اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

لحظه به لحظه با اجتماع با شکوه هشتم محرم«یوم‌العباس» +فیلم

مراسم هشتم محرم یا یوم‌العباس زنجانی‌ها در رثای اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش از مقابل حسینیه اعظم این شهر آغاز شده و لحظه به لحظه بر جمعیت حاضرا افزوده می‌شود.

لحظه به لحظه با اجتماع با شکوه هشتم محرم«یوم‌العباس» +فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امسال بعد از دو سال از برگزار نشدن مراسم هشتم محرم به دلیل شیوع ویروس کرونا امروز مردم پایتخت شور و شعور حسینی به صحنه آمده‌اند تا در هشتمین روز از ماه محرم، حماسه‌ای دیگر خلق کنند.

امسال هم چشم همگان به شهر شور و حسینی است، تا ولایتمداری را از مردم دیدار غواصان دریا دل و خط شکنان دلاور یاد بگیرند، امسال هم زیباترین عکس‌ها و خبرهای جهان از دیدار عاشقان ابوالفضل مخابره می‌شود، تا در یوم‌العباس زنجان حماسه‌ای ماندگار خلق شود.

مراسم هشتم محرم زنجانی‌ها با عنوان یوم‌العباس هر سال به یاد رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع) و با حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله از مقابل مسجد حسینیه اعظم و از ساعت ۱۴ و ۳۰ آغاز می‌شود.

مراسم هشتم محرم در زنجان یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌های مردمی در رثای سرور و سالار شهیدان و به یاد حضرت ابوالفضل(ع) است که به یوم‌العباس مشهور شده است که امسال هم به صورت زنده از طریق شبکه‌های مختلف برای عاشقان حسینی در ایران و دیگر نقاط جهان به صورت زنده پخش می‌شود.

مراسم هشتم محرم، یوم‌العباس زنجانی که یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌های حسینی در کشور و شاید در جهان تشیع است به عنوان دهمین میراث معنوی در یونسکو به ثبت رسیده است.

صدها هزار عزادار در روز هشتم محرم سینه زنان مسیر حسینیه اعظم زنجان تا امامزاده سید ابراهیم(ع) را طی کرده و به عزاداری می‌پردازند.

هر سال این مراسم به صورت زنده و تاکنون از شبکه‌های یک، سحر، ۳، خبر، قرآن، شما، الکوثر، ۴، ۵، جام جم، Hispan tv، PRESS TV و شبکه استانی اشراق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده برای عاشقان اباعبدالله پخش می‌شود.

حضور معاون رئیس جمهور در مراسم عزاداری هشتم محرم زنجان

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز در مراسم عزاداری هشتم محرم زنجان حضور یافته و همراه با عزاداران حسینی در حال عزاداری است.

گفتنی است، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور از صبح امروز وارد زنجان شده است.


استفاده از سیستم خنک کننده

با توجه به گرمای هوا امسال، از سیستم خنک کننده برای دسته حسینیه اعظم و مراسم هشتم محرم زنجان تدارک دیده شده است.

همچنین از تانکرهای ویژه برای آب‌پاشی بر روس عزاداران حسینی در راستای خنک شدن فضا استفاده می‌شود.

حضور گردشگران مذهبی از ۲۰ کشور خارجی

بنابر اعلام مسؤولان برای مراسم هشتم محرم زنجان عزادارانی از ۲۰ کشور مختلف وارد شهر زنجان شده‌اند تا همراه با مردم دیدار شور و شعور حسینی به عزادارای بپردازند.

سفر کاروان عشق به زنجان

قطار ویژه تهران - زنجان در قالب سفر کاروان عشق به مناسب یوم‌العباس صبح امروز وارد زنجان شد، تا عاشقان حسینی شهرهای مختلف کشور و تهران برای حضور در عزاداری مراسم هشتم محرم وارد این شهر شوند.

به گفته بیژن صفری، مدیرکل راه‌آهن شمال غرب ساعت حرکت قطار فوق‌العاده تهران به زنجان را ۵ و ۴۰ دقیقه روز ۱۵ مرداد اعلام کرد و گفت: ساعت بازگشت این قطار برای ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه همان روز برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال غرب ظرفیت قطار فوق‌العاده ترنست پیش‌بینی شده برای یوم‌العباس را ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

مدیرکل راه آهن شمال غرب عنوان قطار فوق‌العاده پیش‌بینی شده برای ۱۵ مرداد را کاروان عشق عنوان و تصریح کرد: این تصمیم در راستای پیشگیری از سفرهای غیر ضرور با خودرو اتخاذ شده است که هر ساله در این روز به زنجان انجام می‌شود.

آمادگی ۱۸ تیم هلال برای ارائه خدمات به عزاداران حسینی

سید قاسم موسوی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان اظهار کرد:  براساس برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده، امسال مقرر است برنامه‌های حسینیه اعظم زنجان، زینبیه اعظم، ارمغانخانه و روستای مشکین در دهه اول محرم تحت پوشش خدمات امدادی بشردوستانه قرار گیرد.

وی یادآوری کرد: در مراسم دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، تعزیه خوانی ارمغانخانه و روستای مشکین، چهار دستگاه موتور آمبولانس، سه دستگاه آمبولانس، ۳۰ نفر از نیروهای امدادگر، نجاتگر و تیم توانا اعم از خواهران و برادران در مسیرهای تعیین شده مستقر می‌شوند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: این نیروها با امکانات بیان شده برای همه عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) خدمات امدادی مورد نیاز را ارائه خواهند داد.

موسوی ادامه داد: علاوه بر این امکانات بیان شده، یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز مراسم عزاداری دسته حسینیه اعظم زنجان را پوشش امدادی خواهد داد.

وی به برنامه معاونت جوانان اشاره کرد و ادامه داد: سه چادر در شهر زنجان از ورودی تهران، تبریز و در راه آهن منطقه شمالغرب مستقر و برای عزاداران ورودی به شهر زنجان خدمات بشردوستانه ارائه خواهند کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: سه تیم، سه نفره از اعضای داوطلب جوانان نیز در این چادرها مستقر خواهند شد.

موسوی اضافه کرد: کارکنان، اعضای داوطلبان، امدادگر و جوانان در مراسم عزاداری یوم العباس زنجان حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای ثابت و موقت نیز  ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات امدادی در جاده‌های استان زنجان فعال هستند.

 

 

۲ هزار پلیس، تامین امنیت یوم‌العباس را بر عهده دارند

ایرج خانی‌پور، جانشین فرماندهی انتظامی استان زنجان با تاکید بر آمادگی ۱۰۰ درصدی پلیس در تامین امنیت یوم‌العباس زنجانی‌ها گفت: تامین امنیت این روز با مشارکت ۲ هزار پلیس انجام خواهد شد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان زنجان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) به تمهیدات اتخاذ شده برای برقراری نظم و امنیت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان اشاره و اظهار کرد: طبق سال‌های گذشته در ماه محرم، پوشش امنیتی، ترافیکی و انتظامی در دستور کار پلیس زنجان است.

وی با بیان اینکه برای پوشش دسته عزاداری حسنیه اعظم زنجان پلیس در آماده باش ۱۰۰ درصدی است، افزود: در ماه محرم و برای دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان قریب ۲ هزار نفر از کارکنان انتظامی استان در برقراری نظم و امنیت فعالیت می‌کنند.
 
خانی پور تاکید کرد: پلیس استان با همه توان و نیرو، برقراری نظم و امنیت دسته‌های حسینیه و زینبیه اعظم زنجان را بر عهده دارد و در این راستا از همه امکانات و تجهیزات استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پلیس استان زنجان علاوه بر تامین نظم و امنیت دسته حسینیه اعظم زنجان در بحث پیشگیری از جرایم نیز فعالیت خود را افزایش داده است، تصریح کرد: کارکنان انتظامی با گشت‌های منظم در محلات و سطح شهر تلاش خود را برای پیشگیری از جرایم انجام خواهند داد تا مردم پایتخت شور و شعور حسینی با امنیت و آرامش خاطر در این عزاداری شرکت کنند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان زنجان در پایان ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌ها در ایام ماه محرم از همشهریان درخواست کرد: مردم شریف استان با خادمان خود در انتظامی استان همکاری لازم را مثل همیشه داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک با شماره ۱۱۰ تماس حاصل کرده و پلیس را یاری کنند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول