اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

واحدهای تولیدی باید براساس ضوابط قیمت گذاری کنند

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مشکل اصلی در نظارت بازار این است که نهادهای موظف نظارت بر قیمت گذاری بر این باورند که تنها باید بر چهار قلم اساسی نظارت داشته باشند.

واحدهای تولیدی باید براساس ضوابط قیمت گذاری کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی صبح امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا یک پیام رسان و خبررسان بودند. 

وی با اشاره به تقارن جبهه حق و باطل گفت: اکنون جنگ، جنگ روایت ها در رسانه ها است، انعکاس و یا تحریف حقایق بر مردم بسیار حائز اهمیت است‌. 

اصانلو تاکید کرد: مرجع اصلی نظارت و بازرسی و کشف تخلف دیگر نهادها هستند، سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است. اما در راستای کمک به دیگر نهادهای موظف گشت های مشترک برگزار می کنیم تا ثبات قیمت در بازار ایجاد شود. در ایام عید نوروز سال جاری ۵۵هزار گشت مشترک برگزار کردیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد:  تفسیر اشتباهی در اصناف و تولید کنندگان و ... وجود دارد که دولت و حاکمیت نظارتی بر قیمت گذاری‌ها ندارد. بر اساس قانون، تمام کالا و خدمات مشمول ضوابط قیمت گذاری هستند. اما امروز به جز کالاهای اساسی در مابقی کالاها توسط دولت قیمت گذاری نمی‌شود، بلکه توسط واحدهای تولیدی انجام می‌شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در نظارت بازار این است که نهادهای موظف نظارت بر قیمت گذاری بر این باورند که واحدهای تولیدی می‌توانند قیمت‌گذاری کنند. و واحدهای تولیدی معتقدند که دولت حق قیمت گذاری ندارد،  من هرطور دلم بخواهد قیمت گذاری می کنم!

عزم جدی دولت برای ساماندهی قیمت‌گذاری‌ها

اصانلو بیان کرد: دولت در نظر دارد که با این بی سرو سامانی در حوزه قیمت گذاری مبارزه کند. انتظار می رود نهادهایی که موظف قیمت گذاری هستند، اقدامات لازم را انجام دهند. 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره برگزاری به راه اندازی شعب ملی گفت: حوزه لبنیات در شعب ملی مورد بررسی قرار گرفت و در این پرونده به مدیران های استانی سازمان تعزیرات اختیارات ویژه داده شد‌‌ که در نتیجه طی دو هفته ۱۲۹ واحد لبنیاتی مورد بازرسی و بررسی قرار گرفت.

شناسایی ۱۹ واحد لبنی متخلف

وی افزود: در بازرسی واحدهای لبنیاتی تنها چهار قلم کالای اساسی مورد بررسی قرار نگرفت، بلکه تمامی کالاهای آن ها بررسی شد. بر اساس این بازرسی ۱۹ واحد لبنیاتی متخلف شناسایی شد. حکم ۱۰ واحد لبنیاتی متخلف صادر شد و پرونده ۹ واحد دیگر در حال پیگیری است.

۲۱۰ شهرستان فاقد رئیس شعبه سازمان تعزیرات است

اصانلو با اشاره به کمبود منابع انسانی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری اظهار کرد: ۲۱۰ شهرستان فاقد رئیس شعبه هستند و به پرونده های این شهرستان ها، روسای شهرستان های اطراف رسیدگی می کنند. 

پلمپ ۱۲هزار واحد صنفی متخلف

وی افزود: ۱۲ هزار واحد صنفی بر اساس اجازه مصوبه سران قوا پلمپ شدند. همچنین بر اساس این مصوبه اگر واحد صنفی جریمه خود را نپردازند، اجازه پلمپ این واحد صنفی داده شده است.  

افزایش ۳۰درصدی میزان وصول محکومیت‌

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در سال های گذشته میزان وصولی محکومیت قطعی کمتر از یک درصد بود که امروز این وصول به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود با وجود مصوبه سران قوا، بیش از ۸۰ درصد محکومیت‌های قطعی را وصول خواهیم کرد.

وی در خصوص اثرگذاری مصوبه سران قوا ادامه داد: مصوبه سران قوا کمتر از دو ماه است ابلاغ شده است، اما پلمپ واحدهای صنفی متخلف اثر گذار بوده و امروز شاهد ثبات قیمت در بازار هستیم. 

اصانلو خاطرنشان کرد: اجرای احکام خلا قانونی داشت و فاقد ضمانت اجرایی بود اما اکنون این ضمانت اجرایی با مصوبه سران قوا ایجاد شده است. 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: این سازمان تنها حدود ۴۰۰ رئیس شعب دارد، رئیس هر شعبه سازمان تعزیرات حکومتی میانگین ماهانه ۳۰۰ پرونده را مورد بررسی قرار دهد‌. از همین توان بررسی تمامی واحدهای تولیدی را نداریم بلکه براساس اولویت این واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار می دهیم. 

وی گفت: در بررسی واحدهای لبناتی بعضی از نهادهای نظارتی اعلام کردند که تنها باید بر چهار قلم اساسی نظارت کنند. پس از بررسی ها متوجه شدیم که اساسا بسیاری از واحدهای لبنیاتی این چهار قلم را تولید نمی کردند، و همان کالا را به عنوان های دیگر به طور مثال همراه با ویتامین دی تولید می کردند! و پنیری که ۳۷ هزار تومان باید به فروش می رسید با قیمت ۵۵ هزار تومان توزیع می شد! 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: سازمان های نظارتی موظف هستند که ضوابط قیمت گذاری توسط واحدهای تولیدی اجرا شود. 

وی با بیان اینکه وظیفه نظارتی تعزیرات رسیدگی به تخلفات است گفت: گشت‌های ما پای کار هستند البته به لحاظ منابع انسانی و سخت افزاری مورد ظلم قرار گرفته و هیچ کاری از حیث منابع انسانی نشده است. در این سازمان پرونده‌های مذکور با ۴۰۰ رئیس شعبه در حال رسیدگی است. در یک نمونه شرکت بسته بندی که ۷۰ فقره شکایت داشته است در بحث فروش اجباری به ۱۲ میلیارد تومان جریمه محکوم شد. یکی از شرکت‌های دولتی در چهار ماه گذشته، ۱۰ هزار تن برنج وارداتی که با نرخ ارز دولتی قرار بوده وارد کند و تبلیغات کلانی هم از همین گرانفروشی می‌کند، به جای توزیع برنج مرتکب فروش اجباری شده است.

اصانلو افزود: همچنین این واحد ۶ هزار تن شکر را برای توزیع در اختیار داشته که در این رابطه هم تخلف داشته است.این پرونده تازه کشف شده و مشخص نیست به چه کیفیتی برنج‌ها توزیع شده است و ان شاءالله نتیجه آن اعلام می شود. تعزیرات با این واحدهای تولیدی برخورد جدی می‌کند و خط قرمز این دولت مبارزه با فساد است.

معاون وزیر دادگستری گفت: امسال براساس قانون بودجه آنچه به عنوان درآمد از سوی سازمان تعزیرات حکومتی مقرر شده است نزدیک به هزار میلیارد تومان است که براساس تغییرات و مصوبه اخیر در چهار ماه نخست امسال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان آن محقق و وصول شده است.

دو آژانس‌ هواپیمایی اکثر پروازهای چارتر را می‌گیرند

معاون وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات تعزیرات برای نظارت بر فروش بلیت هواپیما در ایام اربعین حسینی گفت: این موضوع توسط شعبه رسیدگی به پرونده‌های ملی در جریان رسیدگی قرار دارد. همه مدیران واحدها و شرکت‌های هواپیمایی به تعزیرات احضار و مقررات قانونی برای آنها تفهیم شده است.

اصانلو ادامه داد: اکنون در زمینه پروازهای داخلی افزایش قیمت یا تخلف نداریم و اگر تخلفی باشد هم برخورد می‌شود اما در بررسی تخلفات شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی متوجه شدیم که برخی شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌ها را به صورت چارتر در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار میدهند و آنها هم به اشخاص دیگر واگذار می‌کنند و در این فرایند دو شرکت هستند که حجم عمده‌ای از بلیت‌ها را به صورت چارتر می‌گیرند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: یکی از این شرکت‌ها از محل فروش چارترها ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است. پرونده این دو شرکت در جریان رسیدگی قرار دارد. در مورد پروازهای خارجی طبق مقرراتی که از گذشته وجود دارد این است که سازمان هواپیمایی رسماً اعلام کرده است که اساساً پروازهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری نیست و تابع عرضه و تقاضا است اما ما اعتقاد داریم این موضوع مانع نظارت بر ضوابط قیمت‌گذاری نیست.

وی در خصوص قیمت برنج هم گفت متولی اصلی جهاد کشاورزی است و اگر گزارشاتی ارسال شود بررسی می‌کنیم. پرونده‌هایی که داشتیم مربوط به احتکار و گرانفروشی بوده و یا گزارش شده است و مثل سایر کالاها از جمله روغن نبوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول