اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

آمادگی موکب‌داران برای خدمت به زائران اربعین حسینی/ ۳۰۰ آمبولانس به مرزهای ششگانه اضافه شد

همایش ملی موکب‌دارن اربعین حسینی با حضور مقامات کشوری در آستان شیخ صدوق برگزار و نسبت به برنامه‌ریزی موکب‌داران متناسب با فصل گرما تاکید شد.

آمادگی موکب‌داران برای خدمت به زائران اربعین حسینی/ ۳۰۰ آمبولانس به مرزهای ششگانه اضافه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، نخستین همایش ملی موکب‌دارن اربعین حسینی پیش از ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام سیدابوالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مسؤولان و نمایندگان کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین حسینی، مسؤولان مواکب اربعین در ایران و عراق، حجت الاسلام سیدعلی شاهچراغی امام جمعه شهرری، جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران و جمعی دیگر از مسؤولان در آستان شیخ صدوق برگزار شد.

حجت‌الاسلام خاموشی در این مراسم به تبیین اهداف همایش پرداخت و حجت الاسلام قاضی عسکر به عنوان سخنران مراسم درخصوص اهداف اصلی پیاده روی اربعین سخن گفت. حجت‌الاسلام نواب نیز در بخش دیگری از مراسم به عنوان مسئول کمیته فرهنگی اربعین نسبت به ارائه پیوست‌های فرهنگی در مواکب اربعین تاکید کرد.

تا امروز بالای ۶۰۰ موکب در سایت عتبات ثبت نام کرده‌اند 

حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی در این مراسم با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۸۰ موکب در ایران وجود دارد، اظهار کرد: ستاد اربعین ۱۸ کمیته دارد و تا امروز بالای ۶۰۰ موکب در سایت عتبات ثبت نام کرده‌اند که آمار موکب‌های سازمان اوقاف نیز به ۳۷۲ مورد افزایش یافته است.

وی گفت: امسال افزایش جمعیت، گرمای هوا و احتمال وقوع ریزگردها کار را نسبت به سال های پیش سخت تر خواهد کرد که می توان مدت مراسم را بیشتر و حدود ۲۰ روز تا یک ماه کرد و نباید محدود به دو سه روز باشد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: ماندگاری زائران در کربلا و عراق مهم است و نباید طول بکشد؛ نیت بیعت است و خوب است زائران ایرانی سه تا چهار روزه سفر خود را مدیریت و انجام دهند.

وزارت بهداشت باید تونل هوای سرد ایجاد کند

پلارک بیان کرد: ۸ هزار اتوبوس برای انتقال زائران به مرزها تدارک دیده شده اما به نسبت ۵ میلیون زائر برنامه ریزی مشکل است و از سوی دیگر با توجه به گرمای هوا، یخ درمانی برای زائران مهم است؛ از سوی دیگر در مرزهای داخلی باید وزارت بهداشت تونل هوای سرد ایجاد کند وگرنه با وجود شدت گرما، ممکن است تلفات انسانی داشته باشیم که تلاش می کنیم زائران از گیت ها به سرعت حرکت کنند تا مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: روز بعد اربعین که موکب های عراقی جمع می شود زائران ایرانی، افغانستانی و پاکستانی با مشکل روبرو می شوند و خواهشمندم تا ۴ روز بعد اربعین سرویس دهی موکب ها به زائران ادامه داشته باشد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: ۲۰ ماه محرم خروج کامیون ها را داریم تا ۵ صفر از مرزهای غربی عبور می کنند و از پنجم تا ۲۵ صفر کامیون ها فقط از مرز سومار خروجی داریم.

پذیرایی اربعین باید متناسب با هوای گرم باشد

شرفیان دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین با اشاره به اینکه در سالهای گذشته گرمای هوا محسوس نبود اظهار کرد: در حدود ۱۶ سال آینده مراسم اربعین با فصل گرما مصادف است لذا برای خدمات دهی متناسب باید برنامه ریزی کنیم زیرا نوع پذیرایی و میزبانی در هوای گرم متفاوت است.

وی گفت: توزیع غذا باید به نحوی باشد که دچار فساد نشود لذا باید زمان طبخ تا توزیع طولانی نشود و حدودا تا دو ساعت پس از طبخ غذا آن را توزیع کنیم که به دلیل گرمای هوا غذاها فاسد نشوند.

دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین با بیان اینکه یخ فله موجب آلودگی می‌شود و نباید به این شکل مصرف کنیم، افزود: کامیون‌های یخچال‌دار، صندوق های سرد و سایر ملزومات مورد نیاز برای مقابله با گرمای هوا باید در موکب‌ها تعبیه شود.

شرفیان با بیان اینکه بسته‌های آموزشی به موکب‌داران ارائه می‌شود، تصریح کرد: گرمازدگی شدید اگر رسیدگی نشود و مداوا به طور صحیح نباشد منجر به فوت افراد می‌شود لذا مسؤولان موکب‌ها باید آموزش‌های لازم را در این خصوص فرا بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نمی‌توانیم به طور کامل و خدمت صد درصد متناسب با فصل گرما ارائه دهیم و باید گام به گام پیش برویم تا در سال‌های آینده با این موضوع مقابله کنیم.

دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین با بیان اینکه بیمارستان صحرایی و اتوبوس‌های کولر دار آماده خدمات رسانی به زائران است، گفت: زائران اربعین باید چتر سفید، چفیه، بطری آب و یخ خشک و برخی داروها و ملزومات بهداشتی و غیرتخصصی همراه داشته باشند، داروهای تخصصی نیز توسط هلال احمر ارائه می‌شود.

اضافه شدن ۳۰۰ آمبولانس به مرزهای ششگانه/ ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی در اربعین خدمات می‌دهند

شرفیان با بیان اینکه ۳۰۰ آمبولانس در مرزهای ششگانه اضافه شده است، تصریح کرد: ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی و سازمان ها و ارگان هایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه پاسداران، آستان کرامت رضوی، وزارت بهداشت و هلال احمر برای ارائه خدمات به زائران اربعین همکاری دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین محفل عاشقانه است و مانند حج نیست و ممنوعیت عربستان را نداریم که از ورود برخی افراد بیمار و ناتوان جلوگیری کنیم پس باید آموزش ها و خدمات متناسب با همه افراد باشد.

بیان نظرات مسؤولان موکب‌های استان‌ها، پخش کلیپ مراسم پیاده روی اربعین و خدمات‌رسانی موکب‌ها طی سال‌های گذشته، مداحی توسط شربیانی مداح اهل بیت علیهم السلام، تجلیل از موکب‌دار برتر و برپایی نمایشگاهی پیرامون مواکب حسینی در محوطه آستان از دیگر بخش‌های همایش امروز بود.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول