اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

رئیس دیوان عدالت اداری: قوانین با عدم تامین بودجه، عملا اجرا نمی شوند

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در جایی که قانون گذار برای دستگاه‌های اجرایی وظیفه تعیین کرده و امتیازی را برای مردم در نظر می گیرد که منوط به تامین اعتبار است، با عدم تامین بودجه، عملا اجرای حکم مقنن به تعویق افتاده و اجرا نمی‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوانین با عدم تامین بودجه، عملا اجرا نمی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری، رئیس و معاونان دیوان عدالت با حضور در محل مجلس شورای اسلامی ضمن دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در نشستی مشترک به گفت‌وگو و ذکر اهمیت تعامل و هم اندیشی مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری در حل مشکلات مردم پرداختند.

رئیس دیوان عدالت اداری مشکلاتی که در خصوص تقنین وجود دارد را از مباحث مهم دانست و افزود: اگر کمیسیون اصل ۹۰ براساس وظیفه ذاتی خود بر نظارت و عملکرد دولت و حتی مجلس شورای اسلامی مبادرت کند بسیاری از موضوعات قابل حل است.

وی افزود: در جائی که قانون گذار برای دستگاه‌های اجرایی وظیفه تعیین کرده و امتیازی را برای مردم در نظر می گیرد که منوط به تامین اعتبار است، با عدم تامین بودجه، عملا اجرای حکم مقنن به تعویق افتاده و اجرا نمی‌شود که این موضوع یکی از آسیب‌های جدی در اجرای احکام دیوان عدالت اداری است.

حجت‌الاسلام مظفری به ضرورت ورود کمیسیون اصل ۹۰ به نحوه کاردستگا‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: این کمیسیون با نظارت دقیق، پیگیر تصویب آیین نامه و مصوبات از سوی دولت باشد چرا که در متن قانون برای تنظیم آیین نامه به عنوان مثال مهلت های  سه ماهه و 6 ماهه تعیین شده است و مفروض است که از نظر قانونگذار تعیین مهلت جهت تنظیم و ابلاغ آیین نامه موضوعیت داشته است، والا قانونگذار مهلتی جهت تدوین آیین نامه تعیین نمی‌کرد. با این فرض شایسته است که کمیسیون اصل ۹۰ در این حوزه ورود جدی داشته باشد و بر تدوین به موقع آیین نامه های اجرایی قانون نظارت داشته باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص اجرای احکام دیوان عدالت اداری که از دغدغه های نمایندگان بود، گفت: تمامی آرای هیات عمومی اجرا شده است و بیش از ۹۵ درصد از آرای شعب نیز اجرا می شود و مواردی که اجرا نمی شود ناشی از عدم تصویب ضوابط مقرر و عدم تامین اعتبار از سوی دولت است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل این جلسات جهت بررسی مشکلات و رفع آنها، به توضیحاتی در خصوص وظایف این کمیسیون پرداخت و گفت: فلسفه وجودی این اصل مربوط به زمانیست که شکایات افراد نتیجه ‌بخش و یا ممکن نبوده و شخص به کلیتِ رفتاری یک قوه معترض باشد. در واقع این اصل به عنوان آخرین راه تظلم‌خواهیِ شکایت از طرز کار قوای سه‌گانه را در بر می‌گیرد و شکایت از نهادهای وابسته به دولت یا قوه قضائیه بایستی در دستگاه‌های یش‌بینی‌شده در قانون صورت گیرد.

در ادامه نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به بیان دغدغه ها ی مردم نسبت به برخی آرای صادره از دیوان عدالت اداری پرداختند و با بیان سوالاتی اظهار امیدواری کردند که دیوان عدالت اداری با همکاری و تعامل بیشتر با نمایندگان مجلس، گا‌های موثری به جهت آسیب شناسی و رفع مشکلات مورد نظر داشته باشد.

همچنین رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری ضمن پاسخگویی به سوالات و شبهات نمایندگان، به تبیین رویکردهای مهم دیوان در موضوعات مختلف پرداختند.

در پایان این نشست مقرر شد با توجه به پیشنهاد و موافقت طرفین، کمیته های مشترک با حضور نمایندگان طرفین در زمینه های متعدد تشکیل شود که با هدف  بررسی تخصصی موضوعات، چالش ها ی مهم احصا و جهت بررسی و پیدا کردن راه حل به جلسه ای که ماهانه با حضور همه اعضا تشکیل می شود ارائه شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول