اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

بانک سرمایه احیا می‌شود

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با همکاری بانک مرکزی تلاش کردیم مسأله بغرنج و غیرشایسته در بانک سرمایه که داشت به نقاط نامناسبی می‌رسید را حل و فصل کنیم تا یک احیایی برای این نهاد صورت گیرد که دستورکارها نهایی و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است.

بانک سرمایه احیا می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در دومین روز از اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان اینکه معلم زاده هستم، اظهار کرد: اساسا برای تربیت انسان‌هایی که بتوانند مسائل روز را حل و فصل کنند، تربیتی را در نظام تعلیم و تربیت انجام ندادیم و همچنان رویه‌های سنتی نتوانسته است خود را با اقتضائات روز، به‌روز کند و با شناخت بهتری به نوجوانان و جوانان امروز برساند و خروجی نظام تعلیم و تربیت بتواند با مسائل کشور و حل آنها آشنا باشد. 

وی با اشاره به لزوم حرکت کردن به سمت مسأله محوری برای حل مشکلات آموزش و پرورش، گفت: نوجوانان ما وقتی این مسیر را طی می کنند برای حل مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی زندگی شخصی و زندگی خانوادگی و ملی، نه توان درست برای تحلیل و راه حل برای حل و فصل آنها دارند و نه قدرت و مهارت در عرصه اجرا دارند. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مرجعیت خود را در زمینه تحلیل و انتقال دانش اقتصادی از دست داده است، ادامه داد: مسأله محور نبودن حوزه اقتصادی، باعث شده است از نهادهای بیرون آموزش و پرورش خود را تغذیه کنند. در وزارت اقتصاد، آماده‌ایم در محتوا و استفاده از نهادها و رویه هایی که به ارتقای مهارت سواد اقتصادی، دانش، بینش و تحلیل اقتصادی دانش آموزان بینجامد در قالب برنامه اقدام بلندمدتی به آموزش و پرورش کمک کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به زمینه‌های تعامل میان وزارت اقتصاد و آموزش و پرورش، گفت: با همکاری بانک مرکزی تلاش کردیم مسأله بغرنج و غیرشایسته در بانک سرمایه که داشت به نقاط نامناسبی می‌رسید را حل و فصل کنیم تا یک احیایی برای این نهاد صورت گیرد که دستورکارها نهایی و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است. 

وی ادامه داد: در راستای نیاز مناطق کمتر توسعه یافته، بنا شده است که از امکانات سازمان املاک برای کمک ویژه و توانمندکردن آموزش و پرورش استفاده شود. 

خاندوزی با اشاره به اینکه در پشتیبانی اقتصادی لازم از آموزش و پرورش مضایقه و کوتاهی نخواهیم کرد، افزود: امید است مجموعه تصمیمات اتخاذ شده در این نشست بتواند بر روند تحول کمک کرده و زمینه چرخش تحولی در حوزه تربیت سرمایه انسانی را فراهم کند. بزرگترین سرمایه کشورها برای تغییر و تحول سرمایه انسانی است. 

* تربیت کودکی از مسیر بازی امکان‌پذیر است

مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در کمیسیون روش‌های تربیتی و پرورشی نوین در جریان برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: برنامه درسی و تربیتی برای نیل به مدرسه زندگی مدنظر سازمان تعلیم و تربیت کودک است و از مهم‌ترین رسالت‌های ما، رسالت تربیتی است که آن را نباید به کتب درسی محدود کنیم.

وی افزود: باید مقوله تربیت را همیشه و همه جا از جمله خانه، خانواده، مدرسه، رسانه و... در دستور کار قرار دهیم. از دیگر رویکردهای ما در حوزه بازخوانی رویکرد تحولی به تربیت؛ تربیت در متن تعلیم و تنوع‌بخشی به موقعیت‌های تربیت و یادگیری است.

همتی‌فر با بیان اینکه تعلیم و تربیت توأمان در کلاس و مدرسه، اردوگاه‌ها و کانون‌ها و فضای جامعه و تشکل‌ها و... باید در دستور کار باشد، تصریح کرد: لازم است به سوق دادن ظرفیت‌های تربیتی وزارتخانه به مدارس همچون طرح کانون مدرسه بویژه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشت.

وی همچنین بر ضرورت فراموش نشدن و توجه به ساحت‌های تربیتی به نفع ساحت علم و فناوری تأکید کرد و گفت: باید از کوچک‌انگاری برخی از دروس، فعالیت‌ها و ساحت‌ها پرهیز کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید این سؤال را از خود بپرسیم که تربیت به طور واقعی در برنامه‌ها و دغدغه‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه ما به عنوان مدیران ارشد آموزش و پرورش چه سهمی دارد؟

وی همچنین با اشاره بر لزوم انطباق برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی با برنامه درسی ملی و کتاب های درسی گفت: لازم است به ساحت‌های متناسب با اقتضائات سنی و جنسیتی و بومی (در قالب‌های هنری، سرود، کتابخوانی و...) توجه‌ ویژه داشته باشیم.

وی چرخش‌های تحول آفرین تربیتی را مشتمل بر هفت سرفصل عنوان کرد که شامل نگاه فرابخشی و نظام‌مند و همکاری با همه، ارزش‌گذاری توأمان کمی و‌ کیفی به فعالیت‌های مربیان و‌ مشاوران، تربیت در متن تعلیم نه در حاشیه، نقش حداکثری معلم در تربیت، کشف فرصت‌ها و‌ خلق موقعیت‌های تربیتی جدید، تنوع‌بخشی به موقعیت‌های تربیت و یادگیری، برنامه‌ریزی مشارکتی و نه ابلاغی و دستوری است.

همتی‌فر، خانواده محوری را جزو اولویت‌های نظام و به طور خاص دولت سیزدهم دانست و به طرح پرسش‌هایی پرداخت و گفت: به نوع نگاه و مواجهه با والدین و مدارس چه نمره‌ای می دهیم؟ برای پیشبرد مأموریت‌های جدید وزارت آموزش و پرورش در تربیت کودکان زیر هفت سال در استان و منطقه خود چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: کودکان امروز، شهروندان و مدیران آینده هستند؛ کودکستان مدرسه نیست؛ تربیت کودکی از مسیر بازی امکان‌پذیر است؛ در واقع بازی، بازوی تربیت است و باید بازی در امر تربیت کودک، به عنوان محور قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول