اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس ازبک: آمریکا تلاش می‌کند در آسیای مرکزی بماند؛ ازبکستان گزینه اول برای میزبانی

رئیس مرکز ابتکارات مطالعاتی «معنی» ازبکستان گفت: آمریکا در تلاش است تا در آسیای مرکزی بماند و ازبکستان نیز که عضو اتحادیه‌های منطقه‌ای نیست از این نظر بهترین گزینه برای نقش یک شریک است.

کارشناس ازبک: آمریکا تلاش می‌کند در آسیای مرکزی بماند؛ ازبکستان گزینه اول برای میزبانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «بختیار ایرگاش‌اف» رئیس مرکز ابتکارات مطالعاتی «معنی» گفت: همکاری آمریکا و ازبکستان جنبه اقتصادی ندارد، بلکه بیشتر جنبه ژئوپلیتیک دارد.

وی اظهار داشت: حجم سرمایه گذاری‌های آمریکا در اقتصاد ازبکستان نه تنها به عنوان مثال با چین، روسیه، بلکه با ترکیه قابل مقایسه نیست. آمریکا هرگز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ازبکستان نبوده است. بنابراین، وقتی از همکاری اقتصادی بین دو کشور صحبت می‌کنند، همیشه این سوال مطرح می‌شود که سر چه داد و ستد خواهید کرد؟!

این کارشناس ازبک ادامه داد: همیشه فاصله مانع گسترش همکاری‌هاست. هر چه تولیدات به بازار نزدیکتر باشد سود بیشتری دارد. روسیه، چین، پاکستان، هند، ایران و افغانستان از لحاظ صادرات محصولات ازبکستانی جایگزینی ندارند.

به عقیده این کارشناس، آمریکا ترجیح می‌دهد از طریق برنامه‌های جوانان یا آژانس بین المللی USAID  که اکنون فعالیت آن بر توسعه انرژی سبز متمرکز شده است، همکار کند.

ایرگاش‌اف عنوان کرد: معلوم می‌شود که ازبکستان با آمریکا در سطح بیانیه‌ همکاری می‌کند تا آنها در امور داخلی کشور دخالت نکنند.

به عقیده وی، همکاری آمریکا و ازبکستان جنبه اقتصادی ندارد، بلکه بیشتر جنبه ژئوپلیتیک دارد. هم اکنون قالب بندی جدید نه تنها منطقه، بلکه کل جهان صورت می‌گیرد. بدین دلیل آمریکا در تلاش است تا در آسیای مرکزی بماند. ازبکستان که عضو اتحادیه‌های منطقه‌ای نیست، از این نظر بهترین گزینه برای نقش یک شریک است.

ایرگاش‌اف تاکید کرد: ازبکستان در برنامه‌های آمریکا بوده، هست و خواهد بود. جای تعجب نیست که «زبیگنیو برژینسکی» ازبکستان را یک کشور کلیدی در منطقه آسیای مرکزی خواند. روسیه و چین در قرقیزستان و تاجیکستان دیگر اجازه حضور پایگاه‌های آمریکایی را نخواهند داد. بدین دلیل نسبت به ازبکستان امیدهای خاصی بسته شده اما این جمهوری یک سیاست متوازن مبنی بر فاصله گرفتن از مراکز جهانی قدرت‌ها را پیاده می‌کند و ازبکستان تنها با پول زیادی که برای اجرای پروژه‌های بسیار بزرگ مورد نیاز است، قابل جذب است. اکنون آمریکایی ها پول زیادی ندارند، همانطور که هیچ برنامه‌ای برای سرمایه گذاری جدی وجود ندارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول