اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اعتماد مردم به دولت عامل اصلی جلوگیری از انقلاب رنگی در قرقیزستان

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ارزیابی عملکرد رئیس جمهور قرقیزستان معتقد است رئیس جمهور فعلی و تیم وی از اعتماد مردم عادی برخوردار هستند و این امر به حفظ ثبات کشور کمک می کند.

اعتماد مردم به دولت عامل اصلی جلوگیری از انقلاب رنگی در قرقیزستان

 به گزارش  خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «مارس ساریف» کارشناس قرقیزی در مسائل سیاسی در خصوص ارزیابی عملکرد «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان معتقد است رئیس جمهور فعلی و تیم وی از اعتماد مردم عادی برخوردار هستند و این امر به حفظ ثبات در کشور کمک می کند.

به نظر من باید، این دوران با در دوران رؤسای جمهور «آقایف»، «باقی‌یف» و «آتامبایف» مقایسه شود.

وی ادامه داد: مردم بر این باورند که رئیس جمهور و تیمش می‌توانند قرقیزستان را به کشوری مرفه تبدیل کنند.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، وضعیت اقتصادی کشور سخت است و اگر در همین شرایط آقایف، باقی‌یف یا آتامبایف به جای جباراف بودند، تا به حال تجمعات و تظاهرات ادامه داشت.

این کارشناس معتقد است افزایش قیمت‌ها، افزایش فقر و مسائل دیگر بسیار سخت است ولی واضح است که این یک روند جهانی است، اپیدمی کرونا، مشکلات اقتصادی جهانی و غیره دست به دست هم داده و این بحران را ایجاد کرده است.

این کارشناس معتقد است افق‌های روشن در برابر قرقیزستان خود نمایی می‌کند. این بارقه امید، نشان داد که می‌توان کشور را از بن بست خارج کرد.

به گفته ساریف، آنچه مردم می‌بینند، این است که این وضعیت در جمهوری‌های همسایه نیز هست و این موضوع نقش مهمی را ایفا می‌کند. آنها این فرآیندها را در کشورهای همسایه می‌بینند که ثروتمند تر و بزرگتر از قرقیزستان هستند یعنی این فرایندها در قزاقستان و ازبکستان نیز مشاهده می‌شود.

 این کارشناس علوم سیاسی توضیح داد: قرقیزستان به سادگی نمی‌تواند انقلاب دیگری را تحمل کند. دیگر نمی‌تواند شاهد نمایش خونین باشد. مردم این را می‌فهمند، کمربند خود را محکم بسته‌اند و تحمل می ‌کنند.هنوز اعتماد مردم به دولت فعلی از بین نرفته است اما این نیز حدی دارد اگر سطح زندگی مردم پایین‌تر بیاید، اعتماد مردم نیز پایین خواهد آمد. به علاوه، بازیگران خارجی نیز کار خود را انجام می‌دهند و نظاره گر اوضاع هستند، آنها علاقه مند به بی‌ثبات کردن اوضاع در کشور هستند.

وی ادامه داد: با عملکرد دولت در جهت افزایش دستمزدها، حقوق بازنشستگان، مبارزه با فساد نقش مثبتی ایفا می‌کند اما استانداردهای زندگی مردم بسیار کاهش یافته است. بسیاری در حال حاضر قادر به پرداخت هزینه‌های اولیه نیستند، آنها فرصت خرید گوشت و مواد اولیه را ندارند. بنابراین این یک موضوع بسیار حساس است. غیرممکن است که برای مدت طولانی اعتماد را به تنهایی حفظ کنید.

ساریف بیان کرد: ما می‌بینیم که چگونه رئیس جمهور در حال تلاش برای تغییر در قرقیزستان است. تثبیت شرایط اقتصادی، افزایش بودجه کشور، ملی شدن کومتار، بالا بردن وجهه قرقیزستان در صحنه جهانی و بسیاری مسائل دیگر از آرزوهای مردم در زمان روی کار آمدن جباراف به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان تاکنون اقدامات زیادی در این مدت انجام شده است. در این راستا، گزارش ویژه ای از نتایج کار 500 روزه رئیس جمهور به مردم قرقیزستان ارائه شد که شامل موضوعاتی چون «افزایش بودجه»، «بازگرداندن معدن کومتار به قرقیزستان»، «افزایش پرداخت‌ها در حوزه اجتماعی» است.

«شیرا دل بختی قولوف» کارشناس مدیریت دولتی نیز معتقد است که در مدت 500 روز، جباراف، خود را دولتمردی نشان داده است که آماده اتخاذ تصمیمات مطلوب برای اکثریت برای مقابله با مشکلات دیرینه است.

 به گفته این کارشناس، سیاست رئیس جمهور در یک مجموعه تأثیر خوبی گذاشته است. ما می‌بینیم که تمام اقدامات وی با هدف تضمین رشد رفاه مردم عادی - معلمان، پزشکان، مقامات امنیتی، پرسنل نظامی است. هدف وی، دسته‌هایی از جمعیت است که به طور سنتی فراموش شده‌اند. باید بگویم که جباراف سیاست نسبتاً جالبی دارد.

وی بیان کرد: رئیس جمهور در این مدت توانست خود را به عنوان یک بازیگر نسبتاً ثابت در سیاست خارجی نشان دهد. در دوره‌ای از تلاطم‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی قرار گرفته است. اقتصاد این کشور به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سال‌های 2020-2021 نابود شد.

به دنبال آن یک تقابل ژئوپلیتیکی بین روسیه و غرب انجام شد. وضعیت دشواری در همه زمینه‌ها ایجاد شده است. در عین حال، قرقیزستان توانسته است، تعادلی بین منافع متضاد مخالفان ژئوپلیتیکی که به دنبال کشاندن کشورهای آسیای مرکزی به یک طرف یا آن طرف هستند، حفظ کند. پس از توافقنامه‌هایی که با فدراسیون روسیه در مورد اتحاد و مشارکت امضا شده است، موفق می‌شود این تعادل را حفظ کند. وی سیاست بی‌طرفی دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول