اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

هاجری: موقوفه نصیرالملک مانع عمران، آبادانی و توسعه شهرک سعدی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مشکلات مردم در شهرک سعدی شیراز گفت: سالهاست موقوفه نصیرالملک مانع عمران، ابادانی و توسعه شهرک سعدی شیراز شده است.

هاجری: موقوفه نصیرالملک مانع عمران، آبادانی و توسعه شهرک سعدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا هاجری امروز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مشکلات مردم در شهرک سعدی شیراز گفت: امروز پس از نیم قرن تحمل درد و رنج اهالی شهرک سعدی از عملکرد مدعیان موقوفه نصیر الملک شیراز، قصد دارم رنجنامه مردم را فریاد بزنم تا شاید فریادرسی بشنود و برای خدا به ظلم و ستم موجود بر اهالی شهرک سعدی رحم آورده، به آن پایان دهد. 

وی اظهار داشت: بیش از 700 سال قبل که شیخ اجل سعدی شیرازی در خانقاه خود در این محله زندگی می‌کرد، در اطراف آن، اهالی بومی ساکن بوده، با احیای زمین های موات، امرار معاش می کردند، اما امروز به‌نام وقف و به‌نام امام حسین (ع) مظلوم، موقوفه نصیر الملک کل سکونتگاهها و مالکیت زمین های احیا شده اهالی را پس از صدها سال انکار نموده، مدعی شده شهرک سعدی با 156 شهید، هزاران ایثارگر و جانباز دوران دفاع مقدس و 14 شهید و 50 جانباز قبل از انقلاب 57 متعلق به موقوفه است!

وی افزود: موقوفات شهرک سعدی نه تعیین حدود شده و نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می کند. به نام وقف، با ظلم و ستم تا جایی پیش رفته که شهرک سعدی به‌خصوص بافت فرسوده و قدیمی‌اش تبدیل به غزه و یمن شده است.

هاجری گفت: هیچ سرمایه‌گذار و احیاگری حاضر نمی‌شود در زمینی که موقوفه ادعای مالکیت بر آن را دارد، آن‌هم بدون تعیین حدود و ثغور و بدون سند و اثبات مالکیت سرمایه‌گذاری نماید.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: پس از سیل سعدی، شرکت آب و فاضلاب به بیش از 150 منزل با ساخت بالای 50 سال اخطار داده که منازل مجوز دار شما، با آب، برق، گاز و تلفن جزء مسیل و تصرفی است. همزمان موقوفه نصیر الملک ادعا دارد زمین ها موقوفه می باشد!

وی تاکید کرد: آیا می‌توان قبول کرد همزمان زمینی هم جزء مسیل باشد هم وقفی؟! اگر مسیل و رودخانه بوده که انفال به حساب می‌آید. چگونه مسیل وقف شده؟ همزمان منابع طبیعی مدعی است منازل دامنه‌های کوه ازآنِ منابع طبیعی است و موقوفه ادعا دارد وقفی است، موقوفه در رودخانه و کوه‌خواری تاجایی پیش رفته که منابع طبیعی از آن شکایت نموده است.

وی ادامه داد: در جلو آرامگاه سعدی رختشویخانه قدیم سعدی قرار داشته که قبل از انقلاب، انجمن شهر شیراز به شهرداری واگذار کرد، پس از انقلاب، تبدیل به مدرسه شد و خیّرین، دهها کلاس در آن ساختند. آموزش و پرورش و موقوفه نصیر الملک با قیمت نجومی و گزاف، مکان فوق الذکر را به شهرداری فروخته و قرارداد بسته اند تا تبدیل به پارکینگ شود، اما چند سالی است افرادی معلوم الحال با رگ و ریشه فرقه ضاله، آمده با حکم دادگاه، زمینی را که انجمن شهر قبل از انقلاب به شهرداری داده و شهرداری با بی‌خیالی و بی توجهی آن را از آموزش و پرورش و موقوفه نصیرالملک خریده و قرارداد بسته را به تصرف خود در آورده است، آیا حکم دادگاه نشان نمی دهد که ادعای موقوفه نصیرالملک شبه زمین‌خواری است؟

هاجری با بیان اینکه دهها نمونه از اینگونه رفتار نامطلوب موجود است،گفت: تا جایی که بالای 50 نفر از ساکنین محل که سنشان از 75 سال گذشته، حضوری شهادت می دهند که ادعاها واقعیت ندارد. اما سندسازی ها همچون سوهان، روح و روان مردم را خراش می دهد و به دنبال پناهگاه و فریادرس می‌گردند.

وی تاکید کرد: آری، موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است، اهالی خونگرم شهرک سعدی از سازمان بازرسی، شورا و شهرداری چند درخواست و مطالبه برحق دارند، اول اینکه موقوفه نصیرالملک اسناد مالکیت، تعیین حدود و ثغور مورد تأیید اداره ثبت اسناد، وقفنامه و کلیه مدارک خود را ارائه نماید تا کارشناسان حقوقی سازمان بازرسی و شورا و شهرداری بررسی نموده، اعلام نظر قطعی و نهایی داشته باشند.

او ادامه داد: دوم اینکه ازآنجائیکه اماکن بافت فرسوده اطراف آرامگاه سعدی با داشتن انشعاب آب، برق، گاز و تلفن و بالای 60 سال ساخت، درحال فروپاشی است، صاحبان اماکن بافت های فرسوده، بدون معرفی به موقوفه نصیرالملک، از شهرداری مجوز بازسازی و مرمت دریافت کنند؛ چرا که ممکن است در این بافت ها با ریزش منازل، حوادث تلخی رخ بدهد که غیرقابل جبران است. بدون شک اگر مرحوم مغفور نصیر الملک زنده بود، اجازه نمی‌داد به نام وقف و امام حسین مظلوم (ع) این همه به اهالی محروم شهرک سعدی ظلم و ستم روا شود.

سخنگوی شورای شهر شیراز افزود: بزرگان شهر، نماینده ولی فقیه، استاندار فارس، دستگاه قضائی و سازمان بازرسی، فرماندار شیراز، اعضای شورا و شهرداری، به فریاد مردم دردمند و محروم سعدی برسید و راضی به ظلم و ستم موقوفه نصیرالملک به مردم نباشید. امام حسین (ع) علیه ظلم و ستم قیام کرد، نمی توان به نام آن مظلوم جهان، ظلم و ستم را توجیه و تحمیل کرد.

وی ادامه داد: وجود 26 مسجد و حسینیه و نمازخانه و 37 هیأت مذهبی و 31 پایگاه بسیج نشان می دهد که اهالی شهرک سعدی یکپارچه امام حسینی و اهل بیتی هستند و اجازه نمی دهند به نام امام حسین (ع) در حق دوستداران اهل بیت (ع) جفا شود و موقوفه نتواند ظلم و ستم خود را تطهیر نماید، لذا اینجانب در هر محفل و محکمه ای از حق و حقوق مردم دفاع نموده و می نمایم.

هاجری گفت: ما شیعه و پیرو امام بر حقی هستیم که در منشور علوی و عدالت خواهانه اش می فرماید: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً - همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و یار و مددکار مظلوم باشید»

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول