اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آبیاری فضای سبز شهرکرد چقدر آب لازم دارد؟

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد گفت: آبیاری فضای سبز شهر ۲۶۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب لازم دارد که در حال حاضر خشکسالی تأمین آب مورد نیاز را با کسری 180 لیتر بر ثانیه‌ای مواجه کرده است.

آبیاری فضای سبز شهرکرد چقدر آب لازم دارد؟

سیدرضا هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: دبی مورد نیاز ۴۱۰ الی ۴۲۰ هکتار فضای سبز موجود در شهرکرد ۲۶۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب است که ۱۱ حلقه چاه با مجوز بهره‌برداری ۲۶۰ لیتر بر ثانیه این میزان آب را تأمین می‌کرد اما با خشک‌سالی و افت شدید دبی آب ۵ حلقه چاه به طور کامل از مدار خارج شد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد افزود: با ۶ حلقه چاه باقی مانده ۷۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه آب تأمین می‌شود و کسری آب فضای سبز این شهر ۱۸۰ لیتر بر ثانیه است که با برنامه‌ زمان‌بندی، فشار مضاعف به سازمان و ۳ شیفت کردن آبیاری‌ها سعی بر حفظ شرایط موجود داریم.

وی ادامه داد: برای آبیاری فضای سبز از آب زیرزمینی خام استفاده می‌شود و متأسفانه پساب به شهرکرد نیامده است زیراکه استفاده از پساب اصول خاص خود را دارد و تصفیه آن حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه لازم دارد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد اظهار داشت: حذف چمن‌های غیرضرور و جایگزینی شن‌های رنگی، استفاده از گونه‌هایی که کمتر به آب نیاز دارند و کاهش دفعات آبیاری از جمله اقداماتی است که تا کنون در این راستا انجام شده است.

هاشمی افزود: چمن در اوج گرما ۳۱ دوره آبیاری لازم دارد که به دلیل کم‌آبی تناوب دوره را به یک روز در میان یعنی ۱۵ دوره آبیاری کاهش داده‌ایم.

شکستن علمک آبیاری بوستان نور توسط شهروندان

وی در خصوص فیلم منتشر شده از هدر رفت آب هنگام آبیاری فضای سبز «بوستان نور» اظهار داشت: به علت قطعی آب یکی از شهروندان علمک‌ آبیاری را شکسته و آب مورد نیاز خود را از این راه تأمین کرد و همین شکستگی موجب هدر رفت آب شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد با بیان اینکه تانکر و سیستم آبیاری پرفشار در برخی نقاط استفاده می‌شود، بیان کرد: استاندارد استقرار نیرو در فضای سبز در هر هکتار ۳ نفر است اما ما به علت کمبود نیرو در هر ۲ هکتار یک نفر را مستقر می‌کنیم که باید رعایت حق و عدالت و انصاف را با نیرویی که از صبح تا شب با شرایط سخت در این محیط کار می‌کند مدنظر داشته باشیم.

هاشمی در خصوص انتشار فیلم آبیاری فضای سبز در هنگام بارندگی در سطح شهر شهرکرد نیز اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر به علت سرعت بالا در حدی هستند که به عمق خاک نفوذ نمی‌کنند برای آبیاری چمن باید یک تا ۲ متر از سطح زیرین خاک نیز خیس شود.

وی افزود: در این فیلم کارگر شهرداری با شلنگ چمن‌ها را آبیاری می‌کرده چون حتی سطح رویی چمن نیز خیس نشده چه برسد به عمق خاک و اگر در این بارندگی حداقل خود کارگر نیز خیس می‌شد حتما کار را رها می‌کرد.

هاشمی اظهار داشت: منتشر شدن این موضوعات از دریچه دوربین شهروندانی که علم لازم در این خصوص را ندارند دخالت در امور کارشناسی است بهتر است شهروندان اگر مشکلات این چنینی را در سطح شهر دیدند از طریق تماس با شهرداری این مشکل را حل کنند.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول