اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بدون تعارف با «فضل‌الله ناظم»، پزشکی با سابقه 51 سال طبابت

فضل‌اله ناظم، پزشک شهرضایی با سابقه بیش از ۵۰ سال طبابت و ریاست ۲۹ درمانگاه و تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب‌های طبی را در کارنامه پزشکی خود دارد،

بدون تعارف با «فضل‌الله ناظم»، پزشکی با سابقه 51 سال طبابت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، اول شهریورماه هر سال، به مناسبت بزرگداشت ابن سینا، حکیم و پزشک سرآمد روزگاران، روز پزشک نامگذاری شده است؛ هم او که به اعتراف همه عالمان شرقی و غربی، در ردیف بزرگ‌ترین دانشمندان تمام دوره‌های تاریخی این کره خاکی قرار دارد. درباره اش گفته‌اند که: «هیچ یک از علوم زمان برای وی بیگانه نبود» و خود می‌گوید که در ۱۸ سالگی، تمام دانش‌های زمانه را فرا گرفته و بر آن‌ها چیره شده بود؛ به طوری که سال‌ها بعد گفت: «آن چه در آن زمان می دانستم، به همان گونه است که اکنون می‌دانم و تا به امروز چیزی بر آن نیفزوده‌ام».

پزشکی حرفه‌ای است که انسان همواره به آن محتاج و هیچ وقت از آن بی‌نیاز نبوده است در حالیکه پزشکان با ادای یک سوگند متعهد می‌شوند برای نجات جان بیماران تلاش کنند اما رسالت آن‌ها تنها محدود به قابلیت و توانایی علمی نیست و در کنار همه این‌ها، علاوه بر داشتن تخصص در امر خطیر پزشکی به ویژگی‌های دیگری همچون بردباری، راز داری، نیک خلقی و مهارت ارتباطی هم آراسته هستند.

پزشکان در روزهای همه‌گیری بیماری‌های سخت علاوه بر اینکه در خط مقدم مبارزه بودند، خود هم درگیر بیماری شدند، با شیوع کرونا پزشکان در خط اول مقابله با این ویروس بودند، با همه رنج و سختی ناشی از کار شبانه‌روزی، از پا نایستادند و برای درمان بیماران تلاش کردند، اما این مسأله باعث نشد، ناامید شوند و همواره برای بیماران منشأ امید بودند.

 

روایت پزشکی که علاوه بر طبابت، شاعر هم است

 فضل‌اله ناظم، پزشک شهرضایی با سابقه بیش از ۵۰ سال طبابت و ریاست ۲۹ درمانگاه و تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب‌های طبی را در کارنامه پزشکی خود دارد، پرداختن به دانش حقوق و جامعه شناسی و روانشناسی و  تسلط بر زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و دیگر علوم جانبی از دیگر مهارت‌های وی است.

آبشار خاندان ناظم بدین جا ختم نشد و دکتر فضل‌الله نیز خود دارای ۴ فرزند پزشک با نام‌های لقمان، سقراط، سینا و رابعه که هر کدام در رشته‌های مختلف طب مشغول به فعالیت‌‌اند، ادامه دارد.

وی علاوه بر طبابت دستی بر آتش شعر هم دارد و غزل‌هایش سوزی بر دل عاشقان می‌اندازد.

در سن ۱۷ سالگی با رتبه دوم کنکور به دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان رفتم

فضل‌اله ناظم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خود را این گونه با ۲ بیت شعر معرفی می‌کند:

اصول حرفه من، اعتماد است/ اگرچه عمر من در راه باد است

دهانم تلخ، کامم تلخ باشد/ نصیب من همه غم‌های شاد است

متولد اسفند ۱۳۲۵ هستم که مدت ۵۱ سال است تنها به کار طبابت اشتغال دارم، شش برادریم که دو برادر پزشک عمومی، ۳ برادر فوق تخصص جراحی قلب و عروق و یکی هم دکترای بیوشیمی آزمایشگاه ناظم الاطبا، فرزندان من هر ۴ نفر پزشک هستند.

وی ادامه داد: فرزندان ما ۶ برادر همه دارای دکترا و مجموعاً از پدر و مادری بی‌سواد اما عاشق طب که در زمان حیات ۲۲ پزشک نتیجه شد.

ناظم با اشاره به دلیل انتخاب رشته پزشکی می‌گوید: رشته پزشکی ناشی از ذوق و آرزوی پدر و مادرمان و شوق ما برادران بوده است؛ در سن ۱۷ سالگی با رتبه دوم کنکور به دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان رفتم و در سن ۲۴ سالگی جوان‌ترین پزشک سال شناخته شدم.

از وی درباره سخت‌ترین لحظه در زندگی یک پزشک سؤال کردم که گفت: سخت‌ترین لحظه برای پزشک زمانی است که در بن بست مرگ و حیات بیمار قرار می‌گیرد و پزشک زیر چشم بیمار، پیر و فرسوده می‌شود.

ناظم اعتقاد دارد که «پزشک رابط خداوند و بیمار است» و به نکات طلایی دوران طبابت که به آن‌ها دست یافته است اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد، اصل درمان بیمار و عدم چشمداشت به هزینه درمان مهم‌ترین نکته طلایی در دوران طبابت‌ام است.

 

گذشتن از رفاه مالی و جان بخشیدن به بیمار سرلوحه کار پزشکان باشد

 این پزشک شهرضایی با توصیه به راهیان رشته طب گفت: گذشتن از رفاه مالی خویش و جان بخشیدن به بیمار باید سرلوحه کار پزشکان جوان تازه فارغ‌التحصیل شده باشد.

وی وظیفه ذاتی یک پزشک را تعهد به وجدان پزشکی و سوگندنامه بقراط می‌داند و در ادامه با اشاره به روش تشخیص بیماری‌ها در حال حاضر با ۵۰ سال قبل ادامه می‌دهد که در این ۵۰ سال رشته طب، متحول شده به ویژه وجود آزمایشگاه و رادیولوژی و سونوگرافی و  سی‌تی اسکن و تکنیک‌های هسته‌ای، گر چه تشخیص، دقیق‌تر شده از سویی کار پزشک آسان‌تر شده است، در گذشته حواس پنجگانه و دانسته‌های دوران تحصیل طب و ابتکارات طبیب نتیجه و درمان می‌شد، اگر پزشک با دستاوردهای جدید به روز باشد کار ساده‌تر انجام می‌شود.

 

تفاوت‌ نگذاشتن بین فقیر و غنی از ویژگی‌های یک پزشک باید باشد

ناظم در خصوص ویژگی‌های یک پزشک خوب گفت: باید بگوییم رعایت اخلاق پزشکی که خود واحد درسی است و تفاوت‌ نگذاشتن بین فقیر و غنی و برخورد با تبسم و جلب اعتماد بیمار است.

 

 

 این پزشک شهرضایی که دستی بر آتش شعر هم دارد در این باره می‌گوید: مرا پزشک شاعر یا شاعر پزشک خطاب کرده‌اند، باید بگویم خشونت حرفه پزشکی با لطافت شعر و شاعری در یک ظرف نمی‌گنجد اما من از آغاز زندگی، سخن گفتن آهنگین و به قضاوت اهل فن، نفوذ صوت و صدای استریوفونیک داشته‌ام که این یک موهبت الهی است.

وی با اشاره به قدیمی‌ترین بیمار خود گفت: از قدیمی‌ترین بیمار که تا زمان پرواز به سوی خداوند نزدم می‌آمد، بیماری ۱۱۵ ساله‌ای بود که از اولین بیماران شروع طبابتم بود که به موقع و منظم مراجعه می‌کرد.

 

به وصیت پدرم روزهای جمعه و تعطیل مطبم باز است

از دکتر ناظم علت باز بودن مطبش را در روزهای جمعه و حتی ایام تعطیل سؤال کردم که پاسخ داد: پرسش شده که چرا روزهای تعطیل حتی جمعه و عید نوروز و تاسوعا و عاشورا مطب باز است، در این مورد تنها وصیت و اصرار پدرم بوده که این ایام گرچه مریض اندک است اما پزشک نیست و بیمار نیازمند به درمان است.

از او خواستم اگر بخواهد الان دو بیت شعر بگوید، چه شعری می‌گوید؟ گفت:

در حرفه طب، همیشه دلخون گشتیم/ در پای مریض تا دگرگون، گشتیم

ایام چنان به پای بیمار گذشت / آنگونه که از دایره بیرون گشتیم

 

 

۶ برادر پزشکی که خواسته پدر و مادر را اجابت کردند

به گزارش فارس،  شهرضا از قدیم مهد پرورش دانشمندان و فضلا بوده و در آن بزرگانی به ظهور رسیده‌اند که مایه فخر و مباهات هستند به طوری که این شهرستان را یونانچه نامیده‌اند و نام صاحبان دانش این منطقه در صفحات تاریخ گیتی درج است. حکما، عرفا، فقها، شعرا و علمای بزرگی تاکنون برای این شهر افتخار آفریده‌اند.

شش برادر طبیب سعید، احمد، ناصر، فضل‌اله، منصور و حبیب‌اله ناظم افتخاری برای این شهر هستند. پدر این طبیبان حاج میرزا حسن ناظم و پرورش یافته در دامان مادری مهربان و فداکار به نام فاطمه اسحاقی است که شش دوره مادر نمونه ایران زمین شناخته شد.

انتخاب این رشته‌های پزشکی از آغاز خواسته پدر و مادرشان بوده است که به صراحت گرایش بر درمان داشتند و فرزندان هم پیروی کردند،  این شش برادر پرورش یافته پدری با شوق و پاکباخته به تمام معنا و مادری با ذوق و با گذشت و دلباخته فرزند آن هم از نوع پزشک و الحق والانصاف از چنان پدر و مادر چنین پسرانی پرورش یابد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول