اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

پاک کردن استخر ماهی و میگو به سبک بانوی بوشهری+فیلم

در حال حاضر از چالش‌های عمده استخرهای پرورش آبزی افزایش کیفیت آب و سطح اکسیژن‌رسانی به آبزیان است؛ از این‌ رو محقق جوان بوشهری با نوآوری و ارائه فرمولاسیون جدید، ماده‌ای غیرسمی تولید کرده که با افزودن به آب استخر پرورش آبزی، کیفیت آب و سطح اکسیژن آن افزایش یافته است.

پاک کردن استخر ماهی و میگو به سبک بانوی بوشهری+فیلم

خبرگزاری فارس – بوشهر، محمدامین خلجی: پرورش آبزی می‌تواند با کم‌ترین آسیب ممکن به اکوسیستم دریایی و کنار زدن محدودیت‌های صید آبزیان، مواد غذایی دریایی را به مقدار کافی برای انسان‌ها تأمین و نیاز صنایع دیگر به آن را رفع کند؛ لذا با ظهور فناوری‌های نوین در این عرصه، کشورهای دارای اقلیم مناسب و شرایط جغرافیایی مطلوب به دنبال آن هستند تا صنعت آبزی‌پروری را همواره توسعه دهند.

استان بوشهر به‌عنوان یکی از مراکز مهم پرورش ماهی و میگو در کشورمان، نقش عمده و تأثیرگذاری در این حوزه داشته و در تأمین نیاز پرورش دهندگان آبزی نیز به طراحی، تولید ابزار و تجهیزات موردنیاز این بخش پیش‌گام بوده است.

در حال حاضر از چالش‌های عمده استخرهای پرورش آبزی افزایش کیفیت آب و سطح اکسیژن‌رسانی به آبزیان است؛ ازاین‌رو محقق جوان بوشهری با نوآوری و ارائه فرمولاسیون جدید، ماده‌ای غیرسمی تولید کرده که با افزودن به آب استخر پرورش آبزی، کیفیت آب و سطح اکسیژن آن افزایش یافته و کم‌ترین خطر ممکن برای آبزیان درون آب را به همراه خواهد داشت.

خانم فرشته زراعت پیشه، جوان ۳۱ ساله‌ای که دانشجوی سال آخر مقطع دکتری مهندسی شیلات، تکثیر و پرورش آبزیان بوده و مدیریت شرکت نوپای آبزی پروران زراعت جنوب را برعهده دارد، موفق به ثبت اختراع این ماده ارزشمند به نام «اکسی میت» شده است.
 


جرقه نخست با نیازسنجی

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه در طول دوران تحصیل علاوه بر انجام طرح‌های پژوهشی، مسؤول و کارشناس آزمایشگاه دانشگاه نیز بوده و چندین ترم تدریس واحد‌های آزمایشگاهی داشته است، گفت: در سال‌های گذشته فقط در حوزه دانشگاهی فعالیت می‌کردم اما بسیار علاقه داشتم تا ثمره کار آکادمیک من به اختراع و تولید برسد؛ از طرفی ذهنیتی نسبت به بخش صنعتی آبزی‌پروری نداشتم، برای همین برای نیازسنجی و جرقه نخست ایده با پرورش دهندگان میگو ارتباط گرفتم و با نیازهای آن‌ها بیش‌تر آشنا شدم.

 


این مخترع جوان ادامه داد: نتیجه این تعامل نشان‌ دهنده عمده مشکلات پرورش دهندگان در لارو سالم و باکیفیت، غذای آبزی، کیفیت آب، سطح اکسیژن‌رسانی و متعادل کردن میزان اسیدی بودن آب استخرها بود؛ بنده نیز با تکیه‌بر پیشینه کاری خود در آزمایشگاه و شناخت مواد شیمیایی بر آن شدم تا مشکل کیفیت آب و اکسیژن‌رسانی را برطرف سازم.

محصول «اکسی میت» شامل مجموعه‌ای از کانی‌ها و مواد شیمیایی بی‌خطر است که در طی چندین واکنش پیاپی و پلکانی، در ابتدا باعث ازبین‌بردن لجن‌های سیاه و میکروبی استخر می‌شود؛ در ادامه این فرایند کیفیت آب افزایش و شفاف‌تر می‌شود. در انتهای فرایند نیز با تعدیل سطح PH یا مقدار اسید و بازی بودن آب، اکسیژن بیش‌تری در آب حل شده و تأمین اکسیژن موردنیاز آبزیان به‌خوبی انجام می‌شود.

اختراعی ارزشمند

زراعت پیشه با اشاره به رویکرد جدید صنعت پرورش میگو و تمایل آن به پرورش متراکم‌تر میگو در استخرها، عنوان کرد: افزایش تراکم آبزیان در آب، نیاز بیش‌تر اکسیژنی استخر پرورش میگو را به همراه دارد؛ همچنین مدیریت ناصحیح غذادهی در این نوع سیستم، افزایش پرتی غذا را سبب شده و مواد دفعی میگو نیز به دلیل وجود تراکم بالا به نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. برآیند این موضوعات باعث برهم‌زدن کیفیت آب استخر پرورش آبزیان شده و بیماری‌های ثانویه از جمله آبشش زرد و آبشش سیاه را نیز همراه خواهد داشت؛ همچنین به دلیل کم‌اشتهایی میگو، رشد کم‌تری نیز حاصل خواهد شد.

وی افزود: ازاین‌رو استفاده از محصول اکسی میت به‌عنوان بهبود دهنده کیفت آب استخر پرورش آبزی، تمام مواد دفعی و غذای مازاد درون آب را نیز از بین برده و از تشکیل حداقلی خاک سیاه جلوگیری می‌کند؛ لذا یک محیط کم استرس برای آبزی موردنظر که میگو باشد به وجود خواهد آمد.

نوآوری در فناوری بومی

مدیرعامل شرکت آبزی پروران زراعت جنوب با تأکید بر فرمولاسیون تولید و توزیع محصول کاملاً بومی تصریح کرد: وجه تمایز بین «اکسی میت» و سایر محصولات مشابه ابتدا در نوع ترکیبات و فرمولاسیون جدید آن بوده و اثربخشی و مکانیسم عمل بسیار سریع‌تر و قابل‌مشاهده به‌طور آنی برای کاربران آن است.

زراعت پیشه در جواب به این سؤال که این ماده چه تفاوتی با مواد شیمیایی متداولی مثل کلر و آب ژاول دارد، بیان کرد: کلر یا آب ژاول یک ماده ضدعفونی‌کننده کوتاه‌مدت، غیرانتخابی بوده و ممکن است بر روی موجود مورد پرورش در آب نیز اثرگذار باشد، اما «اکسی میت» به دلیل ساختار درونی خود و کم‌ترین تأثیر بر آبزیان درون استخر را داشته و با اثرگذاری سریع‌تر و ماندگاری بیش‌تر تفاوت عمده‌ای با مواد شیمیایی و پرخطر مورد استفاده در برخی سایت‌های پرورش آبزی دارد.
 


وی با بیان اینکه شرکت نوپای ما سرمایه‌گذار نداشته و از مشکلات مالی نیز رنج می‌برد، اعلام کرد: ما ناچار هستیم به دلیل خط تولید کارگاهی در مقیاس کوچک، به‌صورت روزانه سفارش گرفته و خط تولید را فعال کنیم؛ اما به دلیل پتانسیل بالای این ماده در عملکرد و نیاز کشور و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به چنین محصولی در بازار، با بهره‌مندی از حمایت‌های مالی در راستای افزایش تولید و حتی صادرات محصولی باکیفیت و با برند ایرانی قدم برداریم.

حمایت مسؤولان برای تولید و صادرات

مخترع جوان با تأکید بر سخت بودن کار تولید و موانع موجود در این مسیر، اظهار کرد: متأسفانه در روند ثبت اختراع با فرایند اداری بسیار پیچیده، دست‌وپاگیر و بسیار زمان‌بری مواجه شدیم که می‌توانست به شکل آسان‌تری انجام شود؛ بهتر است تا مسؤولان درصدد از بین بردن این چالش‌های نفس‌گیر تلاش بیش‌تری داشته باشند.

زراعت پیشه گفت: من به‌ عنوان یک دانش‌پژوه و تولیدکننده جوان در استان بوشهر این محصول را در راستای خدمت به صنعت آبزی‌پروری ثبت و تولید کردم، از تمام مسؤولان نیز تقاضای حمایت از تولید داخلی بر مبنای دانش بومی را دارم؛ ان‌شاءالله بتوانیم یک خط تولید مکانیزه را راه‌اندازی کرده و سهم کوچکی در اشتغال‌زایی این مرزوبوم داشته باشیم.

به گزارش فارس، امید است با افزایش حمایت‌های مدیران و مسؤولان استانی به ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های مرتبط با پرورش آبزیان، باعث رشد این صنعت بومی شده و در راستای اشتغال‌زایی، افزایش تولید و حتی صادرات این محصولات با برندی ایرانی گام بردارند.

انتهای پیام/س/ ت 24

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول