اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: پیمان «آکوس» آشکارا در جهت بسط منافع ناتو عمل می‌کند

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای چینی خود گفت که شراکت سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به «آکوس» آشکارا به عنوان بسط منافع ناتو در منطقه هند و اقیانوس آرام عمل می‌کند.

لاوروف:  پیمان «آکوس» آشکارا در جهت بسط منافع ناتو عمل می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود در حاشیه نشست‌های وزرای آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) در کامبوج گفت که توافق «آکوس» AUKUS آشکارا به عنوان بسط منافع ناتو در منطقه عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف به خبرنگاران گفت: تمایل آشکاری برای استفاده از آکوس به منظور پیشبرد منافع ناتو در منطقه هند و اقیانوس آرام وجود دارد. در واقع، اعضای ناتو این را پنهان نمی‌کنند.

سال گذشته، ایالات متحده، انگلیس و استرالیا به اصطلاح شراکت سه‌جانبه آکوس را امضا کردند که هدف از آن تقویت ناوگان استرالیا با زیردریایی‌های اتمی و تقویت همکاری دفاعی بین کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام اعلام شد. 

اعلام این شراکت که پس از آن که کانبرا از قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری با پاریس برای توسعه ۱۲ زیردریایی تهاجمی پیشرفته با سوخت متعارف سرپیچی کرد، منجر به شکاف دیپلماتیک بین استرالیا و فرانسه شد.

به محض افشای آن، روسیه نگرانی‌های خود را در مورد این پیمان ابراز کرد و گفت که این مشارکت تأثیر بی‌ثبات کننده‌ای بر معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی خواهد داشت و به طور کلی امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

چین هم با انتقاد شدید از آکوس، گفت که استرالیا، آمریکا و انگلیس با موافقت با آن، «ذهنیت جنگ سرد» خود را نشان دادند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول