اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۱۴۳ پروژه کشاورزی در هفته دولت در خراسان‌جنوبی افتتاح می‌شود/لزوم ایجاد بورس زرشک در خراسان‌جنوبی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در هفته دولت ما قرار است ۱۴۳ پروژه در قالب یک برنامه به صورت یک نماد افتتاح کنیم.

۱۴۳ پروژه کشاورزی در هفته دولت در خراسان‌جنوبی افتتاح می‌شود/لزوم ایجاد بورس زرشک در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با فرارسیدن هفته دولت سازمان‌های زیر مجموعه دولت به بیان گزارشات عملکرد خود می‌پردازند.

کشاورزی خراسان‌جنوبی یکی از شاخص‌های اقتصادی مهم این استان است که با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر مشکلاتی را پشت سر گذاشته و جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت کشاورزان تلاش فراوانی کرده است.

در این رابطه با محمدحسین اکبری، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت‌و‌گو کردیم.

فارس: هفته دولت را خدمت شما تبریک عرض می‌کنیم، انعکاس تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان از شهریورماه سال گذشته تاکنون را بفرمائید؟

اکبری: ما از شهریورماه سال گذشته تا امسال که در هفته دولت ما قرار است ۱۴۳ پروژه در قالب یک برنامه به صورت یک نماد افتتاح کنیم و اعتبار ما در طرح‌های این هفته ۵۱ میلیارد تومان اعتبار دولتی و ۳۳ میلیارد تومان خودیاری مردمی و ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات بوده که در مجموع ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار است که این پروژه در هفته دولت در روز هشتم با حضور استاندار افتتاح خواهد شد.

از سال گذشته تاکنون که ما معمولاً در دهه فجر انقلاب اسلامی، در هفته جهاد کشاورزی و در هفته دولت در این سه برنامه مهم استانی و کشوری افتتاح می‌کنیم، سال گذشته ۵۲۸ پروژه با اعتبار ۱۸۶ میلیارد تومان اعتبار دولتی، ۱۴۳ میلیارد تومان خودیاری مردمی و ۱۷۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی افتتاح شده است.

در مجموع جمعیتی حدود ۳۵۴ هزار نفر از این پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده و می‌رسد برخوردار می‌شوند، خانوار بهره‌مند ۶۶ هزار و ۶۵۴ خانوار هستند و اشتغال پایداری که در نتیجه افتتاح این پروژه‌ها ایجاد شده ۸۲۶ نفر و تثبیت اشتغال که در بخش کشاورزی مهم است ۱۸ هزار و ۴۴۴ نفر تثبیت شغل است، تولیدکننده و کشاورز ما که واحد تولیدی دارد یا در زمین کشاورزی فعالیت می‌کند برای او زیرساختی ایجاد می‌کنیم تا شغل برای او تثبیت شود.

به نسبت سال گذشته در تمام سال ۹۹ ما تعداد پروژه افتتاحی ۲۷۰ پروژه بوده که دو برابر پروژه افزایش پیدا کرده است.

فارس: طبق صحبتی که کردید آیا بودجه شما در سال جاری افزایش پیدا کرده است؟

اکبری: آمار همین را نشان می‌دهد و در مقایسه‌ای بین سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ داریم اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۹، ۱۱۴ میلیارد تومان و در سال گذشته ۲۴۲ میلیارد تومان بوده که ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

تسهیلات بانکی ۳۰۳ میلیارد تومان در سال ۹۹ و ۷۵۶ میلیارد تومان در سال گذشته در این بخش هزینه شده است و افزایش زیاد آن به سبب سرمایه در گردش دامداران بوده است.

پروژه‌های بهره‌برداری شده ۲۷۰ پروژه در سال ۹۹ و ۵۲۸ پروژه در سال گذشته بوده است و تولیدات زراعی ۶۶۱ هزار تن در سال ۹۹ و ۷۰۷ هزار تن در سال گذشته بوده است.

سامانه‌های نوین آبیاری که اجرا کردیم ۳ هزار و ۳۲۳ هزار هکتار در سال ۹۹ و ۴ هزار و ۸۰۸ هکتار در سال گذشته بوده و اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری ما ۲۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ و ۴۱ میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

استخر ذخیره آب کشاورزی یک‌هزار متر مکعب در سال ۹۹ اجرا کردیم و ۲۷ هزار متر مکعب در سال گذشته اجرا کردیم و اعتبارات استخر ذخیره آب کشاورزی ۳ میلیارد تومان در سال ۹۹ و ۱۶ میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

مرمت و بازسازی قنوات ۲۲ کیلومتر در سال ۹۹ بوده و ۵۲ کیلومتر در سال گذشته و اعتبارات مرمت و بازسازی قنوات ۱۴ میلیارد تومان در سال ۹۹ و ۷۱ میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

تقریباً در همه زمینه‌ها پروژه‌های افتتاحی ما دو برابر شده و اعتبارات ما نیز به همین شکل دو برابر است که این کار ارزشمندی بود.

فارس: با توجه به این افزایش اعتبار که در سال جاری اتفاق خواهد افتاد اقدامات شاخص شما برای آینده کشاورزی استان چیست؟

اکبری: فعالیت مهمی که در سرلوحه جهاد کشاورزی است علاوه بر وظیفه معمولی که در تولیدات زراعی و باغی در جای خود ارزشمند است، اقدامات شاخص جهاد کشاورزی از یکی دو سال پیش آغاز شده که شامل تکمیل زیرساخت‌های مجتمع دامداری و گلخانه‌ای است و تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌های دامپروری از سنوات گذشته آغاز شده و تکمیل پروژه شتر با هدف تولید زنجیره شیر شتر یک دو سال گذشته آغاز شده و پروژه خیلی خوب است، در بحث شتر ۱۶ درصد شتر کشور در استان وجود دارد و ۳۳ هزار نفر شتر در استان داریم و این شرایط استان ما مناسب برای پرورش شتر است.

در بحث گلخانه‌ها قرار است اولویت‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری داشته باشیم از منابع آب، خاک و امکانات در اختیار، ما اکنون براساس آمار به ازای هر ۷ هزار لیتر یک کیلو محصول تولید می‌کنیم و اگر کشاورزان گلخانه را در سر منابع آبی خود چه چاه و یا احداث کنند به ازای هر هزار لیتر یک متر مکعب آب ۲۰ کیلو محصول تولید می‌کنیم یعنی بهره‌وری ما ۲۰ برابر می‌شود و یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

اجرای کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره تولید که در این رابطه برخی از موارد ما در تکمیل زنجیره تولید برای بسیاری محصولات کشاورزی زیرساخت‌ها در استان فراهم است به عنوان مثال ما زنجیره مرغ استان ما تکمیل است از جوجه یکروزه، مرغ مادر، تولید تخم‌مرغ، کشتارگاه و بسته‌بندی تقریباً در استان این زنجیره تکمیل شده و بحث صادرات آن انجام می‌شود و در بسیاری از محصولات این موضوع آماده است و در برخی محصولات راهبردی مزیت‌دار باید این کار را انجام دهیم.

از اقدامات شاخص توسعه کشت‌های کم آب‌بر و اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید نباتات علوفه‌ای است که با فعالیت‌هایی که ما در جهاد انجام دادیم و کشاورزان بر اثر تجارب خودشان به دست آورده‌اند محصول زرشک که یکی از محصولات راهبردی است و دارای شرایط اصلاح الگوی کشت و کم آب‌بر است و در مقابل شرایط نامساعد محیطی مقاوم است و در مقابل شوری، کم آبی و برخی آفت‌ها مقاومت می‌کند.

در اصلاح الگوی کشت به کشاورزان کمک کردیم و اکنون درست حرکت می‌کنند، پسته، زعفران و عناب محصولاتی مناسب برای کشت در استان ما است و اصلاح الگوی کشت ما دارد به این سمت حرکت می‌کند و در برخی محصولات جدید در نباتات علوفه‌ای این کار را انجام می‌دهیم.

ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی در استان ما مهم است، ما ۸۰۰ گیاه دارویی در استان داریم و در این زمینه مقام بالایی در کشور و در دنیا داریم ارقام تجاری گیاهان دارویی بسیار بالا است و ما می‌توانیم سهم خوبی داشته باشیم و یکی از اولویت‌های ما است و ما از آن حمایت می‌کنیم و می‌تواند در گلخانه انجام شود.

فارس: اشاره کردید به محصولات مزیت‌دار خراسان‌جنوبی مانند زرشک و زعفران، آیا برنامه جامعی برای این محصولات دارید؟

اکبری: ما در سنوات گذشته بورس زعفران را راه‌اندازی کردیم که بخشی از مشکل زعفران‌کاران حل شد و می‌توانستند محصول خود را تحویل این انبار بدهند و دیروز در جلسه‌ای که شرکت کردیم تلاش کردیم برای زعفران کاری انجام دهیم و با فعالیت سال گذشته جهاد کشاورزی قیمت زعفران منطقی شده و به حدود ۳۸ تا ۴۰ میلیون تومان در هر کیلو رسید، زعفران می‌تواند اقتصادی برای کشاورزان باشد.

امسال برنامه این بود اعتباری در نظر گرفته شود توسط جهاد کشاورزی و خرید توافقی زعفران انجام شود و با توجه به سرما و کاهش بارندگی در دو سال گذشته در استان ما سال گذشته ۷۰ تن متوسط تولید شد و پیش‌بینی کارشناسان برای امسال‌ ۳۰ تن بوده است.

با قیمتی که دارد مشکل خاصی ندارد و امید است آنچه درخواست کردیم دو کار مهم برای زعفران انجام شود یکی اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه بدهند تا در اختیار کشاورز قرار دهیم تا رسیدگی خوبی به مزرعه داشته و محصول خوبی برداشت کند در حوزه زعفران کشاورز پیشرو در هر هکتار ۳۰ کیلوگرم تولید می‌کند ولی متوسط تولید ما ۴ کیلوگرم است و سال گذشته زیر دو کیلوگرم شد.

درخواست زعفران‌کاران ما این است که کاشت داشت و برداشت زعفران مکانیزه شود و اکنون این توان نیست ۱۹۷ کارگر در یک هکتار در زمان کاشت و برداشت هزینه کنیم.

در دو سال کرونا زرشک‌کاران مشکلات جدی داشتند خیلی تلاش شد ولی آنچه مدنظر کشاورزان بود اتفاق نیفتاد و ما در هفته گذشته در بورس جلسه داشتیم، امید است امسال حداقل دو انبار بورس خاص زرشک در استان راه‌اندازی شود و اگر اتفاق بی‌افتد مرجع قیمت‌گذاری ما می‌شویم، اکنون زرشک دنیا را ما تولید می‌کنیم ولی در قیمت‌گذاری مشهد تأثیر دارد چون بیشترین فروش زرشک ما در بازار مشهد است و با این بورس که راه بیفتد مرجع قیمت‌گذاری می‌شویم و سود پایدار و منطقی برای زرشک‌کاران در نظر گرفته می‌شود.

ما در بارگاه بهداشتی زرشک هنوز مشکل داریم و اگر بارگاه بهداشتی زرشک را حل کنیم امید است خصوصاً در بحث مشکل اصلی زرشک که بازار است با راه‌اندازی بورس ۸۰ تا ۹۰ درصد کار مرتفع شود.

ما امسال حدود ۴۰ کیلوگرم زعفران با قیمت تقریبی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تولید می‌کنیم و ۹۰ هزار تن زرشک خشک با قیمت منطقی یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز تولید عناب استان است.

اگر بورس راه‌اندازی شود و محصول در استان بماند و قیمت‌گذاری شود و با خرید و فروشی که اتفاق می‌افتد می‌تواند ارزش افزده بالایی برای محصولات مزیت‌دار ما داشته باشد.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول