اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

افزایش ورودی پرونده‌های دیوان عالی کشور تنها با اصلاح قانون کنترل می‌شود

رئیس دیوان عالی کشور گفت: رویه افزایشی پرونده های ورودی دیوان عالی کشور تنها در صورت اصلاح قانون تغییر پیدا می کند.

افزایش ورودی پرونده‌های دیوان عالی کشور تنها با اصلاح قانون کنترل می‌شود

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبر باید واقع‌بینانه، امیدبخش، روشنگرانه و دارای جهت گیری سازنده باشد. 

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید امانت دار و دارای قدرت تحلیل و سرعت عمل باشد، ادامه داد: جمال خبر، قلم و نگارش خوب آن است. 

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره بر اینکه نقل مسائل قضایی نیازمند تخصص است، تاکید کرد: نظارت بر آرای قضائی در سراسر کشور، ایجاد وحدت رویه بین دادگاه ها از جمله وظایف دیوان عالی کشور است که جلسات ایجاد وحدت رویه به صورت مستمر برگزار می شود. همچنین ماموران ما برای نظارت بر آرا در دادگاه ها حاضر می شوند. 

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با اشاره به برگزاری ملاقات های عمومی و مردمی در دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: در این ملاقات ها نیز به نوعی نظارت انجام می شود و اگر ایرادی وجود داشته باشد به رئیس محترم قوه قضائیه این ایرادات ارجاع داده تکاند شد. 

وی با بیان اینکه پرونده های ورودی به دیوان عالی کشور رو به افزایش است، گفت: در سال گذشته ،۹۶ هزار پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده که ۹۰ هزار پرونده مختومه شده است. در خرداد ماه سال جاری ۸ هزار و ۳۰۰ پرونده ارجاع داده شده که ۷ هزار و ۸۰۰ پرونده مختومه شده است. 

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: رویه افزایشی پرونده های ورودی دیوان عالی کشور تنها در صورت اصلاح قانون تغییر پیدا می کند. 

مرتضوی مقدم، در خصوص آخرین وضعیت پرونده گوهر ناز قم، گفت: پرونده در شعبه اول و آماده صدور رای است.

وی در پاسخ به خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس در خصوص نظم در نگهداری پرونده هایی که به دیوان عالی کشور ارجاع داده می شود و یا گم شدن برخی از اسناد در پرونده ها بیان کرد: در مصوبه‌ای به اجرای احکام تاکید شد تا در نگهداری و امانتداری پرونده‌های مردم بهتر از گذشته عمل کنند تا در این رابطه مشکلی ایجاد نشود.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با تاکید بر اینکه تاکنون پرونده ای در دیوان عالی کشور گم نشده، خاطرنشان کرد: ممکن است یک پرونده به فرد دیگری در دیوان ارجاع داده شود و یا بین یک پرونده دیگر قرار گیرد، و مدتی در رسیدگی به آن تأخیر ایجاد شود اما به معنای گم شدن اوراقی نیست، این اوراق امانت مرم است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور از وظایف دیوان عالی محسوب می‌شود، در دهه اخیر و با توجه به تغییر چندین دولت آیا گزارشی در رابطه با تخلفات رؤسای جمهور در دیوان عالی رسیدگی شده یا خیر، گفت: چنانچه گزارشی به دیوان عالی کشور ارسال شود، رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: البته قانون، تکمیل این نوع پرونده‌ها را بر عهده دادستانی قرار داده است که با کیفرخواست به دیوان عالی کشور تقدیم می‌کند. این موضوع طبق قانون بر عهده ما است و اگر موردی باشد رسیدگی می‌کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: ازدیاد صدور آرای خلاف بین شرع نداریم، بسیاری از آرایی که اعلام می‌شود خلاف بین شرع است، اینگونه نیست بلکه اختلاف نظر قضات در آرا است. خلاف بین شرع این است که حکم صادره با قوانین و شرع در تضاد باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول