اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

برآورد اطلاعاتی از امکانات در کشور یک ضرورت است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: داشتن برآورد اطلاعاتی از امکانات برای استفاده در زمان رخداد حادثه در کشور یک ضرورت است و باید این نکته مورد توجه ویژه باشد.

برآورد اطلاعاتی از امکانات در کشور یک ضرورت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمدحسن آصفری بعد از ظهر امروز در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد اظهار کرد: هر لحظه امکان رخ دادن حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کشورها وجود دارد و باید آمادگی لازم را در این خصوص داشته باشیم تا خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر در شهری از جمله اراک مکان مناسب برای اسکان شهروندان در مواقعی مانند زلزله وجود ندارد و نمی‌دانیم در صورت رخ دادن این اتفاق مردم را در چه مکانی اسکان دهیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: داشتن برآورد اطلاعاتی از امکانات در کشور یک ضرورت است و باید این نکته مورد توجه ویژه باشد.

آصفری بیان کرد: برخی ساختمان‌های اداری نیمه‌کاره ماندند از جمله ساختمان نیمه‌کاره بحران در کمیجان که با گذشت ۱۰ سال فرسوده شده است و اگر  بر اثر حادثه‌ای تخریب شود، در این‌صورت نمی‌دانیم جلسات را در مواقع ضروری در چه مکانی برگزار کنیم، باید برنامه‌ریزی‌های کافی در این خصوص انجام شود.

وی اضافه کرد: سیل باعث آسیب زدن به خانه‌های روستای آهنگران شده، فصل سرما در پیش است، باید در این مدت کوتاه بازسازی با سرعت پیش برود؛ می‌توان از ظرفیت نیروهای جهادی که نشان دادند در همه حال کمک‌حال هستند، استفاده بهینه کرد و به جای جذب پیمانکار و سایر تشریفات از آنها بهره برد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس خاطرنشان کرد: موکب داران، بچه هیئتی‌ها و گروه‌های جهادی در حال خدمت‌رسانی هستند و ظرفیت زیادی دارند که می‌توان با ساماندهی آنها استفاده بهینه از این ظرفیت صورت بگیرد.

آصفری خاطرنشان کرد: هزینه‌های ساخت و ساز و تعمیرات و بازسازی بالاست که می‌طلبد در این خصوص تأمین اعتبار لازم با سرعت انجام شود.

قانون صندوق بیمه حوادث طبیعی بسیار کمک‌کننده است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ایران در بحث بلایای طبیعی جزو ۱۰ کشور  اول است، یکی از اولویت‌های مهم قبل از حادث شدن رخدادهای طبیعی، پیشگیری است که اهمیت و نفع اقتصادی بیشتری دارد.

علی‌اکبر کریمی بیان کرد: قانون صندوق بیمه حوادث طبیعی در سال ۹۹ توسط مجلس تصویب شد که این قانون کمک زیادی به جبران خسارت‌ها می‌کند.

وی افزود: یکی از مواردی که بعد از نجات و امدادرسانی اهمیت دارد، جبران خسارت است که در کشور ما همه امکانات برای به هدف رسیدن این موضوع بسیج می‌شود، اما اگر جبران خسارت هدفمند نباشد باعث به‌هم‌ریختگی ساختار مالی دولت می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مکانیسم‌های بیمه باعث عبور دولت از تلاطم‌های مالی می‌شود؛ مردم می‌توانند و با پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه که در فیش برق لحاظ می‌شود ساختمان خود را بیمه کنند.

نبود آبراهه مناسب یکی از عوامل سیل آهنگران بود

به گزارش فارس عزت‌الله آمره ای نیز اظهار کرد: یکی از فرصت‌هایی که در سیل سال ۹۸ به دست آمد شناسایی تمام نقاط حادثه‌خیز استان بود که این امر سبب به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی در سیل سال جاری بود.

وی افزود: در ۳۰ نقطه استان بارندگی داشتیم، رصد هسته‌های بارشی،  بازدید میدانی از مسیل‌ها و رودخانه‌ها و اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و... از اقداماتی بود که قبل از بارندگی و جاری شدن سیلاب  انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی ادامه داد: در زمان وقوع سیل نیز اقداماتی از قبیل هدایت و مدیریت سیلاب، بازگشایی موانع احتمالی در مسیر سیلاب و لایروبی رودخانه و مسیل‌ها در محل‌های شناسایی شده انجام شد تا خسارات به حداقل برسد.

آمره ای گفت: نبود آبراهه مناسب یکی از عوامل سیل آهنگران بود.

بیش از ۳۰ بار در استان سیلاب جاری شد 

امید محترمی مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی نیز گفت: هشدارهای لازم یک هفته قبل از وقوع سیل صادر شده بود؛ نقاط حادثه‌خیز نیز شناسایی شد و اقداماتی نیز صورت گرفت.

وی افزود: بیش از ۳۰ بار در استان سیلاب جاری شد و حدود ۴۰ روستا نیز با آن درگیر شده بودند؛ در این مدت مردم مشارکت خوبی داشتند که باید از آنها تشکر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی بیان کرد: متأسفانه به ۲۰۵ رشته قنات و به ۴۲۳ واحد مسکونی آسیب زده شد که از این تعداد ۸۳ واحد نیازمند احداث و ۳۵۲ واحد نیازمند تعمیر است.

محترمی همچنین ادامه داد: ۱۹۰ واحد به لحاظ لوازم ضروری منزل دچار خسارت شده‌اند و حدود ۹۸ میلیارد تومان خسارت به این بخش وارد شده است.

وی اضافه کرد: در مجموع آسیب‌های زیرساختی، منازل و... در استان بالغ بر یک هزار و ۴۶۰ میلیارد  تومان برآورد اولیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با بیان اینکه در ۴۰ دقیقه در فراهان ۷۲ میلی‌متر بارش باران گزارش شد خاطرنشان کرد: این بازندگی منجر به محاصره شدن چند روستا توسط سیلاب شد؛ ۴.۵ میلیون مترمکعب آب وارد روستای آهنگران شد.

محترمی تصریح کرد: قبل از وقوع سیلاب عوامل مدیریت بحران در مناطق مستقر بودند و تخلیه منازل را انجام دادند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول