اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

قزاقستان از احتمال افزایش تولید اوپک‌پلاس در نشست امروز خبر داد

درحالی‌که منابع آگاه شانس کمی را برای تغییر سیاست در اوپک‌پلاس تصور می کنند ، قزاقستان از احتمال افزایش تولید این گروه در نشست امروز خبر داد.

قزاقستان از احتمال افزایش تولید اوپک‌پلاس در نشست امروز خبر داد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، قزاقستان از احتمال افزایش تولید اوپک پلاس در نشست امروز خبر داد.

بولات آکچولاکوف، وزیر انرژی این کشور گفت: «ما همیشه گفته‌ ایم که قیمت ترجیحی برای نفت 60 تا 80 دلار در هر بشکه است. قیمت نفت امروز 100 دلار است؛ بنابراین ممکن است مجبور شویم تولید را افزایش دهیم تا از داغ شدن بیشتر بازار جلوگیری کنیم.»

بازار به میزان زیادی انتظار دارد که این گروه میزان تولید برای ماه سپتامبر را تغییر ندهد یا اندکی افزایش دهد.

سه منبع آگاه در اوپک پلاس گفتند، هنوز شانس کمی برای تغییر سیاست در اوپک پلاس وجود دارد.

آمریکا با هدف مهار قیمت ها، عربستان و امارات و رهبران اوپک را تحت فشار قرار داده است تا نفت بیشتری تولید کنند؛ قیمت نفت با افزایش تقاضا و حمله مسکو به اوکراین افزایش یافته است.

اوپک پلاس، شامل کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه است. این گروه از ابتدای شیوع کرونا و کاهش تقاضا، به میزان 10 میلیون بشکه از تولید خود کم کردند تا مانع از فزونی نفت در بازار شوند.

با بهبود شرایط و کاهش شیوع کرونا، این گروه به تدریج شروع به افزایش تولید کردند.

اوپک پلاس در نشست گذشته خود در اوایل ماه جولای تصمیم گرفت تا به افزایش تولید بیشتری داشته باشد و ماهانه 648 هزار بشکه در روز در ماه‌های جولای و آگوست تولید داشته باشد. رقم قبلی افزایش تولید این گروه 432 هزار بشکه در روز بود. این گروه در ماه های اخیر از افزایش تولید بیشتر خودداری کرده است.

منابع آگاه در این گروه به کمبود ظرفیت اضافی در میان اعضا برای افزایش تولید و همچنین نیاز به همکاری بیشتر با روسیه به عنوان بخشی از گروه اوپک پلاس اشاره می کنند.

تحلیلگران معتقدند، با توجه به افزایش نگرانی ها در مورد کندی رشد اقتصادی و کمبود ظرفیت مازاد،  بعید است که اوپک پلاس در نشست امروز خود کاری انجام دهد.

قرار بود، اوپک پلاس تمام کاهش تولید خود که در سال 2020 اجرا کرده را جبران کند. اما اوپک پلاس تا ماه ژوئن، به علت تحریم برخی از اعضا و کمبود سرمایه گذاری در سایر کشورها که توانایی افزایش تولید آن را از بین برد، تقریبا 3 میلیون بشکه در روز از سهمیه تعیین شده عقب مانده بود.

به دنبال تحریم های غرب علیه نفت و گاز روسیه، عرضه نفت در بازار کم شد و قیمت ها سر به فلک گذاشت، این امر سبب شد تا قیمت بنزین در آمریکا و هزینه های انرژی در اروپا به شدت افزایش یابد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سعی کرد با آزادسازی ذخایر راهبردی این کشور، قیمت نفت را پایین بیاورد، اما نتوانست.

واشنگتن فشار بر اوپک را افزایش داد، اما آن هم نتیجه ای نداشت؛ البته گفته می شود کشورهای عضو اوپک با حداکثر ظرفیت خود تولید می کنند و امکان افزایش بیشتر برای آنها وجود ندارد.

کمیته مشترک نظارتی وزرا این گروه (JTC) دیروز نیز نشست داشت و پیش بینی خود از مازاد در بازار نفت در سال جاری را 200 هزار بشکه در روز کاهش داد و به 800 هزار بشکه رساند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول