به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، فرسودگی اتوبوسهای بین شهری، تاخیرهای نابجا در مسیر حرکت، توقفهای طولانی مدت که اتلاف وقت مسافران را به دنبال دارد همچنین تغییر ساعت حرکت، موضوعی است که مسافران بین شهری ترمینال مسافربری داراب را با مشکل مواجه کرده و اهالی رسانه، با مطالباتی به این مضمون مواجه میشوند.
در حالی که برخی از این توقفها بی دلیل و نابجا است. به عنوان مثال خرید کردن یا سوار کردن مسافر در مکانهایی که جایگاه مناسبی برای این کار نیست.
این در حالی است که ناوگان حمل و نقل روان و مجهز حق طبیعی هر شهروندی است و متولیان مربوط، موظف هستند در این زمینه خدمات لازم را به مسافران ارائه نمایند. خدماتی که حداقل استانداردها را در برابر هزینه کرایه دریافت شده، دارا باشد.
توقفهای طولانیمدت و سرگردانی مسافران
در این راستا، یکی از مسافران که با توقفهای بیجا و طولانی مدت مواجه شده است، به خبرنگار فارس گفت: در سفر اخیرم از داراب به شیراز، توقفهای طولانی مدت راننده، بین راه موجب شد که به موقع به نوبت دکتر نرسیم، در حالی که از مدتها قبل برای دریافت نوبت، اقدام کرده بودیم.
وی ادامه داد: چه کسی پاسخگوی اتلاف وقت مسافران و امور ضروری که به تعویق میافتد، است؟
مسافر دیگری نیز اظهار داشت: تاکنون دو سه دفعه، با خرابی اتوبوس و توقف طولانی مدت در گرمای هوا مواجه شدم.
وی افزود: چرا رانندگان قبل از حرکت، به لحاظ فنی خودرو خود را کنترل نمیکنند و مشکلاتی را برای مسافران رقم میزنند؟
این مسافر که از وضعیت فیزیکی اتوبوس نیز گلایهمند بود، گفت: صندلیها بعضاً وضعیت نامناسبی دارند یا به دلیل فرسودگی اتوبوس، صداهای آزاردهندهای در طول حرکت در فضای ماشین میپیچد.
وی خاطرنشان کرد: به تازگی نیز با تغییر ساعت حرکت اتوبوس مواجه شدم که این موضوع، باعث شد به موقع کار خود نرسم و با خسارت مواجه شوم.
اینها مسائلی است که به طور روزمره در فضای مجازی یا پیرامون ما وجود دارد و گلایههای به جایی است که معمولا تکرار می شود.
سه میلیارد تومان به نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری اختصاص مییابد
در این زمینه فرماندار ویژه داراب در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: برخی از اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل بین شهری، نیازمند تجهیز و نوسازی است.
فرهاد سعدی ادامه داد: به همین منظور، ۳ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اتوبوسهای فرسوده شهرستان داراب تخصیص یافته است.
فرماندار ویژه داراب بیان کرد: پس از تجهیز این اتوبوسها، ناوگان فرسوده از رده خارج میشود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیارد تومان به تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری در سطح استان اختصاص یافته که از این میزان ۳ میلیارد تومان مربوط به اتوبوسهای داراب است.
برنامهای برای نوسازی ناوگان نداریم/ وام برای بازسازی ارائه میشود
البته معاون حمل و نقل ادارهکل راهداری فارس موضوع دیگری را مطرح کرده و به خبرنگار فارس گفت: بازسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری در دستور کار قرار دارد و فعلا برنامهای برای نوسازی در دستور کار نیست.
علی یزدانی ادامه داد: جهت بازسازی اتوبوسها، وامهایی با مبالغ ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان به رانندگان استان اختصاص یافته که رانندگان شهرستان داراب نیز از این وام بهرهمند شدهاند.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از این وام ها در سال گذشته و تعدادی نیز طی سال جاری ارائه شدهاند، افزود: این وامها با بهره ۱۰ درصد است و رانندگان میتوانند به این وسیله به بازسازی اتوبوس خود بپردازند.
معاون راهداری فارس خاطرنشان کرد: ضمن اینکه به طور کلی با وجود تحریم و شرایط تولید خودرو، مدتهاست خودرو جدیدی وارد ناوگان نشده، چرا که تولیدی وجود ندارد.
این مسئول به سامانه ۱۴۱ اشاره کرد و گفت: چنان چه مسافران با هرگونه نقص فنی یا تأخیر مواجه شدند، می توانند به سامانه ۱۴۱ مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت کنند.
یزدانی گفت: مشکلات خدماتی ثبت شده، در همان روز رسیدگی میشود و مورد بررسی قرار میگیرد.
به گزارش فارس، طرح ویژه کنترل تاخیر در مبدا و حین سفر ناوگان اتوبوسی با هدف نظارت بر زمان دقیق حرکت ناوگان اتوبوسرانی، امسال در استان اجرا شد و به گفته مدیرکل راهداری فارس این طرح، به دنبال روان سازی و سرعت بخشی در ارائه خدمات متناسب و شایسته مسافران است.
نوسازی یا بازسازی ناوگان حمل و نقل نیز سویه دیگر مطالبه مسافران را در برمیگیرد که البته روند طولانیتری برای اجرا در پیش دارد.
در نهایت مسافران، انتظار دارند سفری بیدغدغه و به هنگام را سپری کنند و این روند تابع نظارت دقیق و مستمر است.
گزارش از : سمیه انصاریفرد
انتهای پیام/س