اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

تعداد مساجد شاخص بجنورد کم است/در چند ماه آینده نباید هیچ مسجدی بدون امام جماعت باشد

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌شمالی گفت: متاسفانه شهرستان بجنورد به نسبت آمار جمعیتی که دارد، تنها ۸۰ مسجد دارد که در مقایسه با جمعیت به شدت کم است.

تعداد مساجد شاخص بجنورد کم است/در چند ماه آینده نباید هیچ مسجدی بدون امام جماعت باشد

حجت الاسلام خانی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: با یک ترسیم کلی از جایگاه مساجد، در واقع در میان مراکز مقدسی که وجود دارد هیچی مرکز مکانی به اندازه مسجد دارای قداست نیست.

وی با اشاره به اینکه وجود ۲۸ آیه قرآن در مورد مسجد، پرداختن آیات و روایات از نگاه های مختلف و ابعاد مختلف مساجد نشان از اهمیت و جایگاه این مکان دینی است، گفت: نکته قابل توجه این است که در میان سیره علما و امامان انقلاب نقش مساجد صرف برگزاری نماز نیست، بلکه این مکان یک مرکز عبادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌شمالی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام و انقلاب، مساجد منشأ صدور انقلاب بوده اند، افزود: گفتنی است که نقش مسجد در دوران دفاع مقدس و انقلاب تا حدودی برپا شد اما در سال های اخیر کمی کم رنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید مساجد را به جایگاه اصلی شان برگردانیم، ادامه داد: طبق فرمایشات امام خمینی (ره)، مسجد باید مرکزی برای تمام امور اسلام باشد و تنها به برگزاری نماز محدود نشود.

حجت الاسلام خانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این از نگاه مقام معظم رهبری، مسجد پایگاه همه کارهای نیک و منشا انقلاب، فعالیت های اجتماعی، محل پمپاژ فکرها، هسته مقاومت و مرکز سیاست است.

وی با اشاره به اینکه در هفته جهانی مسجد قرار داریم، گفت: به همین مناسبت، برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای مساجد استان با حضور ۳۲ مسجد و ۳۲ غرفه در محل مصلی بجنورد در حال برگزاری است.

این مقام مسئول بیان داشت: همچنین دومین رویداد رونمایی از کتاب مسجد انقلاب از آغاز تا تراز انقلاب، برگزاری همایش بزرگ همسنگران مسجدی با حضور ائمه جماعت و ارکان مسجد، بازدید و حضور نماینده ولی فقیه در یکی از مساجد فعال استان در شیروان، کلنگ زنی مسجد محله فرهنگیان از جمله برنامه های شاخص این هفته است.

وی اظهار داشت: هدف از برگزاری نمایشگاه، در واقع مصداق بارز جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری تاکید دارد و تمام شبهاتی که دشمنان برعلیه مسجد راه انداخته اند، قطعا با راه اندازی این نمایشگاه ها پاسخی کوبنده به آنها خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: طی ماه محرم براساس یک آمار کلی از مساجد فعال استان حدود ۱۰ میلیارد تومان کمک نقدی برای ساخت و ساز و فعالیت عمرانی جمع آوری شده است. 

وی تعداد مساجد استان را یک هزار و ۲۰۰ مسجد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۸۵ مسجد شاخص و فعال و ۶۳۲ مسجد به نوعی خدمات اجتماعی فعال هستند، همچنین ۳۵۲ امام جماعت در سطح استان فعالیت دارند.

حجت الاسلام خانی اضافه کرد: مسجد به تنهایی یک رسانه و پایگاه عظیم اجتماعی و فرهنگی است و زمانی که چندین نهاد در آن فعال هستند قطعا نقش به سزایی دارد و مشکلات جامعه با فعال تر شدن مساجد حل خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متولیان مسجد به نوعی چند ارکان و سازمان هستند، ادامه داد: بر این اساس با تدبیر نماینده ولی فقیه در استان، شورای تعالی مسجد راه اندازی شد که مشکلات بین متولیان به حداقل ممکن برسد.

وی گفت: تنها وظیفه اوقاف در بحث مساجد، تنها در حوزه مساجدی است که دارای رقبه و وقف است و اجازه دخالت دارد و طبق قانون بقیه موارد به مرکز رسیدگی به امور مساجد مرتبط می‌شود.

حجت الاسلام خانی اظهارداشت: نماز کمترین و لازم ترین و ضروری ترین برنامه ای‌است که باید در مساجد اتفاق بیفتد و پیش فرض مسلم هر مسجد است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بجنورد از ۸۰ مسجد، ۱۲ مسجد اقامه نماز ندارد و در مجموع ۳۰۴ مسجد در کل استان نماز مغرب و عشا و ۱۶ مسجد نماز صبح برگزار می‌کنند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌شمالی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که مساجد هدافمند نیستند، بلکه در جانمایی مساجد در برخی محلات چندین مسجد و برخی محلات کمبود مسجد وجود داریم که پیگیری تقویت این موضوع را داشته باشیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: متاسفانه شهرستان بجنورد به نسبت آمار جمعیتی که دارد، تنها ۸۰ مسجد دارد که در مقایسه با جمعیت به شدت کم است.

حجت الاسلام خانی با اشاره به اینکه برای رسیدگی به امور مساجد تمام ارگان‌ها پای کار بیایند، گفت: برنامه‌های مختلف و زیادی می‌توانیم برای توسعه مساجد داشته باشیم، اما اولویت کاری این است که هیچ مسجدی ظرف مدت چند ماه آینده بدون امام جماعت و هیچ روحانی بدون مسجد نباشد.

وی با اشاره به اینکه مساجد مراکز اقتصادی نیستند، افزود: مساجد می‌توانند محل تبیین عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگ سازی در عرصه‌های مختلف شعار سال باشند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول