اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

مربی واترپلو: ​استخر هیأت واترپلو ۶ سال تعطیل است/آمادگی لازم برای شرکت در مسابقات را داریم

مربی تیم واترپلوی استان مرکزی با بیان اینکه ​استخر هیأت واترپلو ۶ سال تعطیل است گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما استخر است؛ هم‌اکنون با دو الی سه استخر همکاری می‌کنیم ولی هیچ‌کدام برای واترپلو استاندارد نیستند.

مربی واترپلو: ​استخر هیأت واترپلو ۶ سال تعطیل است/آمادگی لازم برای شرکت در مسابقات را داریم

خبرگزاری فارس، اراک؛ واترپلوی استان مرکزی در سال‌های اخیر به خصوص در بخش پایه پیشرفت چشمگیری داشته و این نیز نتیجه زحمت و دلسوزی مربیان بومی این رشته ورزشی است.

واترپلو در استان مرکزی در رده پایه فعالیتی نداشت اما در یک سال گذشته نه‌تنها در رده پایه، بلکه صاحب یک آکادمی واترپلو شده که این در نوع خود نشان‌دهنده اهمیت به رشد و پرورش استعدادهای بومی در استان مرکزی است.

علاوه بر این تیم واترپلوی استان مرکزی در رده زیر ۱۷ سال برای اولین بار سهمیه لیگ برتر را کسب کرد تا شاهد حضور این تیم در بالاترین سطح رقابت کشوری باشیم.

در کنار موفقیت‌ها و مقام‌های کسب شده، این رشته ورزشی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن، نداشتن یک استخر استاندارد در سطح استان برای مسابقه و تمرین است.

همین مسئله بهانه‌ای شد تا با سینا طالبی، بازیکن لیگ برتری واترپلو که هم‌اکنون مربی تیم واترپلوی استان مرکزی است صحبتی داشته باشیم. گفت‌وگوی وی با خبرنگار فارس را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

سینا طالبی، مربی تیم زیر ۱۴ ساله‌های واترپلوی استان مرکزی هستم. از ۷ سالگی شنا می‌کردم. حدود ۱۰ سال است در رشته واترپلو فعالیت دارم و در سال ۱۳۹۶ به اردوی تیم ملی دعوت شدم. سپس به مدت یک سال و نیم برای تیم جوانان و بزرگ‌سالان نوفلاح تهران بازی کردم. در این مدت با اساتید بزرگی کار کرده و تجربیات مختلفی کسب کردم.

 

در حال حاضر وضعیت تیم واترپلوی به چه شکل است؟

طالبی: تیمی که در حال حاضر فعالیت می‌کند، ۱۲ سال پیش توسط مربیان خود ما یعنی آقایان سعید ربیعی و امیر نجفی زاده تأسیس شد. در این سال‌ها فراز و نشیب زیادی داشتیم.

خدا را شکر در یک سال اخیر که استخرها باز شدند، توانستیم مدرسه واترپلوی فرهنگ را در استخر فرهنگ تأسیس کنیم. مدیریت مجموعه استخر فرهنگ و آموزش و پرورش خیلی در این مسئله به ما کمک و همکاری کردند و به همین دلیل از لحاظ پایه خیلی شرایط خوبی داریم.

تایم ثابت تمرینی و عضوگیری منظم داریم، آموزش شنا برای کسانی که شنا بلد نیستند، داریم. آکادمی واترپلو در استان مرکزی نداشتیم و این، اولین آکادمی واترپلو در استان است.

همچنین تیم زیر ۱۷ ساله‌های استان توانست با یک تیم کاملاً بومی به مقام دوم دست یابد که این برای اولین بار بود که چنین افتخاری کسب می‌شد تا جواز حضور در لیگ برتر را کسب کنیم.

در دوران ویروس کرونا و تعطیلی استخرها چگونه تمرین می‌کردید؟

طالبی: واترپلو یک ورزش آبی است و پیش‌نیاز اصلی ما استخر است. متأسفانه در اراک در حال حاضر استخر استاندارد برای واترپلو نداریم. استخر هیأت که همان استخر مجموعه ورزشی شهدای ۵ مرداد است، ۶ سال است تعطیل شده و به نظر من با باز شدن این استخر، مشکلات ما حل می‌شود.

این استخر هنوز در دست تعمیرات است. در دو سال کرونا نیز ما هیچ تمرینی نداشتیم و البته کل کشور تمرین نداشت ولی خیلی از تیم‌ها زودتر شروع کردند اما برای ما این‌گونه نبود. مرتباً بین استخرها جابه جا می‌شدیم. در واقع مثلاً اگر ۴ جلسه تمرین در هفته داشتیم، هر جلسه باید به یک استخر متفاوت می‌رفتیم.

مهم‌ترین مشکل واترپلوی استان در حال حاضر چیست؟

طالبی: مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر استخر است؛ در حال حاضر با دو الی سه استخر همکاری می‌کنیم ولی هیچ‌کدام برای واترپلو استاندارد نیستند. به عنوان مثال می‌گویم، طول استخری که در آن تمرین می‌کنیم، ۲۵ متر است ولی زمین بازی واترپلو ۳۰ متر است؛ یعنی ۵ متر تفاوت طول داریم.

در واترپلو دو طرف بازی باید در قسمت عمیق باشد؛ یعنی ۳۰ متر قسمت عمیق نیاز داریم. اینجا شاید کلاً بتوانیم ۱۲ تا ۱۵ متر یعنی نصف زمین استاندارد، زمین بازی داشته باشیم. حال این را در نظر بگیرید که با تیم‌هایی بازی می‌کنیم که استخرهای استاندارد دارند مانند تیم‌های تهران، زنجان، اصفهان و ... مسلماً تجربه این تیم‌ها بیشتر است و شنای بیشتری کرده و کمی از ما موفق‌تر هستند.

همان‌طور که گفتم مشکل اصلی ما نبود استخر استاندارد برای واترپلو است. البته مشکل دروازه را هم داریم. البته این مشکل را تا حدودی با ایده‌های خلاقانه خودمان و الگوبرداری از تیم‌های دیگر حل کرده‌ایم.

 

مشکل دیگر، توپ واترپلو است. این توپ نیز مانند توپ‌های رشته‌های دیگر استهلاک دارد و پس از یک سال قابل استفاده نیست؛ این توپ‌ها وارداتی هستند و قیمت‌های بالایی دارند و به همین دلیل توانایی خرید آن را نداریم؛ بنابراین مجبوریم همان یک سال یک‌بار توپ را عوض کنیم.

در خصوص لیگ برتری شدن تیم واترپلوی استان گفتید. برای موفقیت در لیگ به چه چیزی نیاز دارید؟

طالبی: اگر هیأت شنا، اداره ورزش و جوانان و دیگر مسئولان همت کنند تا استخر ۵ مرداد آماده شود، بزرگترین مشکل ما حل می‌شود. نمی‌دانم مشکل مالی است یا تأسیساتی یا چیز دیگری. تیم‌های ما می‌توانند برای قهرمانی در آنجا تمرین کنند.

استعدادهای بسیار خوبی در استان داریم. در بخش پایه استعدادهایی داریم که اگر به آن‌ها اهمیت داده شوند، می‌توانند برای استان افتخارآفرینی کنند. انتظار خاصی هم نداریم. تنها می‌خواهیم یک تایم تمرینی خاص داشته باشیم تا همیشه به طور منظم و ثابت تمرین کرده و در نهایت پیشرفت کنیم.

ان‌شاءالله اگر استخر ۵ مرداد باز شود و دیگر استخرها نیز با ما همکاری کنند، می‌توانیم تیم زیر ۱۷ سال را در لیگ برتر حفظ کنیم و سال دیگر بتوانیم روی سکو قرار بگیریم. مسابقات واترپلوی بسیاری در سطح کشور در رده‌های مختلف سنی برگزار می‌شود.

ما آمادگی این را داریم در تمامی رده‌ها شرکت کنیم ولی به شرط اینکه استخر و تایم تمرینی ثابت داشته باشیم تا بتوانیم نتیجه خوبی نیز کسب کنیم.

 

وضعیت هیأت شنا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طالبی: آقای علی اوسط کرمی در حال حاضر رئیس هیأت شنا هستند که از حق نگذریم با تمامی مشکلات همیشه از ما حمایت کرده‌اند.

با وجود حمایت‌های وی، باید گفت که وضعیت هیأت اصلاً خوب نیست. در واقع منبع درآمد هیأت استخرها هستند که در مدت کرونا بسته بوده و به همین دلیل از نظر مالی دچار مشکل شده است.

تنها انتظار ما، باز شدن استخر مجموعه ورزشی ۵ مرداد است. من در حوزه تعمیرات و این مسائل تخصصی ندارم ولی در استخرهای مشابه، این تعمیرات نهایتاً یک سال و نیم طول می‌کشد اما معلوم نیست استخر مجموعه ۵ مرداد چه زمانی در دسترس خواهد گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول