اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشدید جنگ داخلی نواب ابوظبی و ریاض در یمن؛ حمله پهپادی امارات

یک منبع نظامی یمنی از چند حمله پهپادی امارات به مواضع شورای ریاستی یمن و کشته و زخمی شدن چند نظامی خبر داد.

تشدید جنگ داخلی نواب ابوظبی و ریاض در یمن؛ حمله پهپادی امارات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد، یک پهپاد که احتمالا اماراتی است مواضع نیروهای وابسته به «شورای ریاستی» در مسیر اصلی میان شبوه و حضرموت را چندین بار هدف قرار داد.

بر اساس گزارش «الجزیره» ، در این حمله پهپادی امارات به ایست بازرسی طرف مقابل دو نظامی کشته و دو نفر زخمی شدند.

منبع نظامی مذکور افزود، از چهارشنبه هفته گذشته پهپادهای اماراتی وارد خط درگیری در استان شبوه شده‌اند و همین مداخله باعث شده که نیروهای وابسته به امارات بر «عتق» مرکز استان شبوه مسلط شوند. 

در ادامه این گزارش آمده، نیروهای موسوم به «العمالقه» (متحد امارات) بر پایگاه راهبردی «نعضه» در استان شبوه مسلط شده‌اند. چند روز پیش، «عوض بن الوزیر العولقی» فرماندار شبوه و وابسته به امارات در بیانیه‌ای از تلسط کامل نیروهای وابسته به ابوظبی بر عتق خبر داده بود.

بر اساس این گزارش ، سرنوشت فرماندهان نظامی و امنیتی که درگیری‌ها علیه نیروهای وابسته به امارات را رهبری می‌کرده‌اند؛ نامشخص است کسانی که العولقی آنها را «متمرد» (شورشی) توصیف کرده است.

درگیری‌ها بین گروه‌های وابسته به امارات و عربستان در استان شبوه یمن نشان دهنده اختلافات کنونی در نهاد موسوم به «شورای ریاستی» است که با پادرمیانی عربستان سعودی برای پایان دادن به اختلافات میان نیروهای وابسته به امارات و سعودی تشکیل شد.

در ادامه گزارش القدس العربی آمده، بسیاری از سیاستمداران یمنی وضعیت در استان شبوه را نادر توصیف کرده و آن را نشانه ناکارآمدی شورای ریاستی یمن دانسته‌اند، نهادی که در درگیری‌های کنونی در شبوه بیشتر در کنار نیروهای وابسته به امارات ایستاد تا طرف مقابل.

در پی تسلط نیروهای وابسته به امارات بر عتق «رشاد العلیمی» رئیس شوراری ریاستی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، در پی کشته شدن تعدادی غیرنظامی، این شورا، سران محلی در استان شبوه را برکنار و کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده است.

از سوی دیگر، «الخبر الیمنی» گزارش کرد، «عبدالله العلیمی»  عضو شورای ریاستی یمن در پی اتفاقات اخیر در شبوه استعفا کرده است.

بامداد پنجشنبه (۷ آوریل) بود که عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود به نهادی موسوم به شورای اداره ریاست‌جمهوری خبر داد که تا پیش از این وجود خارجی نداشت یا حتی تشکیل آن هیچ مبنایی در قانون اساسی یمن ندارد.

 وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت. اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی.

به موجب این انتقال قدرت قرار شد شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی و اماراتی قرار دارد؛ طی مرحله انتقالی به دست بگیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده داشته باشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول