اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تلاش شهرداری، توانمند کردن تشکل‌های مردمی است

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه قرار بر این است که عمده نواقصی که در دوره‌های قبل ارزیابی‌شده‌، برطرف شود، گفت: تمام تلاش ما معطوف به توانمند شدن بخش مردمی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

تلاش شهرداری، توانمند کردن تشکل‌های مردمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان در مراسم گرامیداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه مشارکت و فعال‌شدن مردم، از سیاست‌های دوره جدید مدیریت شهری است و در این راستا یکی از سیاست‌های اصلی ما به‌خصوص در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی «مردم‌سپاری» است، اظهار داشت: زمانی که تعبیر «مردم‌سپاری» به کار برده می‌شود، منظور «پیمان‌کار سپاری» یا مواردی از این دست نیست بلکه «مردم‌سپاری» به معنای تعامل، مشارکت و تسهیل‌گری برای اداره امور مردم، توسط خود مردم است.

وی افزود: مردم، بهتر از مجموعه‌های دولتی نیازها را تشخیص می‌دهند و به بهترین وجه می‌توانند این نیازها را برطرف بکنند.

شاهمرادی با تأکید بر اینکه سعی شده‌است تا در ۷ محور، «مردم‌سپاری» و مشارکت مردم فراهم‌گردد، عنوان کرد: محور اول، «فراخوان‌های مشارکتی» ما است که از مجموعه‌های مختلف مردمی صورت می‌گیرد؛ بانک اطلاعاتی بسیار خوبی از مجموعه‌هایی که در حوزه‌های مختلف توانایی فعالیت دارند، تهیه شده‌است و سوابق مشارکت‌ها و حمایت‌های آن‌ها در سال‌های اخیر، به صورت کامل و شفاف در مجموعۀ شهرداری موجود است.

تلاش شهرداری حضور و مشارکت مردم در مناسبت‌های مختلف است

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با یادآوری اینکه در گام اول تلاش شد تا در حوزه‌های خاصی مثل ملی و مذهبی، به‌صورت ویژه‌ای به سمت مردم‌سپاری حرکت‌کنیم، اذعان کرد: تلاش شد تا به جای اینکه شهرداری متولی اجرای مناسبت‌ها و مراسم باشد، خود مردم کار را به دست بگیرند؛ تجلی این اتفاق در «عید غدیر» امسال بود.

وی با بیان اینکه فراخوان‌های ما موضوع‌محور، زمان‌محور و مکان‌محور است و مجموعه مدیریت شهری با توجه به اقتضائات شهر اصفهان، تلاش کرده‌است تا در بعضی از زمینه‌ها، کار را به مردم بسپارد، یادآور شد: ۴ فراخوان فرهنگی توسط شهرداری اصفهان، در سال ۱۴۰۱ انجام شده‌است که از جمله آن‌ها، فراخوان‌هایی در ایام نوروز، در ایام ماه رمضان با نام آوای ملکوت برای مؤسسات قرآنی و در دهه کرامت با نام شمیم معرفت منتشر شد‌ه‌ است.

شاهمرادی با بیان اینکه نزدیک ۶۰۰ تشکل مردمی، ۲ هزار برنامه و رویداد را در مناطق مختلف شهری برگزار کردند و اگر نمودار مشارکت مجموعه‌های مردمی را در نظر بگیریم، رشد فعالیت‌های مردمی کاملا محسوس است، یادآور شد: در ایام عید غدیر بیش از ۳۵۰ مجموعه مردمی، اعم از هیئات مذهبی، پایگاه‌های بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و دیگر مجموعه‌ها مشارکت داشتند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با تأکید بر اهمیت مشارکت‌های مردمی بیان داشت: ما معتقدیم، هر مشارکتی، حتی به حد روشن‌کردن یک شمع، می‌تواند فضای فرهنگی اجتماعی شهر را بهبود ببخشد و به همین دلیل پشتیبانی از این مشارکت‌ها را وظیفه خود می‌دانیم.

وی در خصوص ارتباط مجموعه‌های مردمی با شهرداری‌ها اضافه کرد: تلاش کردیم تا این مجموعه‌ها به فراخور موقعیت جغرافیایی خود با مناطق مختلف شهر و معاونت‌های فرهنگی در مناطق شهرداری اصفهان، ارتباط برقرار کنند تا بتوانند از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مدیران مناطق بهره‌مند شوند، این‌ مجموعه‌ها به تشکیل شبکه‌های فرهنگی اجتماعی کمک می‌کنند و می‌توانند کاشف مشکلات مردم در مناطق مختلف شهر باشند.

شاهمرادی گفت: حمایت‌های ما بر مبنای درخواست‌های این تشکل‌ها بوده‌است و در این راستا در یک سال گذشته، درخواست‌های متعددی از مجموعه‌های مردم‌نهاد داشتیم که به فراخور مأموریت‌ها یا مخاطبانشان، تمایل داشتند تا با شهرداری مشارکت کنند؛ همچنین تلاش کردیم تا از لحاظ زیر ساختی، امکانات را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم و متناسب با اهداف شهرداری با آن‌ها مشارکت داشته‌باشیم.

حمایت ۶ میلیارد تومانی شهرداری از مجموعه‌های مردمی

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان در خصوص پشتیبانی شهرداری از مجموعه‌های مردمی تصریح کرد: تا کنون بیش از ۶ میلیارد تومان به مجموعه‌های مردمی در حوزه‌های مختلف کمک کرده‌ایم و پیش‌بینی شده‌است تا پایان سال ۱۴۰۱، با مجموعه‌های مختلف مردمی بیش از ۳۰ میلیارد تومان مشارکت نقدی داشته‌باشیم.

وی با بیان اینکه در دوره جدید فراخوان‌ها، فراخوان‌های مسأله‌محور نیز خواهیم‌داشت، اظهار کرد: شهر ما مانند تمام کلان‌شهرها، مسائل اجتماعی و فرهنگی خاص خودش را دارد و در این راستا آسیب‌های اجتماعی برای همه ما اهمیت دارد، در همین هفته اولین فراخوان مسأله‌محور ما منتشر خواهد شد یعنی یک مسأله را مطرح می‌کنیم و از مجموعه‌های مختلف مردمی درخواست می‌کنیم که برای حل آن مسأله، راه حل ارائه دهند.

شاهمرادی با بیان اینکه تلاش داریم تا در حوزه «مردم‌سپاری»، روند واگذاری اداره فرهنگ‌سراها و زیرساخت‌های فرهنگی شهر به مردم واگذار گردد، تأکید کرد: در حال حاضر حدود به ۱۱۰ مجموعه در اختیار مردم قرار گرفته‌ و بعد از اتمام قرارداد هر مجموعه، فراخوان صادر می‌شود و در یک سازوکار قانونی و شفاف، متقاضیان اقدامات لازم را انجام می‌‌دهند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان توضیح داد: در آخرین فراخوان که اواخر سال گذشته برای ۳۰ مجموعه، اعم از کتاب‌خانه، سالن مطالعه و فرهنگ‌سرا فراخوان صادر شد، بیش از ۲۰۰ مجموعه مختلف یا اشخاص توانمند شرکت کردند و در نهایت مجموعه‌ها به افراد واجد شرایط واگذار شد.

وی در خصوص سپردن کارهای فرهنگی به مجموعه‌‌های مردمی، با تأکید بر اینکه تلاش داریم تا این فرایند، ادامه‌دار باشد، عنوان کرد: نگاه ما این است که شهرداری باید نقش تسهیل‌گر و شتاب‌دهنده در حوزه‌های مختلف ایفا کند یعنی متولی بودن شهرداری در امور تا حدودی کنار گذاشته شده‌است.

شاهمرادی با بیان اینکه تا حد امکان از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌شود، اعلام کرد: فعالیت‌های پروژه‌محور در مناطق مختلف شهرداری نیز با مشارکت مردم انجام می‌شود و در نظر داریم تا حتی فعالیت‌هایی که معاونان فرهنگی در مناطق مختلف شهرداری، مکلف به اجرای آن هستند، به صورت مشارکتی با مجموعه‌های مردمی انجام‌شود.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه فعالیت‌ها باید در قالب قانونی انجام‌شوند، عنوان داشت: تمام پشتیبانی‌های ما، تنها ویژه مجموعه‌ها و تشکل‌هایی است که شناسنامه‌دار هستند؛ افراد شاخص، خیران یا فعالان فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی در سطح شهر وجود دارند که به سمت قانون‌مندشدن حرکت نکردند و طبق مصوبه شورای شهر نمی‌توانیم به افراد حقیقی، پرداختی انجام‌دهیم زیرا تنها می‌توانیم به تشکل‌ها و مجموعه‌های مردمی که شناسنامه‌دار و دارای مجوز باشند کمک کنیم و با آن‌ها مشارکت داشته‌باشیم.

ارتقاء کارت منزلت با مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان

وی ضمن اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مجموعه‌های مردم‌نهاد در خیریه‌ها و کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر فعالیت دارند، بیان کرد: «کارت منزلت» با مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان، ارتقاء یافت و بخش عمده تغییراتی که در کارت منزلت ایجادشد به واسطه درخواست‌های مجموعه‌های مردم‌نهاد بود.

شاهمرادی در خصوص مشمولین کارت «منزلت» افزود: ۷ گروه، شامل زنان سرپرست خانوار، معلولان، بیماران خاص، بازنشستگان بالای ۶۰ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، جانبازان بالای ۲۵ درصد و مادران دارای ۳ فرزند و بیش‌تر، مشمول حوزه کارت منزلت هستند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با بیان اینکه قرار بر این است که عمده نواقصی که در دوره‌های قبل ارزیابی‌شده‌ بود، برطرف شود، عنوان کرد: تمام تلاش ما معطوف به توانمند شدن بخش مردمی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در آینده دوره‌های توانمندسازی ویژه فعالان مردمی و تشکل‌ها را برگزار کنیم، اذعان کرد: تلاش داریم تا تشکل‌های مردمی با توانمندشدن در تمامی حوزه‌ها، توانایی ایفای نقش در آن‌ها را داشته‌باشند.

شاهمرادی در جمع‌بندی صحبت‌هایش یادآور شد: وظیفه خود می‌دانیم تا هر شخص یا مجموعه‌ای را که در مسیر حل مشکلات اجتماعی تلاش می‌کند، حمایت کنیم؛ تلاش داریم تا شبکه‌ای از فعالان مردمی در عرصه‌های مختلف ایجاد کنیم تا با همکاری آن‌ها بتوانیم شهر بهتری داشته‌باشیم و اصفهان را به شعار «شهر زندگی»، نزدیک‌تر کنیم.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول