اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اطلاع‌رسانی‌های امیدبخش خنثی‌کننده سیاه نمایی‌های دشمن خواهد بود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه دشمن عزم خود را برای سیاه‌نمایی خدمات نظام جمهوری اسلامی جزم کرده است، گفت: باید برای اطلاع‌رسانی‌های گسترده با محوریت امیدبخشی، در راستای خنثی‌سازی سیاه نمایی‌های دشمن، تلاش کنیم.

اطلاع‌رسانی‌های امیدبخش خنثی‌کننده سیاه نمایی‌های دشمن خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ابوالفضل رفیعی در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان که با حضور اعضا و خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به ظرفیت هفته دولت برای اطلاع‌رسانی در حوزه اقدامات و خدمات نظام اظهار داشت: هفته دولت همواره  مقطع و زمانی است که مجموعه خدمات نظام و دولت‌ها، در ۴۴ سال گذشته در آن به تصویر کشیده شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان گفت: انتظار می‌رود واقعیت‌ها و توفیقاتی که حاصل شده است بخصوص در هفته دولت، به اطلاع عموم برسد.

وی، با اشاره به شرایط اقتصادی خاص جهانی و نیز مشکلات مربوط به قانون حذف ارز ترجیحی در زمان تحویل دولت سیزدهم گفت: در آغاز به‌کار این دولت، مشکلات، مطالبات و معوقات متعدد اقشار و اصناف مختلف، وجود داشت که معمولاً با روی کار آمدن دولت جدید این مطالبات بیشتر نیز می‌شود.

رفیعی اظهار داشت: انتظار می‌رود با وجود زمینه مطالبات و نارضایتی‌های چندین ساله، اقدامات زیرساختی که دولت سیزدهم شروع کرده است، در اطلاع‌رسانی‌ها مد نظر قرار گیرد.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه لازمه اطلاع رسانی، همکاری مدیران روابط عمومی و در راس آن، مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌ها با رسانه‌ها است، تاکید کرد: در نشست خبری استاندار زنجان با رسانه‌ها نیز، یکی از مهمترین دغدغه‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران، عدم همکاری و مساعدت موثر دستگاههای اجرایی با رسانه‌ها بود.

وی، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی بر مسئله تعامل با رسانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی با رویکرد امید بخشی، بخصوص در حوزه خدمات و اقدامات دولت  توجه ویژه داشته باشند.

رفیعی با بیان اینکه مطبوعات را  ابزار و زمینه‌ای برای پاسخگویی مدیران و دستگاه‌های اجرایی می‌دانیم، اظهارداشت: باید تقویت اعتبارات حوزه رسانه و خبرنگاران، با جدیت انجام شود تا روند  اطلاع رسانی خبرنگاران، با کمترین دغدغه پیگیری و انجام شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان در ادامه به رویکرد امید بخشی، در کنار نگاه اصلی رسانه‌ها در  اطلاع‌رسانی هم اشاره کرد و گفت: ترکیب شورای اطلاع رسانی، یک جایگاه حاکمیتی است و طبیعی است که دغدغه‌های زیادی دارد و این مهم، فقط با مساعدت رسانه‌ها محقق می‌شود.

وی، با بیان اینکه سرعت انتقال اطلاعات و باز نشر آن، در فضای مجازی اقتضائات خاصی دارد، افزود: آنچه که مهم است این است که در این فضا هر کس می‌تواند از ابزار موجود استفاده خاص خود را داشته باشد.

رفیعی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم در این فضا منفعل هستیم، اما باید توجه کنیم که در رتبه‌های خوبی هم قرار نداریم و باید برای ارتقاء رتبه، تلاش کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان با اشاره به اینکه فضای مجازی عملاً به ابزار ایجاد یاس و  ناامیدی از سوی دشمنان نظام و انقلاب تبدیل شده است، گفت: با توجه به مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای که داریم، باید با لحاظ نمودن ارزش‌های انقلاب اسلامی، این وظیفه را به صورت ویژه مد نظر قرار دهیم و با ایجاد امید که در نهایت به افزایش سرمایه اجتماعی می‌انجامد، کمک‌کار هم باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمن عزم خود را برای سیاه‌نمایی خدمات نظام جمهوری اسلامی جزم کرده است، گفت: باید برای اطلاع‌رسانی‌های گسترده با محوریت امیدبخشی، در راستای خنثی‌سازی  سیاه نمایی‌های دشمن، تلاش کنیم.

گفتنی است، بخشی از این نشست هم به بررسی یکی از بندهای ماده ۵ دستورالعمل شورای اطلاع‌رسانی و طرح مدیریت و تولید محتوای امیدبخش در فضای مجازی و تقویت فرایند اطلاع رسانی در پورتال استان زنجان، که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهیه و ارائه شده است اختصاص داشت.

در گزارش معرفی این طرح، ضمن اشاره به تعریف و تشریح مفاهیم محتوای تولیدی دستگاه های اجرایی تاکید شد که متاسفانه، محتواهای تولیدی اغلب روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف، در قالب خبر و ارزش شهرت تنظیم می شوند و روشن است که این مسئله با وجود قالب‌های متنوع دیگر مانند گزارش، مصاحبه، اینفوگرافی و طرح و کاریکاتور و غیره، منجر به عدم اقبال مخاطب می‌شود.

 این گزارش آمده است: همچنین غفلت از  سایر ارزش‌های خبری مانند دربرگیری، برخورد، استثناء، شگفتی و... محتوای تولیدی را به خبرنامه  مدیران تبدیل کرده و مخاطبان را به سوی محتوای سایر رسانه‌های خارجی و  مجازی سوق می‌دهد.

شایان ذکر است که طبق گزارش ارائه شده، در این طرح به راه حل نیز اشاره شده است که، آموزش مستمر مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی و روزنامه نگاران به صورت نظری و علمی و تلاش برای معرفی جایگزین های فعالیت خبری و روزنامه نگاری منطبق با آخرین روش‌ها و تجربه‌های موجود در سطح جهانی، مهمترین و بهترین راه حل این مشکل است.

بر اساس این گزارش، البته لازمه عملیاتی شدن راه‌حل ارائه شده نیز، تغییر نگرش مدیران و اصحاب رسانه به مسئله ارتباطات و مفاهیم بکار رفته در آن است.

این گزارش حاکی است، در  شرایط فعلی جامعه که حجم عظیم محتوای مایوس کننده در ابعاد مختلف، تولید می‌شود، ایجاد حس سر زندگی، نشاط و امید به آینده در محتوای تولیدات، مهمترین و اولین شاخص پیشنهادی این طرح برای بهبود محتوای تولیدات با رویکرد ایجاد امید است.

گنجاندن مسائل و دغدغه‌های گروه‌های در حاشیه مانده، از جمله زنان، جوانان، روستاییان و نیز ساکنان مناطق محروم و کم‌برخوردار، از دیگر شاخص‌های این طرح است که البته مختص جامعه ایران نبوده و تمام جوامع بشری در نقاط مختلف دنیا را در بر می‌گیرد که نتیجه آن نادیده گرفته شدن رسانه‌ها توسط مردم است، چرا که رسانه ها هم آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

 لازم به ذکر است، این طرح،  پیشنهادی هم داشت و آن اینکه، پورتال استانداری با حمایت همه دستگاه‌های اجرایی استان، در یک دوره آزمایشی معین مثلا ۶ ماهه دوم امسال، به عنوان مرجعی برای انتشار اخبار دولتی استفاده شود، تا محتوای تولیدی هر دستگاه، صرفا بعد از طی فرایند طراحی شده در این طرح و درج در پرتال استانداری، در سایت‌ها و پرتال‌های دستگاه‌های  مبدا قرار گیرد که  علاوه بر دستگاه‌ها، رسانه‌ها نیز می‌توانند از این پرتال تغذیه خبری داشته باشند.

انتهای پیام/2308

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول