اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

حمایت از ایده‌های نو؛ در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان گفت: حمایت از ایده‌های نو در حوزه کشاورزی در دستور کار این مرکز قرار دارد.

حمایت از ایده‌های نو؛ در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، احمد دزیانیان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان پیش از ظهر امروز در نشستی به مناسبت هفته دولت در سالن جلسات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان مرکز شاهرود با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی، سرمازدگی محصولات کشاورزی، کاهش کیفیت خاک با توجه به فقر مواد آلی و مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی به‌خصوص در محصولات گلخانه‌ای از چالش‌های پیش روی این بخش است.

وی با بیان اولویت‌های جهاد کشاورزی استان سمنان، افزود: مصرف بهینه آب و معرفی روش‌های آبیاری و سرمازدگی و الگوی کشت و نیازسنجی آموزشی و کاهش مصرف سموم از اولویت‌های این مرکز است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان با اشاره به فعالیت‌های شاخص این مرکز در یک سال اخیر بیان کرد: دستیابی به ژنوتیپ‌های زردآلو متحمل به سرمازدگی دیررس بهاره از بین ۱۶۰ ژنوتیپ موجود در کلکسیون و شناسایی ۱۰ هیپرید مناسب برای سازگاری در سال ۱۴۰۰ انجام شد که این تحقیق ۱۰ سال طول کشید و امسال پیوندک زردآلو را به چهار استان ارسال کردیم تا امتحان کنند.

دزیانیان با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال روی سرمازدگی زردآلو کار کردیم که مقاوم‌سازی ارقام را بررسی کنیم، گفت: طرحی در قالب سایه بانیان با حرارت محدود از محصول برابر تگرگ محافظت می‌کند و از سرمای زیر صفر می‌تواند جلوگیری کند که برای باغات زردآلو بررسی شد که نتایج خوبی داشت و این موضوع در کشور کار شد و معاون وزیر هم از آن تقدیر کرد.

وی با اشاره به ارائه روش‌های آبیاری نوین در کاهش مصرف آب تا یک‌پنجم و روش‌های کنترل بیولوژیک آفات که از سموم غیر شیمیایی استفاده می‌شود، ادامه داد: این سموم به‌ویژه روی پسته آزمایش شد و با استفاده از ویروس برای کنترل آفات بررسی و ثبت اختراع شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان به توسعه گلخانه‌های این استان و تهیه نقشه راه تولید انگور استان و کشت زعفران در این مرکز در راستای الگوی کشت اشاره کرد.

دزیانیان گفت: کشت زعفران در مرکز مورد توجه قرار گرفت و ۱۰۰ هکتار از اراضی مرکز با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومانی زیر کشت رفت و هزار تن پیاز زعفران برای کشت به این مرکز منتقل شد و در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان سال نخست عملکرد خوبی داشت و هشت تن برداشت شد.

وی اضافه کرد: امسال برآورد جمع‌آوری هکتاری چهار تا پنج تن گل زعفران داریم که تا ۵۰۰ کارگر برای جمع‌آوری آن نیاز است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان افزود: امتیاز ویژه این پروژه فرآوری محصول در قالب مرکز رشد است و کروسین زعفران استخراج شد که ارزش‌افزوده را چندین برابر می‌کند و از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود.

ایجاد تور گردشگری بازدید از مزرعه زعفران

دزیانیان از ایجاد تور گردشگری بازدید از مزرعه زعفران، تولید جلبک اسپیرولینا در یک گلخانه، تأمین نهال پسته گواهی‌شده در استان سمنان و کاشت تمشک در کالپوش خبر داد.

وی افزود: مرکز رشد مجموعه در سال ۱۴۰۰ بین ۳۰ مرکز رشد کشور رتبه سوم را کسب کرد و مرکز درجه یک شناخته شد و دهکده فناوری و نوآوری را بر اساس این عملکرد به این مرکز اختصاص دادند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان به برگزاری ۳۳۶ وبینار آموزشی با میانگین هر کلاس ۳۱ نفر و آموزش سربازان وظیفه یگان‌های نظامی اشاره کرد و ادامه داد: تأسیس هنرستان کشاورزی با ۲۱ دانش‌آموز دختر در رشته گیاهان دارویی و زعفران از دیگر اقدامات این مرکز بوده است.

دزیانیان با تأکید بر اینکه این مرکز از اعتبار استانی محروم است و اعتبار ملی هم ندارد، اضافه کرد: بودجه این مرکز از فعالیت‌های داخلی تأمین می‌شود و از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ درآمدزایی این مرکز ۳ برابر شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده این مرکز اظهار کرد: توسعه گیاهان علوفه‌ای مناسب کشت با آب نامتعارف (شور)، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها و اراضی دیم و پیاده‌سازی الگوی کشت و اصلاح ارقام متحمل سرما و زیر سایه‌بان و حمایت از ایده‌های نو و گلخانه هیدروپنیک در دستور کار است.

انتهای پیام/74036/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول