اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

جنگ قدرت بر سر هیات رئیسه شورای شهرقدس/ از آن بهار خزانی جز این انتظار نبود

دومین سال از دوره ششم شورای شهرقدس در حالی آغاز شد که اختلاف بر سر مدیریت و ترکیب هیات رئیسه، شورا را به ۲ گروه تقسیم کرده و این تنش‌ها و رویارویی‌های سیاسی از پس پرده به جلسات رسمی و فضای جامعه کشیده شده است.

جنگ قدرت بر سر هیات رئیسه شورای شهرقدس/ از آن بهار خزانی جز این انتظار نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، نیمه مردادماه زمان اتمام نخستین سال از دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور بوده و به تبع هر پارلمان یا مجمعی انتخابات هیات رئیسه برای شروع سال دوم فعالیت انجام می‌گیرد.

اما در شهرقدس و انتخابات هیات رئیسه شورای شهر این مساله همانند بسیاری از نقاط کشور پیش نرفت و اختلافات پس پرده به میان مجلس آمده و جلسه مربوطه با شکست روبرو شد.

روز پنجشنبه هفته گذشته نیز جلسه فوق‌العاده شورای شهرقدس با دستورکار انتخاب هیات رئیسه برگزار شد که در آن ۴ عضو شورا در اقدامی عجیب جلسه را ترک کردند.

مطابق خروجی این جلسه گویا ترکیب ۹ نفره شورای شهرقدس به ۲ گروه ۵ و ۴ نفره تقسیم شده که تیم حداکثری تمامی کرسی‌های هیأت رئیسه را با توجه به برتری عددی برای خود خواسته‌اند که در نتیجه گروه ۴ نفره برای اعتراض و از حدنصاب افتادن مصوبه مذکور، جلسه شورا را ترک کرده‌اند.

مطابق ماده ۱۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، جلسات شورا با حضور دوسوم اعضای اصلی رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است که در این خصوص با خروج ۴ عضو شورا، ادامه جلسه گویا از رسمیت افتاده است.

جالب اینجاست که ۵ عضو باقیمانده در جلسه، انتخابات هیات رئیسه را در میان خود برگزار و سمت‌ها را میان خود تقسیم کردند که یحتمل این مصوبه در کمیته انطباق فرمانداری شهرستان به دلیل عدم مشارکت کافی اعضا رد خواهد شد.

عضو شورای شهرقدس: انتخابات هیات رئیسه شورا از بیرون مهندسی شده است

سعید ششگل‌نژاد عضو شورای شهرقدس نیز به نمایندگی از گروه ۴ نفره خارج‌شده از جلسه شورا، اظهار‌کرد: پس از اعلام اسامی کاندیداها هیات رئیسه، مشخص شد که این انتخابات از بیرون مهندسی شده است و همان ترکیب سال گذشته با تغییری کوچک پابرجا خواهد بود و از نگاه ما ۴ نفر این دوستان به هیچ وجه به شایسته‌سالاری و استفاده از توانمندی‌های شورا توجهی ندارند‌.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت بیش از پیش شورا را زیر سوال برده است، افزود: ۴ عضو مربوطه حاضر در جلسه برای این مصوبه ( انتخاب هیات رئیسه) جلسه را به منظور افتادن از حد نصاب ترک کردند تا عملا رای‌گیری منتفی شود و مردم بدانند که این نظام ۲ قطبی در شورا چگونه است و چه کسانی پشت این ماجراها است.

عضو شورای شهرقدس با اشاره به مواردی چون عدم توانایی هیات پیشنهادی جهت تصدی امر و عدم وجود برنامه، بیان‌کرد: ما گفتیم که چرخش نخبگانی در شورا بایستی اتفاق بیفتد اما این دوستان قائل به تمرکز قدرت برای خود هستند.

چرا یک سال از فسادستیزی صحبتی نکردید؟

حال با رقم‌خوردن این مسائل بایستی منتظر بود و دید طی هفته جاری نتیجه انتخابات هیات رئیسه شورای شهرقدس به کجا ختم خواهد شد و آیا تغییری در ترکیب سال گذشته رقم خواهد خورد.

اما یک سوال اساسی از اعضای گروه ۴ نفره شورای شهرقدس اینجاست که چرا طی یک سال گذشته علی‌رغم انتقادات مکرر مردمی به وضعیت مدیریت شهری صحبتی از عدم توانایی و فسادهای موجود به زبان نیاوردند و حال در بزنگاه تقسیم مدیریت شورا حامی حقوق و منافع شهروندان هستند.

از آن طرف نیز عدم توانایی هیات رئیسه سال اول شورای اسلامی در راهبری مدیریت شهری و نظارت بر شهرداری کاملا مشخص شده و وضعیت آشفته مدیریت شهری از جمله عدم اجرا هیچ پروژه شاخص زیربنایی، افزایش چشمگیر سهم درآمد از ناحیه شهرفروشی و عوارض ماده صد، تعطیلی و عدم بهره‌برداری صحیح از بسیاری مراکز فرهنگی و ورزشی، عدم وجود برنامه بلندمدت و آینده‌نگرانه به ویژه در حوزه ساخت و ساز شهری و گلایه‌هایی مکرر شهروندان گواه این مساله است.

از آن انتخابات پرحاشیه، نتیجه‌ای جز این دور از انتظار نبود

انتخابات ششمین دوره شوراها خرداد ماه سال گذشته در حالی برگزار شد که شهرقدس در کنار بسیاری از شهرهای کشور ماه‌ها درگیر حواشی و موضوعات مرتبط با آن بود و وقوع برخی تخلفات از جمله خرید رای و تخلفات عوامل اجرایی در برخی مناطق شیرینی حماسه حضور مردم را تلخ کرده بود.

پیش از آن نیز در خصوص تایید صلاحیت کاندیدها حواشی متعددی وجود داشت و تخلفات روز انتخابات و شمارش آرا نیز به آن اضافه شد که سبب شد در تعدادی از شهرها از جمله چندین شهر در استان تهران انتخابات شوراها ابطال شود اما در شهرقدس علی‌رغم وجود برخی حواشی و بازشماری چندین باره این مساله رخ نداد.

آیا فرماندار شهرستان قدس فرآیند انحلال شورا را آغاز می‌کند؟

مطابق ماده ۹۱ قانون شوراها، مسئله انحلال شورای شهر با پیشنهاد کتبی فرماندار شهرستان می‌تواند به هیات حل اختلاف استان ارجاع شده و این هیات در صورت مشخص‌شدن انحراف از وظایف، برای تصویب انحلال به هیات حل اختلاف مرکزی پیشنهاد دهد.

حال با توجه مسیر در پیش‌گرفته از سوی شورای شهرقدس، به نظر می‌رسد نتیجه خوبی برای آن که همانا پیشرفت و توسعه شهر و خدمت به مردم است، حاصل نخواهد شد و اگر قرار بر اصلاح رویه از سوی مسئولان نباشد شهرقدس با جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر با مشکلات فراوانی که حاصل برخی بی تدبیری‌ها در مدیریت شهری در سال‌های گذشته‌ است، روز به روز مسیر پسرفت و دور شدن از شهری زیست‌پذیر و مطلوب را طی خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول