اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

سرمایه‌هایی که دود نمی‌شوند/ نه به مدیریت مزرعه در زمان کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه امسال کشاورزان آگاهانه به میزان چشمگیری آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی را کاهش دادند، گفت: انتظار داریم کشاورزان رعایت کنند تا این ماده ارزشمند را نسوزانده و به محیط زیست و خاک ضربه وارد نشود.

سرمایه‌هایی که دود نمی‌شوند/ نه به مدیریت مزرعه در زمان کوتاه

به  گزارش خبرگزاری فارس از مازندران،با شروع برداشت برنج شاهد آتش زدن کاه و کلش باقی‌مانده در مزارع هستیم که این کار می‌تواند به محیط زیست نیز آسیب‌های فراوانی وارد کند.

بسیاری از کشاورزان استان با تصور اشتباه فکر می‌کنند که با سوزاندن کاه و کلش آفت‌های به جای مانده در ساقه برنج مثل کرم ساقه‌خوار در شالیزارها در فصل زراعی بعد از بین می‌رود درحالی‌که عوارض فراوانی به همراه خواهد داشت.

 سوزاندن کاه در مزارع از قدیم انجام می‌شده و بیشتر برای اینکه به دوباره کشت کاه و کلش را می‌سوزاندند تا نیاز کمتری به استفاده از سموم در کشت دوم داشته باشد درحالی‌که با این کار علاوه بر آلودگی هوا و آسیب‌های فراوان حاصلخیزی خاک هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

در واقع خاک سرمایه نسل آینده است که کشاورزان بدون توجه به این توصیه مهم اقدام به سوزاندن کاه و کلش می‌کنند که می‌تواند عواقب فراوانی به همراه داشته باشد. 

*پرهیز از سوزاندن کاه و کلش در مزارع 

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگویی، اظهار کرد: از ۲۰ روز قبل باتوجه به برداشت برنج با تمام دستگاه‌های نظارتی مبنی بر برخورد با سوزاندن کاه و کلش مکاتبه کردیم. 

وی با هشدار آسیب بالا و مخرب سوزاندن کاه و کلش، افزود:  باتوجه به امکان دوباره کشت در شالیزارها برخی از کشاورزان تصورشان بر این است سوزاندن کاه و کلش راحت‌ترین راه بوده و اقدام به آتش زدن می‌کنند درحالی‌که آسیب‌های بسیاری به همراه دارد. 

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: کشاورزان باید بدانند این موضوع چه عواقبی برای خاک و هوا درمی دارد و از این کار به شدت پرهیز کنند. 

*نه به مدیریت مزرعه در زمان کوتاه

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگویی، اظهار کرد:  کاه و کلش  جزیی از محصول برنج بوده که ادامه برداشت باید از آن استفاده مناسب شود، در غیر این صورت عوارضی به همراه خواهد داشت. 

وی افزود: بسیاری از کشاورزان به این موضوع توجه می‌کنند اما تعدادی به سوزاندن روی می‌آورند که دلیل‌شان هم  مدیریت عرصه زراعی در فرصت کوتاه است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: این موضوع در اراضی مشاهده می‌شود که کشاورزان باید برای کشت دوم آماده کنند اما موضوع مهم اینکه باید بدانند قطعا آلودگی‌هایی ایجاد می‌کند. 

کاویان ادامه داد: جدا از اینکه در مزارع کنار جاده‌ها منجر به مانع دید شده آلودگی‌های مختلف زیست‌محیطی و تنفسی به همراه داشته و منجر به آسیب جدی به خاک می‌شود. 

وی اضافه کرد: آتش سوزی با دمای بالا بخش قابل توجهی از میکروارگانیسم‌ها را در خاک از بین می‌برد و پایداری و بقلی خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در این زمینه جهاد کشاورزی بائو نظارت بیشتری داشته باشد و بعد از برداشت محصول نیز ورود جدی در این زمینه داشته باشد؛ به این دلیل که بخش قابل توجهی از مدیریت مزرعه، مدیریت پس از برداشت محصول است. 

کاویان گفت: در کنار اینکه آموزش‌ها و هشدارهای لازم در بحث آلودگی و حفظ خاک بائو داشته باشیم بحث برخوردها نیز در دستور کار قرار دارد؛ به‌طوری‌که امسال با چندین متخلف برخورد کرده و پرونده‌های قضایی نیز در این زمینه تشکیل شده است. 

*وجود کاه و کلش در مزارع موجب حاصلخیزی خاک می‌شود

عباس‌پور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگویی با هشدار نسبت به سوزاندن کاه و کلش، اظهار کرد: کمباین‌هایی داریم که نسبت به خرد کردن کاه و کلش اقدام کرده و همین کار باعث حاصلخیزی خاک و بهبود وضعیت تولید در سال آینده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال کشاورزان آگاهانه به میزان چشمگیری کاهش دادند، گفت: انتظار داریم کشاورزان رعایت کنند و این ماده ارزشمند را نسوزانده و هم به محیط زیست و هم خاک ضربه وارد کنند.

انتهای پیام /۸۶٠۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول