اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

برق رسانی به 15 درصد عشایر کشور/ اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار به عشایر در سفر هیات دولت به همدان

رئیس امور عشایری کشور گفت: در سفر هیات دولت به همدان 140 میلیارد تومان اختصاص یافته که با ارزش افزوده به بیش از 160 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

برق رسانی به 15 درصد عشایر کشور/ اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار به عشایر در سفر هیات دولت به همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، عباس پاپی‌زاده ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات عشایر ضمن شنیدن مشکلات و نیازهای حوزه‌های آب و برق به نقل از نمایندگان عشایر در این مراسم اظهار کرد: در تامین بودجه عشایری دچار مشکل بودیم که با پیگیری‌ نمایندگان به ویژه نماینده تویسرکان بودجه امسال با یک رشد تاریخی مواجه است و تلاش داریم که سهم تویسرکان و استان همدان هم در بودجه لحاظ شود.

وی با بیان اینکه امسال اتفاقات خوبی با توجه به افزایش بودجه در حوزه عشایر خواهیم داشت افزود: تاکنون توانستیم ۱۵ درصد عشایر را با پنل خورشیدی برق‌رسانی کنیم.

رئیس بسیج امور عشایری کشور با اشاره به امضای تفاهمنامه با وزیر نیرو به منظور برق‌رسانی به عشایر گفت: برنامه داریم طی این تفاهمنامه مدت دو سال جامعه عشایر را برای اولین بار زیرپوشش برق قرار دهیم.

وی با بیان اینکه کل اعتبارات عشایر شهرستان تویسرکان با ارزش افزوده حدود ۲۵۰ میلیون تومان است افزود: با کمک خوبی که نماینده مردم تویسرکان داشت از محل اعتبارات ملی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای شهرستان تویسرکان در سال جاری تخصیص دادیم.

پاپی‌زاده از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به شهرستان تویسرکان برای حوزه راه و آبرسانی خبر داد و گفت: در بحث آبرسانی با تانکر در کل کشور دچار مشکل هستیم به شکلی که برای جمعیت بزرگ عشایر در کشور تنها ۲۸۰ تانکر برای آبرسانی داریم.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بند ب تبصره ۵ بین مطالبات پیمانکاران وزارت راه و خرید تانکر سازمان امور عشایر گذاشتند بیان کرد: در صورت پرداخت حداقل نصف این اعتبار به سازمان امور عشایر در استان همدان، ۳۰ تا ۴۰ تانکر خریداری می‌کنیم.

پاپی‌زاده در خصوص خرید گوشت تولیدی عشایر نیز با بیان اینکه یکی از وظایف دولت در قبال تولیدکننده به ویژه جامعه عشایر حمایت از تولیدات و فراهم کردن ساز و کار داخلی و خارجی و همچنین صادرات است گفت: خوشبختانه اقدام خوبی در خرید داخلی از عشایر در حال انجام است به طوری که خریداری گوشت تحویلی عشایر کیلویی ۱۸۲ هزار تومان و عرضه با قیمت خیلی پایین‌تر با هدف حمایت از مصرف کننده در بازار مدنظر است.

وی با بیان اینکه اقدام دیگری که سال گذشته صورت گرفت و امسال هم به دنبال آن هستیم، صادرات دام عشایر است و فرصت مهم برای اقتصاد کشور است گفت: با توجه به علاقمندی کشورهای حوزه خلیج فارس به گوشت دام عشایر، معمولا این کشورها برای خرید گوشت تا دو برابر قیمت جهانی هزینه کنند.

رئیس امور عشایر کشور ادامه داد: ما می‌توانیم با همان میزان ارز حاصل از صادرات گوشت داخلی، دو برابر گوشت وارد کشور کنیم در این صورت با صادرات گوشت هم از  تولید کننده حمایت می‌شود و هم فراوانی گوشت را در کشور در حمایت از مصرف‌کننده اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با پیگیری‌های خوب وزیر جهاد تا دو هفته آینده صادرات دام عشایر را به منظور حمایت از تولیدات داخلی نهایی کنیم.

پاپی‌زاده با اشاره به اینکه بنا داریم از دو منبع تسهیلات اضافه‌تری را در اختیار جامعه عشایری قرار دهیم افزود: یک منبع بند ب ماده ۵۲ که محل تامین آن از منابع صندوق توسعه ملی است، سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان تامین شد و سال جاری نیز ۶۰ درصد افزایش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تسهیلات از تبصره ۱۶ قانون بودجه که حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان از این اعتبار را در اختیار استانداران گذاشته شده است و طبق جمعیت، میزان تولید و... به جامعه عشایر تخصیص داده می‌شود گفت: این تسهیلات ارزان قیمت و پنج ساله است که می‌تواند کمک خوبی برای تامین علوفه و نهاده مورد نیاز عشایر باشد.

رئیس امور عشایر کشور با تاکید بر تعامل عشایر با منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی باید محافظت کند و عشایر هم باید زمان مشخص شده برای کوچ اقدام کند و این همکاری باید دو جانبه باشد.

وی اظهار کرد: واکسیناسیون رایگان دام عشایر با همکاری دامپزشکی و بسیج امور عشایر در خصوص ۶ تا ۷ واکسن مهم در حال انجام است و سعی می‌کنیم در همدان هم در یک فرصت مناسب انجام دهیم.

پاپی‌زاده با بیان اینکه جمعیت عشایری استان همدان در خودکفایی و تولید گوشت قرمز کشور نقش مهمی دارند گفت: سال گذشته کل بودجه و اعتبارات عمرانی استانی عشایر همدان ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که خوشبختانه در بودجه ملی ۱۸ میلیارد تومان به همدان تخصیص یافت و مصوبات برای امور عشایر استان همدان ۱۴۰ میلیارد تومان تخصیص داشته که با ارزش افزوده بالایی، به ۱۶۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و در مقایسه بودجه سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جمعیت بالای عشایر این شهرستان اظهار کرد: پس از پیگیری‌های مستمر و برگزاری جلسات متعدد امروز دفتر امور عشایر تویسرکان در اداره جهاد به منظور تسهیل امور این طیف افتتاح شد و امیدواریم مشکلات و مسائل عشایر شهرستان در این دفتر پیگیری و حل شود.

محمد‌مهدی مفتح با اشاره به خدمات ارزنده جامعه عشایر به ویژه در بحث تغذیه گفت: خوشبختانه عشایر تویسرکان فعال و تلاشگر بوده و در تولید استان هم نقش خوبی دارند.

 فرماندار شهرستان تویسرکان نیز گفت: مقرر شده است ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی در اختیار سازمان امور عشایر باشد، فرمانداری هم نظارت کند که این اعتبارات حداکثر بهره‌وری را در تسهیل زندگی عشایر داشته باشد.

حسین افشاری اظهار کرد: نمایندگی امور عشایر کمک شایانی در تسهیل امور عشایر دارد و امیدواریم با این فعالیت‌ها شاهد توسعه امور عشایر باشیم.

 انتهای پیام/89010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول