اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اقدامات «میراث فرهنگی» آثار تاریخی قزوین را به محل تجمع معتادان و بزهکاران تبدیل کرده است

شهردار قزوین گفت: در نتیجه اقدامات میراث فرهنگی، آثار تاریخی قزوین در معرض نابودی قرار گرفته و به محل تجمع معتادان و بزهکاران تبدیل شده است.

اقدامات «میراث فرهنگی» آثار تاریخی قزوین را به محل تجمع معتادان و بزهکاران تبدیل کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مهدی صباغی پیش از ظهر امروز در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل های مردم نهاد که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن شهید سلیمانی برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه شهرداری به حفظ باغستان و اکوسیستم شهری اعتقاد دارد اما متاسفانه از زمانی که میراث فرهنگی وارد حوزه باغستان سنتی شد این میراث گرانبها در حال نابودی قرار گرفت.

 وی افزود: در شهر قزوین چهار الی پنج برابر باغستان سنتی باغ مدرن ایجاد کرده‌ایم که از سیستم های نوین آبیاری قطرهای و جدید بهره مند هستند، ولی از آنجایی که در حوزه میراث فرهنگی سوءمدیریت داریم وقتی کلمه میراث بر روی ابنیه و آثار تاریخی می آید آن آثار ویران می شود.

صباغی بیان کرد: ما در جهت احیای باغستان، سازمان باغستان سنتی تشکیل داده ایم و بیش از ۱۴ میلیارد تومان در این زمینه اعتبار صرف کرده ایم. 

شهردار قزوین تصریح کرد: در سال گذشته که با کم‌آبی روبرو بودیم از سهم آبه کانال خریداری و در اختیار باغداران قرار دادیم، با آتش سوزی ها مقابله کرده‌ایم، برای دسترسی به باغات معابر را بازگشایی کرده ایم، اما میراث فرهنگی با سلب اختیار کردن حق مالکیت از مردم برای آنها مشکلات عدیده ای ایجاد کرده و مردم را متضرر کرده است.

وی اضافه کرد: آبیاری مکانیزه و قطره ای در باغستان در حال اجراست و روزانه به صورت متوسط 4 هزار عدد تانکر ۶ تا ۱۰ هزار لیتری برای آبرسانی به باغات سنتی در اختیار باغداران قرار می گیرد.

شهردار قزوین اضافه کرد: با ادامه این روند و سلب حق مالکیت باغداران از باغات سنتی درختان آنها توسط سودجویان قطع شده به سرقت می‌رود و محصولات تولیدی آنها نیز در معرض نابودی و سرقت قرار گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه ما با مشکلات حمل و نقل درگیر هستیم گفت: شرایط جدید ایجاد میکند تا مسیر های جدیدی باز گشایی کنیم اما با توجه به اختلافات پیش آمده این مهم نیمه تمام رها شده است.

صباغی گفت: در سالهای گذشته در راستای دریافت بودجه و اعتبارات ۵۰۳ هکتار از بافت شهر به خصوص جنوب شهر را وارد حوزه تاریخی کرده و برای مردمی که دارای هویت محله و هویت تاریخی بودند مشکل ایجاد کرده و آنها را گرفتار کردند.

وی ادامه داد: در سطح شهر برای ابنیه تاریخی حریم نامحدود تعریف کرده‌اند در حالیکه میراث فرهنگی نه «حق مالکیت» این ابنیه را خریداری کرده، نه آنها را مرمت می‌کند و نه اجازه می‌دهد که مالک بنای خود را مرمت کند؛ در نتیجه این روند معیوب باعث شده تا آثار تاریخی شهر در معرض نابودی قرار گیرد و به عنوان محل تجمع معتادان و بزهکاران تلقی شود.

شهردار قزوین ادامه داد: ما مدافع میراث هستیم و می‌توانیم کمک کنیم تا با تقویت مدیریت در حوزه میراث فرهنگی به یک شهر ایده آل و مدرن دست یابیم.

وی بیان کرد: برای اولین بار در کشور شهرداری قزوین سرای سعد السلطنه را بازسازی و مرمت کرده و در اختیار عموم قرار داده،  در حالی که میراث فرهنگی با پز دادن مهمانان خود را وارد این مکان می کند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما خیابان شهید انصاری شرقی به طول ۱۲ کیلومتر است که بیش از ۷۶ درصد از پروژه اجرا ولی با توقف کار مسیر انسداد شده است.

 شهردار قزوین تصریح کرد: در محله آخوند قزوین که یکی از محلات سنتی و دارالمومنین قزوین است متاسفانه با سکونت بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ افغانی به افغانستان قزوین تبدیل شده است و ما نباید با استفاده از کلمه میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری فرهنگ و هویت مردم را جابجا کنیم.

این مسئول اظهار کرد: در حالی که مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور با حضور نماینده وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در تهران ثبت شده است متاسفانه در مدیریت شهری و در سطح استانی ما با چالش مواجه می شویم و با ایجاد تضاد منافع و تشویش اذهان عمومی طوری وانمود می کنند که شهردار درختان را قطع می کند و میراث فرهنگی مدافع درختان است.

وی ادامه داد: ما با توجه به هزینه هایی که برای حفظ باغستان سنتی کرده‌ایم در تلاش بوده ایم در صورت قطع درختان چندین برابر درخت در شهر بکاریم و این کار را نیز کردیم.

وی عنوان کرد: قزوین دارای مردم متدین با فرهنگ و همیشه در صحنه است که سهم بسزایی در دفاع از کشور و جنگ تحمیلی داشته و شهیدان بزرگی چون شهید رجایی،بابایی، لشگری و ابوترابی را تقدیم انقلاب کرده است.

وی در پایان از وزیر خواست تا ضمن بازبینی ۵۰۳ هکتار بافت تاریخی شهر، برای ابنیه تاریخی محدوده مشخص معین نموده و با توجه به اینکه بافت قدیمی نیاز به مرمت و باز آفرینی دارد حداقل سطح اشغال ۶۰ درصد و تراکم چهار طبقه را مصوب کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول