اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

خسارت ۱۹ هزار میلیاردی به بنیان‌های مالی باندهای مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در سال گذشته خسارت ۱۹ هزار میلیاردی به بنیان‌های مالی باندهای مواد مخدر داشته ایم و این بسیار بازدارندگی دارد.

خسارت ۱۹ هزار میلیاردی به بنیان‌های مالی باندهای مواد مخدر

به گزارش خبرنگار رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر صبح امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: ما معتقدیم امنیت و آرامش مقدمه هر کاری است مقدمه اصلی پیشرفت و توسعه جامعه وجود امنیت و آسایش است.

وی افزود: ما دستگاه ها متولی ایجاد امنیت هستیم و امنیت ذهنی و روانی تولید و محصول اجتماعی است و با همکاری مردم و رسانه ها ایجاد می شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به رویکردهای این ستاد، خاطرنشان کرد: ما در این ستاد سه رویکرد اساسی را دنبال می کنیم، نخست مردمی سازی و مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین است. در وهله بعدی استفاده از شرکت های دانش بنیان و علمی است و در نهایت موضوع پیشگیری برای ما مهم است که تمام اقدامات ما حول این محورها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی در یکسال گذشته درباره دانش بنیان ها صورت گرفته است. برخی داورهای پیشرفته تولید شد و در چرخه شیوه نامه های درمانی کشور قرار دارد.

مومنی درباره افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان سخن گفت و تاکید کرد: افغانستان بالاترین تولید مواد مخدر در دنیا را دارد به طوری که در سال های اخیر تولید این ماده‌های صنعتی از ۲۰۰ تن به بیش از ۹۵۰۰ تن رسیده است. این به همت آمریکایی‌ها صورت گرفته و حتی کارگاه‌ها افزایش یافته است.

وی درباره سن اعتیاد در ایران، اظهار کرد: ممکن است گاها سن شروع مصرف مواد مخدر حتی پایین‌تر از ۱۰ سال نیز باشد اما سن شروع اعتیاد ۲۴ سال است و در چندسال گذشته با اجرای طرح یاری گران آهنگ کاهش سن مصرف مواد مخدر رقم خورده است اما این در حالی است که در دنیا سن مصرف مواد مخدر ۱۹ سال است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کشفیات مواد مخدر از سوی این ستاد، گفت: ۹۰ درصد کشفیات در کشور مربوط به تریاک و ۴۸درصد کشفیات مرفین و ۲۶ درصد دیگر کشفیات به هروئین مربوط است. این آمار از سوی سازمان ملل اعلام شده و نشان می‌دهد ایران چه اقدامات مهمی را انجام می دهد.

وی تاکید کرد: در یکسال گذشته ۱۳ مرکز و اردوگاه نگهداری درمان و مهارت آموزی در کشور راه اندازی شده با ۹هزار طرفیت که از این میزان ۶ مرکز در تهران وجود دار و حدود ۴۸ درصد ما افزایش ظرفیت نگهداری و درمان معتادان را شاهد بوده ایم.

مومنی خاطرنشان کرد: در سال گذشته خسارت ۱۹ هزار میلیارد تومان به بنیان‌های مالی را داشته ایم و این بسیار بازدارندگی دارد. اگر بنیادهای مالی ضربه خورد باندهای مخدر دچار ضرر می شود و تمرکز ما در این حیطه است و همکاری های خوبی با قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و انتظامی صورت گرفته است.

وی با بیان نقش مهم خیرین در مقابله با اعتیاد و مواد مخدر، عنوان کرد: بهره گیری از خیرین در راستای مقابله با مواد مخدر صورت گرفته است. اتفاقا درجاهای که وارد شده اند بسیار موثر بوده اند. ما در تهران مشهد و فارس خیرین داشته ایم که بیش از سرمایه گدارب دولت ورود کرده اند. در مشهد خیرین که وارد شده اند برای ۳۰۰ نفر مکان سوله های استراحت و مهارت آموزی ایجاد کردند.

وی به چالش های پیش روی این ستاد اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمرتین چالش ها افزایش کارگاه های تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان است. مواد اولیه پیش سازها مواد شیمیایی هستند که به خودی خود ممنوعیت ندارند اما ماده اولیه تشکیل تولید مواد مخدر صنعتی هستند. در دهه اخیر شاهد واردات این ماده به افغانستان هستیم.

وی تاکید کرد: ما دو اقدام مهم داشتیم که پیش ساز ها مانند مواد مخدر صنعتی ردیابی و کنترل شوند. باید مشخص شود که چقدر این ماده ها برای صنعت در کشور افغانستان نیاز است و این باید ردیابی شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: یکی از چالش های دیگر قانون است، لایحه آن آماده شده و در هیات دولت انشالله برای مجلس ارسال شود. قانون باید تسهیل کننده برای مبارزه کنندگان و بازدارنده برای تولید کنندگان و مجرمان باشد. این نیاز به روزامدی دارد و با تلاش ها و اهتمام دولت در دستور کار قرار دارد تا نهایی و به مجلس ارسال شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول