اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افتتاح بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در پایتخت قزاقستان

امروز با حضور رئیس جمهور سابق قزاقستان در شهر نورسلطان مراسم افتتاح بزرگترین مسجد آسیای مرکزی برگزار شد.

افتتاح بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در پایتخت قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، امروز با مشارکت «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق قزاقستان در شهر نورسلطان بزرگترین مسجد آسیای مرکزی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

سخنگوی رئیس جمهور سابق قزاقستان با اعلام این مطلب در صفحه توییتر خود نوشت که این مسجد در خیابان «منگلیک ایل»، در نزدیکی «اکسپو» و فروشگاه «مگا سیلک وی» و در مساحت تقریبا 10 هکتار قرار گرفته است.

ارتفاع گنبد اصلی آن تقریبا 90 متر و مناره ها تا 130 متری می باشند. ظرفیت مسجد جدید تا 235 هزار نفر اعلام شده است.

«نورسلطان نظربایف» ضمن سخنانی گفت: سنگ بنای این مسجد را یک روز قبل از استفعای ریاست جمهوری گذاشتم. به عنوان یک مسلمان، ابتکار ساخت مسجد را وظیفه مقدس خود می دانستم. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد جهان است. ساخت آن توسط سرمایه گذاران خصوصی حمایت شد. از بودجه دولتی برای ساخت این مسجد هیچ پولی هزینه نشده است.

بنابر سخنان نظربایف، مسجد جدید ترکیبی هماهنگ از هنر معماری کلاسیک اسلامی و سبک سنتی مردم قزاق می باشد و اینجا 30 هزار نفر می توانند در یک وقت نماز بخوانند.

وی در ادامه تمام مردم کشورش را به این رویداد درخشان، یعنی افتتاح بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در پایتخت قزاقستان تبریک گفت.

در مراسم افتتاحیه این مسجد همچنین «اماندیک باتالف» استاندار سابق «آلماتی»، «عسکر مامین» نخست وزیر سابق و  «آیدین رحیمبایف»، رئیس «BI Group» شرکت کردند.

لازم به یادآوری است که قبل از این، از مسجد جدیدی که در شهر دوشنبه احداث شده است به عنوان بزرگریتن مسجد در آسیای مرکزی نام برده می شد که افتتاح آن از سال 2019 تا به امروز به تعویق افتاده است.

ساخت مسجد مرکزی شهر دوشنبه در سال 2019 تکمیل و قرار بود در ماه نوامبر همان سال افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد. اما سپس مراسم افتتاحیه آن به ماه مارس سال 2020، بعدا به دلیل همه گیری کرونا برای یک مدت نامعلوم به تعویق افتاد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول