اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

پرده‌برداری از برنامه مدیریت مصرف برق ادارات دولتی/ دولت صرفه‌جویی‌ را از خود شروع کرد‌

صرفه‌جویی 1000 مگاواتی در دستگاه‌های دولتی بیانگر آن است که دولت سیزدهم مدیریت مصرف برق را از خود شروع کرد و از این طریق زمینه کاهش فشار به مردم از ناحیه تامین برق را به وجود آورد.

پرده‌برداری از برنامه مدیریت مصرف برق ادارات دولتی/ دولت صرفه‌جویی‌ را از خود شروع کرد‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تامین برق در تابستان سال جاری یکی از نقاط عطف کارنامه دولت سیزدهم به حساب می‌آید، جایی که مردم با مشکلات فراوان ایجاد شده در زمینه تامین برق سال گذشته انتظار نداشتند این شرایط به بهترین نحو مدیریت شود اما با وجود گذشته بیش از 2 ماه از شروع فصل گرم، تامین برق به گونه‌ای رقم خورد که خبری از هیچ یک از قطعی‌های طولانی سال گذشته وجود نداشت.

با توجه به شرایط یاد شده، عبور از اوضاع دشوار سال گذشته و رسیدن به تابستانی بدون قطعی برق، سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند که چگونه دولت سیزدهم در کمتر از یک سال توانست زمینه تامین پایدار برق را فراهم کند.

پاس به این سوال به یک عامل و دلیل، ختم نمی‌شود و از رکوردزنی‌ها در بخش ساخت نیروگاه گرفته تا مدیریت تقاضای برق را شامل می‌شود اما در این بین یک عامل به نام مدیریت مصرف برق ادارات بیش از دیگر عوامل در تامین برق کشور به خصوص در کلانشهرها از جمله تهران موثر بوده است.

 

 

* جزئیات صرفه‌جویی ادارات در بخش برق

دولت سیزدهم در راستای تامین برق پایدار زمینه توسعه 6 هزار مگاواتی ساخت نیروگاه را فراهم کرد و در حوزه مدیریت مصرف برق، انگشت اعمال صرفه‌جویی را به سوی خود اشاره رفت.

بر این اساس مصوبه هیئت وزیران با امضای معاون اول با محوریت صرفه جویی برق ادارات یکی از گام‌های مهم صرفه جویی در مصرف برق بود.

در همین راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مسئله صرفه جویی ادارات گفت: بر اساس مصوبه‌ای که در هیئت وزیران به تصویب رسیده، برای ادارات این‌طور تکلیف شد تا در تابستان طی ساعات اداری، ۳۰ درصد و پس از خاتمه کار، ۶۰ درصد مصرف خود را نسبت به پارسال کاهش دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت‌های توزیع برق موظف شده‌اند که بر اجرای دقیق این مصوبه نظارت کنند تا شاهد صرفه‌جویی ادارات در مصرف برق باشیم.‌

* دولت مدیریت مصرف برق را از خود شروع کرد

پایش نتیجه این تصویب‌نامه در شرایط تابستان جاری بیانگر آن است که در بخش مصارف ادارات و دستگاه‌های دولتی شاهد صرفه‌جویی 650 مگاواتی هستیم. بر این مبنا در حالی که سال گذشته مصرف برق ادارات نه تنها کاهش نیافت بلکه به طور متوسط 5 درصد نیز رشد کرده بود.

علاوه بر صرفه‌جویی 650 مگاواتی، پس از سال‌ها 350 مگاوات از مولدهای تامین برق اضطراری ادارات دولتی به مدار تولید برق آمد و مجموع صرفه‌جویی این بخش را به 1000 مگاوات افزایش داد.

به معنای دیگر دولت سیزدهم با کاهش بار محدودیت تامین انرژی از دوش مردم مردم، مدیریت مصرف برق را به دستگاه‌های دولتی منتقل کرد تا زمینه تامین پایدار برق را به وجود بیاید.

* پایداری شبکه برق با تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره صرفه‌جویی 30 درصدی مصرف برق صنایع‌

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با فارس ضمن بیان جزئیات برنامه مدیریت مصرف برق ادارات گفت: تصویب‌نامه هیئت وزیران مبنی بر صرفه‌جویی 30 درصدی مصرف برق صنایع، نقش ویژه‌ای در پایداری شبکه برق ایفا کرده است.‌

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: ‌در نقاطی نظیر تهران که سهم ادارات در اوج بار بسیار بالا است، تصویب‌نامه مدیریت مصرف برق دستگاه‌های دولتی پایداری شبکه برق با وجود رشد قابل توجه را تضمین کرد.‌

وی تاکید کرد: ‌به معنای دیگر اگر این تصویب‌نامه نبود احتمالا در حال حاضر در پایتخت با خاموشی مواجه بودیم.‌

پورحمید ادامه داد:‌ بر این اساس به نظر می‌رسد، دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل فشار مدیریت مصرف برق را به جای مردم به ادارات و دستگاه‌های دولتی انتقال داده و از این طریق زمینه بهبود شرایط شبکه برق را مهیا کرده است.

 

* کنتور ادارات در تابستان 1401 هوشمند بود

‌مسئله محدودیت تامین ‌انرژی بخش اداری تنها به بخش تصویب‌نامه هیئت وزیران منتهی نشد و در 2 بخش دیگر شاهد مدیریت مصر برق ادارات بوده ایم. در این راستا لایه اول فعالیت‌ها در این زمینه معطوف به نصب کنتور هوشمند برای ادارات شد تا از این طریق زمینه بررسی دقیق و رویت مصرف برق ادارات و دستگاه‌های دولتی مهیا شود و همچنین امکان قطع از راه دور هر کنتور به وجود آید.

در فاز اول این طرح فرآیند نصب کنتورهای هوشمند با قابلیت قطع و وصل از راه دور برای 400 هزار مشترک اداری پیگیری شد.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی متولی نصب کنتور هوشمند در توانیر تا پیش از شروع سال 1400، میزان 82 درصد از کنتورهای هوشمند برنامه‌ریزی شده برای ادارات کشور نصب شده بود و این آمار تا پیش از ورود به اوج بار به 100 درصد رسید.

در چنین شرایط امکان پایش دقیق مصرف برق هر اداره و همچنین قطع و وصل خودکار مشترکان پرمصرف با استفاده از این ابزار برای دولت مهیا شد.

* اینترنت اشیا فصل نوین مدیریت مصرف انرژی

سطح دوم برنامه‌ریزی دولت به منظور مدیریت مصرف برق ادارات نیز معطوف به استفاده از فناوری اینترنت اشیا شد. جایی که با استفاده از ابزارهای با فناوری بالا زمینه مدیریت مصرف برق تجهیزات پرمصرف از جمله وسایل سرمایشی ادارات به طور مستقیم برای دولت در توانیر ایجاد می‌شد.

در این شرایط امکان مدیریت دمای سیستم‌های سرمایشی برای مرکز دیسپاچینگ شرکت‌های توزیع نیرو برق در سرتاسر کشور مهیا می‌شود و در صورت تخطی سیستم سرمایشی از دمای مجاز این سیستم به تنهایی از مدار فعالیت خارج خواهد شد.

بر این اساس علی صدرالدین، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: استفاده از فناوری اینترنت اشیا در مدیریت مصرف برق می‌تواند فصل نوینی از سیاست‌های مدیریت مصرف را برای دولت مهیا کند و عملا ابزارهای دقیق در اختیار نهاد سیاست‌گذار قرار دهد.‌

به گفته این کارشناس فناوری اطلاعات طبیعتا توسعه این فناوری در سایر مشترکان صنعت برق می‌تواند به انقلابی در عرصه کاهش مصرف برق بدل شود و همه‌چیز را کنترل‌پذیرتر از گذشته کند.‌

با توجه به جزئیات بیان شده به نظر می‌رسد، دولت سیزدهم مدیریت مصرف برق را از خود شروع کردو همین مسئله سبب شد تا در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله تهران شاهد تداوم تامین برق پایدار باشیم.

انتهای پیام/ ت 15

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول