به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در دومین روز از اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان اینکه معلم زاده هستم، اظهار کرد: اساسا برای تربیت انسانهایی که بتوانند مسائل روز را حل و فصل کنند، تربیتی را در نظام تعلیم و تربیت انجام ندادیم و همچنان رویههای سنتی نتوانسته است خود را با اقتضائات روز، بهروز کند و با شناخت بهتری به نوجوانان و جوانان امروز برساند و خروجی نظام تعلیم و تربیت بتواند با مسائل کشور و حل آنها آشنا باشد.
وی با اشاره به لزوم حرکت کردن به سمت مسأله محوری برای حل مشکلات آموزش و پرورش، گفت: نوجوانان ما وقتی این مسیر را طی می کنند برای حل مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی زندگی شخصی و زندگی خانوادگی و ملی، نه توان درست برای تحلیل و راه حل برای حل و فصل آنها دارند و نه قدرت و مهارت در عرصه اجرا دارند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مرجعیت خود را در زمینه تحلیل و انتقال دانش اقتصادی از دست داده است، ادامه داد: مسأله محور نبودن حوزه اقتصادی، باعث شده است از نهادهای بیرون آموزش و پرورش خود را تغذیه کنند. در وزارت اقتصاد، آمادهایم در محتوا و استفاده از نهادها و رویه هایی که به ارتقای مهارت سواد اقتصادی، دانش، بینش و تحلیل اقتصادی دانش آموزان بینجامد در قالب برنامه اقدام بلندمدتی به آموزش و پرورش کمک کنیم.
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به زمینههای تعامل میان وزارت اقتصاد و آموزش و پرورش، گفت: با همکاری بانک مرکزی تلاش کردیم مسأله بغرنج و غیرشایسته در بانک سرمایه که داشت به نقاط نامناسبی میرسید را حل و فصل کنیم تا یک احیایی برای این نهاد صورت گیرد که دستورکارها نهایی و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است.
وی ادامه داد: در راستای نیاز مناطق کمتر توسعه یافته، بنا شده است که از امکانات سازمان املاک برای کمک ویژه و توانمندکردن آموزش و پرورش استفاده شود.
خاندوزی با اشاره به اینکه در پشتیبانی اقتصادی لازم از آموزش و پرورش مضایقه و کوتاهی نخواهیم کرد، افزود: امید است مجموعه تصمیمات اتخاذ شده در این نشست بتواند بر روند تحول کمک کرده و زمینه چرخش تحولی در حوزه تربیت سرمایه انسانی را فراهم کند. بزرگترین سرمایه کشورها برای تغییر و تحول سرمایه انسانی است.
* تربیت کودکی از مسیر بازی امکانپذیر است
مجتبی همتیفر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در کمیسیون روشهای تربیتی و پرورشی نوین در جریان برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: برنامه درسی و تربیتی برای نیل به مدرسه زندگی مدنظر سازمان تعلیم و تربیت کودک است و از مهمترین رسالتهای ما، رسالت تربیتی است که آن را نباید به کتب درسی محدود کنیم.
وی افزود: باید مقوله تربیت را همیشه و همه جا از جمله خانه، خانواده، مدرسه، رسانه و... در دستور کار قرار دهیم. از دیگر رویکردهای ما در حوزه بازخوانی رویکرد تحولی به تربیت؛ تربیت در متن تعلیم و تنوعبخشی به موقعیتهای تربیت و یادگیری است.
همتیفر با بیان اینکه تعلیم و تربیت توأمان در کلاس و مدرسه، اردوگاهها و کانونها و فضای جامعه و تشکلها و... باید در دستور کار باشد، تصریح کرد: لازم است به سوق دادن ظرفیتهای تربیتی وزارتخانه به مدارس همچون طرح کانون مدرسه بویژه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشت.
وی همچنین بر ضرورت فراموش نشدن و توجه به ساحتهای تربیتی به نفع ساحت علم و فناوری تأکید کرد و گفت: باید از کوچکانگاری برخی از دروس، فعالیتها و ساحتها پرهیز کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید این سؤال را از خود بپرسیم که تربیت به طور واقعی در برنامهها و دغدغههای روزانه، هفتگی و ماهیانه ما به عنوان مدیران ارشد آموزش و پرورش چه سهمی دارد؟
وی همچنین با اشاره بر لزوم انطباق برنامهها و فعالیتهای پرورشی با برنامه درسی ملی و کتاب های درسی گفت: لازم است به ساحتهای متناسب با اقتضائات سنی و جنسیتی و بومی (در قالبهای هنری، سرود، کتابخوانی و...) توجه ویژه داشته باشیم.
وی چرخشهای تحول آفرین تربیتی را مشتمل بر هفت سرفصل عنوان کرد که شامل نگاه فرابخشی و نظاممند و همکاری با همه، ارزشگذاری توأمان کمی و کیفی به فعالیتهای مربیان و مشاوران، تربیت در متن تعلیم نه در حاشیه، نقش حداکثری معلم در تربیت، کشف فرصتها و خلق موقعیتهای تربیتی جدید، تنوعبخشی به موقعیتهای تربیت و یادگیری، برنامهریزی مشارکتی و نه ابلاغی و دستوری است.
همتیفر، خانواده محوری را جزو اولویتهای نظام و به طور خاص دولت سیزدهم دانست و به طرح پرسشهایی پرداخت و گفت: به نوع نگاه و مواجهه با والدین و مدارس چه نمرهای می دهیم؟ برای پیشبرد مأموریتهای جدید وزارت آموزش و پرورش در تربیت کودکان زیر هفت سال در استان و منطقه خود چه اقداماتی میتوانیم انجام دهیم؟
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: کودکان امروز، شهروندان و مدیران آینده هستند؛ کودکستان مدرسه نیست؛ تربیت کودکی از مسیر بازی امکانپذیر است؛ در واقع بازی، بازوی تربیت است و باید بازی در امر تربیت کودک، به عنوان محور قرار گیرد.
انتهای پیام/