اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

فارس‌من| چرا مصوبه جدید کنکور اجرا می‌شود؟

تعدادی از داوطلبان کنکور به مصوبه جدید آزمون سراسری انتقاداتی وارد کردند؛ بهتر است بدانیم چرا مصوبه جدید کنکور سراسری اجرا می‌شود؟

فارس‌من| چرا مصوبه جدید کنکور اجرا می‌شود؟

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ شورایعالی انقلاب فرهنگی برای کنکور سراسری در سال‌های آینده مصوبه جدیدی تصویب کرده است که براین اساس سوابق تحصیلی در کنکور نقش اساسی دارد به طوریکه در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی ۴۰ درصد محاسبه و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز در نظر گرفته می‌شود، در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم مدنظر قرار می‌گیرد.
همچنین براساس مصوبه جدید کنکور سراسری، دروس عمومی از کنکور حذف شده و کنکور ۲ بار در سال برگزار می‌شود، نتایج هر آزمون هم تا ۲ سال اعتبار دارد.

از آنجا که کنکور در کشور ما پدیده‌ای مهم و سرنوشت‌ساز برای جوانان تلقی می‌شود، تغییر و تحولات در نحوه برگزاری و پذیرش آن نیز برای جوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است به طوریکه جوانان کشورمان نسبت به کوچکترین تغییر در برگزاری کنکور هم واکنش نشان می‌دهند.

 

* انتقاد تعدادی از داوطلبان به تغییرات جدید
به گفته مسوولان، تغییرات جدید با هدف ایجاد عدالت آموزشی میان داوطلبان طبقات اجتماعی مختلف انجام شده و به کاهش استرس داوطلبان منجر می‌شود.
البته تعدادی هم به این طرح انتقاد کردند، برخی با ثبت درخواست خود در سامانه فارس من، اعلام  کردند که مصوبه جدید باعث می‌شود افرادی که در دبیرستان‌های غیرانتفاعی درس می‌خوانند برنامه‌ریزی بهتری برای درس خواندن و کسب معدل داشته باشند و باز هم به نفع پر درآمدهاست.

حتی تعدادی از داوطلبان چند بار مقابل سازمان سنجش آموزش کشور تجمع کردند اما عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور می‌گوید: سازمان سنجش یک سازمان مجری است و مصوبات ابلاغ شده را اجرا می‌کند، اما تصویب طرح‌ها به سازمان سنجش مرتبط نیست.

این مصوبه در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شد بنابراین باید از دبیر این شورا درباره مصوبه سوال کنیم.

به سراغ سعیدرضا عاملی می‌رویم؛ عاملی مصوبه جدید کنکور سراسری را برای برقراری عدالت آموزشی مناسب می‌داند و می‌گوید: با اجرای مصوبه جدید شانس یکسانی برای داوطلبان در تمام استان‌ها و حتی روستاهای کشور در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی  ایجاد می‌شود و همچنین استرس داوطلبان کاهش می‌یابد.

 

وی با اشاره به آماری از آزمون‌های سال‌های گذشته می‌گوید: سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد کسب رتبه زیر ۳ هزار هستند و استان‌های محروم‌تر سهم چندانی در رتبه‌های برتر کنکور ندارند، یعنی اجرای کنکور به روش فعلی به نفع پردرآمدهاست که با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به صورت متناسب و بدون تفاوت میان طبقات اجتماعی مختلف انجام می‌شود.
عاملی به داوطلبان اطمینان می‌دهد که اجرای مصوبه جدید به نفع تمام داوطلبان در طبقات اجتماعی مختلف است و اصل اجرای این مصوبه نیز به دلیل ایجاد شانس یکسان برای تمام داوطلبان و عدالت محوری در سنجش و پذیرش دانشجویان بوده است.

به گزارش فارس، همچنین به دلیل پرسش‌های بسیاری که پس از تصویب مصوبه جدید در ذهن داوطلبان کنکور شکل گرفته است، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی سوالات متداول داوطلبان درباره مصوبه را پاسخ داده و این پاسخ‌ها را از طریق لینک زیر در اختیار داوطلبان قرار داده است:

لینک پاسخ به سوالات متداول داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲

در این باره ابراهیم سوزنچی عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می‌گوید: آن‌هایی که می‌گویند مصوبه جدید کنکور سبب برهم زدن عدالت آموزشی می‌شود، به این سوال پاسخ دهند که آیا با شیوه برگزاری فعلی کنکور عدالت آموزشی برقرار است؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول