اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مرگ سبز در تبریز!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز گفت: حدود ۵۰ سال پیش ۸۰ درصد تبریز را باغات تشکیل می‌داد که امروز شرایط عکس شده و ۸۰ درصد تبریز را ساختمان‌ها تشکیل می‌دهد.

مرگ سبز در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ابراهیم فرقانی صبح امروز در بازدید از باغات سبزی و صیفی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: حدود ۵۰ سال پیش ۸۰ درصد تبریز را باغات تشکیل می‌داد که امروز شرایط عکس شده و ۸۰ درصد تبریز را ساختمان‌ها تشکیل می‌دهد، از این‌رو ضرورت دارد که باغات باقی مانده را حفظ کنیم و بر این اساس اراضی کشت سبزی و صیفی در حکم آباد و قراملک باید صیانت شوند.

وی، سطح زیر کشت سبزی و صیفی در این شهرستان را ۲ هزار هکتار و مساحت فعلی باغ‌های سبزی و صیفی حکم‌آباد و قراملک را ۶۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این اراضی جزو میراث و ذخایر کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی است و ظرفیت مناسبی برای بوم‌گردی محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف دیدگاه‌ها مبنی بر صنعتی و ساختمانی بودن تبریز، این شهرستان در اقتصاد کشاورزی استان جایگاه خاصی دارد، اضافه کرد: این شهرستان در کشت کلزا، صنایع تبدیلی همچنین کشت سبزی و صیفی‌جات رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

فرقانی با بیان اینکه باید وضعیت فعلی باغات سبزی و صیفی  تبریز را حفظ کنیم، ادامه داد: در دنیا چنین فضاها و اراضی را در راستای جذب توریست و تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌دهند، از این‌رو باید از این ظرفیت بزرگ به درستی صیانت کنیم؛ البته برخی اقدامات انجام شده و منجر به تشکیل کارگروه حفظ اراضی و باغات حکم آباد و قراملک شده است.

وی در حاشیه این بازدید از مزارع سبزی و صیفی مناطق ۴ گانه غرب تبریز (حکم‌آباد، جمشیدآباد، لاکه دیزج، قراملک) ضمن دیدار با هیأت مدیره شرکت تعاونی  تولید سبزی و صیفی‌کاران و بررسی مسائل و مشکلات سبزی‌کاران منطقه طی سخنانی تصریح کرد: باید در  راستای حفظ امنیت غذایی و تولید و توزیع  غذای مردم  کوشا باشیم و حفظ و صیانت از باغات سبزی و صیفی شهرستان تبریز در این خصوص  امری حیاتی است.

گفتنی است، سبزی‌کاران مناطق ۴ گانه غرب تبریز؛ وجود زمین‌های تحت تملک شهرداری در وسط مزارع سبزی و صیفی  که به دلیل عدم کشت زمین‌های مذکور منجر به ایجاد مشکلاتی از قبیل انتشار آفات و بیماری‌ها از مزارع رها شده به مزارع همجوار شده؛  تغییر کاربری‌های تدریجی مزارع سبزی ؛ عدم ایجاد فرصت لوله‌گذاری به دلیل عدم تملک زمین‌های شهرداری توسط زارعان و... را از عمده چالش‌های خود عنوان کرد.

دیوارهای بتنی، تخریب باغ‌ها و مزارع کشاورزی و سرانجام رویش ویلا، واقعیت تلخی است که دشت‌های حاصلخیز و باغ‌ها را در مناطق خوش آب و هوا، یکی پس از دیگری می‌بلعد. 

تبریز در سال‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه ویلاهای شخصی در زمین‌هایی است که پیش از این زمین کشاورزی و محل تولید محصولات زراعی بوده یا باغی که انواع میوه‌جات در آن تولید می شده است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول