اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کارشناسی ارشد حرفه‌ای برای مبنای سند تحول تصویب شده است

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر کارشناسی ارشد حرفه‌ای مصوب شده و در حال تدوین شیوه‌نامه‌های آن هستیم، در این حالت ۸۱ واحد وجود دارد که ۱۸ واحد آن درس تئوری، بخشی از آن پایان‌نامه است و مابقی هم کارآموزی در صنعت است.

کارشناسی ارشد حرفه‌ای برای مبنای سند تحول تصویب شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در جلسه با شورای دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان که در یکی از شهرهای قطب صنعت و فناوری کشور است، چه نقش و مأموریتی باید داشته باشد؟ پاسخ این را باید در طرح تحول ۱۰ ساله ببینیم و بر اساس آن مأموریت دانشگاه صنعتی را معرفی کنیم.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: خمیر مایه بیانیه گام دوم علم و پژوهش و فناوری است؛ مقام معظم رهبری قبل از بیانیه گام دوم نیز نقش دانشگاه و لوازم آن را در نقش‌آفرینی برای در تمدن سازی را بیان می‌کنند.

عموعابدینی تصریح کرد: استنباط من این است که دانشگاه ها باید ریل‌گذاری جدیدی داشته باشند تا نقش خود را در تمدن‌سازی داشته باشند و با وضعیت فعلی این محقق نمی‌شود؛ در وضعیت فعلی نقش ما در تولید علم جهانی به این صورت است که رتبه ما ۸ سال ما ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ است و این باید تغییر کنند و ارتقا کند؛ چون فناوری در دنیا به سرعت در حال تغییر است.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: جریانات علم و فناوری در جهان به سرعت در حال تغییر است و این موجب می‌شود نوع و مأموریت دانشگاه‌ها به خصوص دانشگا‌ه‌های پیشرو در حوزه فناوری تغییر کند.

وی با بیان اینکه سرمایه ارزشمند دانشگاه فکر استاد و دانشجو است، عنوان کرد: در دوران کرونا استاد و دانشجو در خانه نشستند و فناوری اطلاعات به کمک ما آمد و توانستیم جریان علمی پیش برود، علیرغم اینکه کیفیت کاهش پیدا کرد؛ اما در حال حاضر فناوری متاورس آمده  و کیفیت را نیز ارتقا داده است و روش‌های آزمون نیز به گونه‌ای است که امکان تقلب وجود ندارد.

عموعابدینی با اشاره به این که ۵۰ تا ۶۰ درصد شغل‌های فعلی در ۱۰ سال آینده اصلا وجود نخواهد داشت گفت: به همین خیلی مهم است که به طور هوشمندانه طرح تحول را دنبال کنیم؛ اساس و شیرازه اصلی یک دانشگاه آموزش و محتوای درسی است، اگر دانشجوی لیسانس خوبی را تربیت کنید، دانشجوی فوق لیسانس و دکترای قوی هم خواهیم داشت و بعد می‌توانیم روی آن بار سنگین دانش بنیان را پیش ببریم.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: آموزش از ۳ اساس تشکیل شده که عبارتند از دانشجوی خوب، استاد خوبی که پژوهش خود و سایر اساتید را در اختیار دانشجو قرار دهد و همچنین محتوای خوب‌؛ اگر این سه مورد به خوبی کنار هم قرار گیرد، به خوبی می‌توانیم تحول، استعداد درخشان و حل کردن مشکلات را به خوبی پیش ببریم.

وی اذعان کرد:در دولت سیزدهم طرح تحول دولت مردمی با نظر شخص رییس‌جمهور شکل گرفت و این برای بخش‌های مختلف دولت تهیه شد؛ یک بخش مهم آن آموزش عالی است؛ در حال حاضر طرح تحول آموزش عالی ابلاغ شده و بر مبنای همین طرح، وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید برنامه خود را ارائه دهند.

عموعابدینی مطرح کرد: در این سند بسیاری از نخبگان فارغ از دیدگاه های سیاسی کنار هم نشستند و نظرات خود را بیان کردند تا بتوانیم مشکلات آموزش عالی را حل کنیم؛ طرح تحول آموزش عالی جزو طرح‌های است که قابل دسترسی است و می شود آن را اجرایی کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۷۰ درصد بحث سند تحول، مربوط به آموزش است، افزود:   موضوع اصلی در سند تحول اصلاح وضع موجود است؛ این سند تحول اگر عملیاتی شود، ۱۰ درصدش ایجابی و ۹۰ درصدش اصلاحی است؛ اجرای آن سخت است، ولی پیچیده نیست. کل بررسی که انجام شد در این سند به این رسیدند که ۴ چالش اساسی فعلا باید حل شود که این ۴ چالش، ۸ عامل دارد و ۱۰ راهبرد باید پیاده‌سازی و ۳۱ اقدام انجام شود.

وی اضافه کرد: نکته اول این است که باید وضع مطلوب ترسیم شود؛ در دولت مقرر شده که هر توافق‌نامه‌ای که شما با سازمان برنامه می‌خواهید بنویسید باید به سند تحول ارجاع داد شود؛ اگر منطبق بود، انجام می‌شود و در غیر این صورت کنار گذاشته می‌شود.

عموعابدینی بیان اینکه خیلی از جوانان م برای ورود به دانشگاه انگیزه‌ای ندارند، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های وضع مطلوب ارتقا سطح امید اجتماعی است؛ اگر محتوای درسی عوض نشود و نظام مهارتی شکل نگیرد، دانش‌آموز احساس نیاز به دانشگاه پیدا نمی‌کند، بنابراین امید به دانشگاه کم می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر که  در حال حاضر کارشناسی ارشد حرفه‌ای مصوب شده و در حال تدوین شیوه‌نامه‌های آن هستیم، بیان کرد: در این حالت ۸۱ واحد وجود دارد که ۱۸ واحد آن درس تئوری، بخشی از آن پایان‌نامه است و مابقی هم کارآموزی در صنعت است.

وی با اشاره تعیین بورس صنعتی در دانشگاه یزد برای اولین بار ادامه داد: این خود را در کنکور نشان داد و بسیاری از متقاضیان بورس صنعتی را در دانشگاه انتخاب کردند و در این صورت خروجی بهتری هم خواهیم داشت.

عموعابدینی تصریح کرد: ما به دنبال نظام جامع آموزش صنعت و جامعه هستیم، این یک برنامه عام و یک برنامه خاص دارد، هر دانشگاه باید بداند در سند تحول چه مأموریتی دارد؛ مثلا نقش دانشگاه صنعتی در حوزه فناوری آینده چیست؟ این ماموریت ویژه یک دانشگاه است؛ مابقی مأموریت‌ها، مأموریت عام است در خدمت به جامعه و متناسب با نیاز جامعه، دانشجویی را می‌گیرد که صنعت و جامعه به آن نیاز دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبر داد: در راستای سند طرح تحول ۲۰ درصد از پذیرش اساتید در دروه دکتری به صورت استادمحوری و برمبنای نیاز صنعت است؛ اساتیدی یک طرح تحقیقاتی از صنعت گرفته و دانشگاه هم با صنعت قرارداد بسته و در این خصوص یک عنوان آموزشی هم به آن تعلق می‌گیرد و بر همین مبنا دانشجو پذیرش می‌شود و برای این طرح تحقیقاتی شروع به فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول