیلان دانشگاهها با مهارت وارد بازار کار و صنعت شوند اما در حال حاضر بیشتر هدف بیشتر دانشجویان ما دریافت مدرک است.
وی راه حل رفع این چالش را در تدوین یک نقشه راه برای جذب دانشجو در رشتههای مختلف براساس عرضه و تقاضای کشور دانسته و گفته است: اگر فارغالتحصیلان ما مهارت آموخته باشند با خروج از دانشگاه بیکار نمیمانند و به دنبال پشت میزنشینی نیستند بلکه با مهارت خود میتوانند اشتغال آفرینی کرده و برای خود یا حتی تعداد دیگری شغل بیافرینند البته در این زمینه اقدامات بسیاری در آموزش عالی صورت گرفته است.
* چه اقدامات عملی برای مهارت محوری در دانشگاهها صورت گرفته است؟
عرفان خسرویان سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به توجه بسیار دولت سیزدهم به مهارت محوری در دانشگاهها از حرکت دانشگاه فنی و حرفهای به این سمت خبر داده و گفت: در حال حاضر در دانشگاه فنی و حرفهای دانشجویان به صورت عملی دروس را آموزش میبینند یعنی اگر قرار است در رشته طراحی مد و لباس فارغ التحصیل شوند در حین آموزش این کار را نیز انجام میدهند و در زمان فارغالتحصیلی کاملا با بازار این رشته آشنا و برای ورود به بازار کار آماده هستند.
هادی محمدی زرندینی عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای و رئیس دانشکده فنی و حرفهای پسران انقلاب اسلامی نیز با اشاره به اینکه موضوع مهارت محوری در دانشگاه فنی و حرفهای مورد توجه قرار دارد، گفت: ما در آموزشهای خود در دانشگاه فنی و حرفهای، تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار را مدنظر قرار میدهیم.
وی با تأکید بر ضرورت توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: با توجه به اهمیت توسعه ارتباطات میان صنعت و دانشگاه برای توسعه آموزشهای مهارت محور در دانشگاهها ما در دانشگاه فنی و حرفهای، تفاهم نامههای مختلفی با صنایع بزرگ کشور از جمله سندیکای آسانسور و پله برقی و شرکت های بزرگ الکترونیکی امضا کردهایم تا دانشجویان در محیط عملی آموزش بینند و از این رو دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفهای افرادی نیستند که به دنبال پشت میزنشینی باشند چرا که مهارتهای لازم را دیدهاند و براساس آمار حدود ۷۰ درصد دانش آموختگان ما وارد بازار کار میشوند.
بالاترین مسوول آموزش عالی محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در برنامه ابتدایی خود که برای دریافت پست وزارت به مجلس ارائه داده بود بر مهارت محوری دانشگاهها تأکید کرده بود، از جمله اقدامات عملی زلفیگل در این زمینه نیز تغییر در سرفصل دروس دانشگاهی برای کاربردی شدن دروس است، همچنین به دستور زلفیگل دانشگاهها باید از ظرفیت کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی دانشگاهها برای انجام فعالیتهای فوق برنامه آموزشی با جنبه مهارتی و کاربردی بهره گرفته و دانشگاه فنیوحرفهای را به عنوان یک الگو مدنظر قرار دهند.
به گفته وزیر علوم، قرار است دانش و مهارت اساتید دانشگاهها نیز به روز شود تا تدریس به سمت مهارت محوری باشد.
به گزارش فارس، ورود فارغالتحصیلان دانشگاهها به بازار کار یک ضرورت برای کشور است تا حجم بیکاری کاهش یافته و اقتصاد کشور نیز بهبود یابد اما این امر مستلزم این است که دانشجویان دانش، مهارت و نگرش یکسان با بازار کار داشته باشند و برای این منظور باید رشتههای دانشگاهی براساس نیاز بازار بازنگری شود که این برنامه در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.
انتهای پیام/