اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

«ناباروری» یکی از سه عامل اصلی طلاق/ تولد ۱٠٠٠ کودک در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین

مطابق آمارها نرخ موالید در کشور رو به نزول است و این موضوع نشان می دهد طی سال های آینده جمعیت پیر ما بیش از جمعیت جوان کشور خواهد بود، بنابراین تا زمانی که پنجره جمعیتی بسته نشده باید تدبیری برای این معضل اندیشیده شود.

«ناباروری» یکی از سه عامل اصلی طلاق/ تولد ۱٠٠٠ کودک در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یکی از موضوعات مهمی که امروز با آن درگیر هستیم، بحث جوانی جمعیت است.

مطابق آمارها نرخ موالید در کشور رو به نزول است و این موضوع نشان می دهد طی سال های آینده جمعیت پیر ما بیش از جمعیت جوان کشور خواهد بود، بنابراین تا زمانی که پنجره جمعیتی بسته نشده باید تدبیری برای این معضل اندیشیده شود.

همانطور که رفع سایر دغدغه ها همچون بحث آب و زیرساخت های آن اهمیت دارد، رسیدگی به موضوع جمعیت نیز باید در دستور کار جدی قرار گیرد. بسیاری بر این باورند باید بحث جوانی جمعیت و فرزند آوری را باید مردمی سازی و تبیین کنیم و دقت داشته باشیم که اهمیت بحث جمعیت کمتر از سایر حوزه ها نیست.

کمک به زوجین نابارور از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند

فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در خصوص فعالیت های این مجموعه در مسیر افزایش و جوانی جمعیت اظهار کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی در سطح کشور و به تبع آن در استان قزوین در حوزه ناباروری فعال شده و با راه اندازی مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی در قزوین از سال ۹۲ تاکنون بیش از یک هزار فرزند در این مرکز متولد شده اند.

وی با بیان اینکه مرکز ناباروری دو هدف را دنبال می کند، افزود: یکی از این اهداف بحث افزایش جمعیت و دیگری بحث جلوگیری از آسیب های اجتماعی مادران است زیرا طلاق یکی از مشکلات جدی کشور به شمار می رود و یکی از سه عامل اصلی طلاق نیز بحث ناباروری است بنابراین با کمک به زوجین نابارور علاوه بر اینکه به بحث جمعیت کمک می شود، یکی از آسیب های اجتماعی را نیز برطرف می کند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در این سالها مراجعینی از استان های همجوار نیز داشته ایم، همچنین برای افزایش کمی و کیفی خدمات قابل ارائه توسط این مرکز اقدام به ساخت یک مرکز تحقیقاتی درمانی کردیم که با سفر اخیر ریاست جمهوری بودجه ۴۰۰ میلیارد ریالی برای آن اختصاص داده شد.

پیله چی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، ما تنها مرکز نیمه دولتی در استان به شمار می رودیم و سعی داریم تیم پزشکی و مامایی مرکز همراهی لازم را با مراجعین داشته باشند و به آنها کمک کنند تا زوجین این دوران پراسترس را با آرامش سپری کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: برای درمان مراجعین سعی داریم از کم هزینه ترین روش شروع کنیم و اگر درمان دارویی جواب نداد، سایر روش ها از جمله آی یو آی را پیشنهاد می دهیم اما اگر روش آی یو آی هم جواب نداد و کاندید عمل جراحی آی وی اف شدند مراحل انجام عمل جراحی در استان انجام می شود و زوجین فقط برای مرحله آخر که جراحی است به مرکز ابن سینا تهران مراجعه می کنند.


پرداخت نیمی از هزینه های درمان ناباروری در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی

امین خاکباز معاون پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز در این خصوص گفت: جهاد دانشگاهی از طریق مراکز ناباروری چون ابن سینا که متعلق به جهاد دانشگاهی است، نیمی از خدمات مربوط به درمان ناباروری را ارائه می دهد.

وی عنوان کرد: در استان قزوین تمام خدمات مربوط به درمان ناباروری به جز آی وی اف را ارائه می دهیم و برای درمان ناباروری با آی وی اف نیز تمام اقدامات مورد نیاز را در استان انجام می دهیم و برای مرحله آخر به مرکز ابن سینا مراجعه می کنند.

خاکباز تصریح کرد: از سال۹۲ تاکنون حدود یکهزار تولد در این مرکز به ثبت رسیده و در این سالها بیش از ۵ هزار تشکیل پرونده در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی داشتیم که حدود ۶۰۰ مورد آن فقط در یک سال گذشته انجام شده است.

معاون پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین بیان کرد: در بحث تبلیغات به منظور آگاهی بخشی به زوجین نابارور اجازه تبلیغات رسمی نداریم و آگاهی بخشی های ما به صورت تبلیغات غیررسمی و مصاحبه با رسانه های استان انجام می شود.

خاکباز افزود: بخشی از این آگاه سازی ها از طریق دیدارهای چهره به چهره افرادی که به این مرکز مراجعه کرده و درمان شده اند با سایر افراد دارای مشکل و بخش دیگری از طریق رسانه ها و سایت مرکز ناباروری انجام می شود.

وی اضافه کرد: درمان ناباروری یک فرآیند سیکلی است و تعداد مراجعات در هر سیکل زیاد است بنابراین طی کردن مسافت های کوتاه برای زوجین بسیار راحت تر و به صرفه تر است به گونه ای که خیلی امکان پذیر نیست، زوجین برای درمان ناباروری به شهرهای دیگر بروند.

معاون پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: ارائه تمام خدمات ناباروری در داخل استان شرایط خوبی را برای مردم ایجاد کرده و از سوی دیگر هزینه های درمان ناباروری در این مرکز خیلی ارزان تر از مراکز خصوصی است.

خاکباز اظهار کرد: مراکز خصوصی برای هر بار مراجعه بیمار ویزیت و هزینه سونوگرافی دریافت می کنند و هزینه آزمایشگاهی مراکز خصوصی نیز زیاد است اما هزینه آزمایشگاهی این مرکز تقریبا ۵۰ درصد هزینه آزمایشگاهی مراکز خصوصی است.

وی بیان کرد: هزینه های درمان ناباروری به صورت آزاد محاسبه شده و تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد اما به واسطه اینکه مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی هزینه سونوگرافی و ویزیت را به صورت جداگانه دریافت نمی کند و از سوی دیگر هزینه های آزمایشگاهی نیز نصف قیمت مراکز آزاد است بنابراین همین عوامل موجب کاهش هزینه های درمانی زوجین نابارور می شود.

معاون پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: بخش عظیمی از هزینه های درمان ناباروری مربوط به هزینه های دارو و مکمل ها است که صرف نظر از مراجعه به بخش خصوصی یا دولتی به صورت آزاد محاسبه می شود.

خاکباز تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه ناباروری مشکلات فرهنگی و رفتاری است و همین امر موجب می شود برخی از زوجین نابارور قزوینی برای اینکه مبادا در طول مراجعات خود به مرکز ناباروری توسط اقوام و دوستان دیده شوند، برای درمان خود به مراکز داخل استان مراجعه نمی کنند.

وی گفت: همین امر موجب می شود که برخی از مراجعین این مرکز از استان های دیگر به قزوین مراجعه کنند.


تعیین جنسیت راهی برای جلوگیری از برخی جدایی های زوجین

مشایخ مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین نیز به مراحل درمان زوجین نابارور مراجعه کننده به این مرکز اشاره کرد و گفت: زوجینی که برای درمان به این مرکز مراجعه می کنند، پس از تشکیل پرونده آزمایش های لازم را انجام می دهند و آقایان توسط متخصص اورولوژی معاینه می شوند و در مجموع این آزمایشات و ویزیت های خانم و آقا شیوه درمانی مناسب برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی افزود: سه روش ناباروری داریم که عبارت اند از درمان دارویی، آی یو آی(تزریق داخل رحمی) و آی وی اف(کاشت) که جنین خارج از رحم تشکیل شده و سپس در رحم خانم تزریق می شود.

وی اضافه کرد: زوجین ناباروری که مراجعه می کنند واقعا مشتاق به فرزند آوری هستند و تمایل دارند که درمان های صحیح برای رفع مشکل آنها در نظر گرفته شود تا در نهایت به داشتن فرزند ختم شود.

مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین ادامه داد: در درمان های تخصصی ناباروری که برای زوجین داریم، موفق شدیم رضایت خاطر زوجین مراجعه کننده را جلب کنیم.

مشایخ با اشاره به خدماتی که برای تعیین جنسیت به زوجین مراجعه کننده ارائه می شود، خاطرنشان کرد: گاهی شاید تعیین جنسیت را یک کار سلیقه ای بدانیم اما در واقع در برخی از خانواده ها و فرهنگ ها این موضوع به یک معضل تبدیل شده بنابراین در این فرهنگ ها تعیین جنسیت حتی از طلاق زوجین هم جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه مراجعینی داشتیم که تعیین جنسیت مانع جدایی آنها شده است، اظهار کرد: حدود ده درصد مراجعین ما برای تعیین جنسیت به این مرکز مراجعه می کنند که روش های مختلفی برای این منظور در نظر گرفته می شود.

مدیر مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین گفت: در این مرکز روش های آی یو ای و پی جی دی (کاشت تعیین جنسیت) برای تعیین جنسیت انجام می شود که انتخاب هر کدام از آنها منوط به شرایط زوجین متقاضی است.


میزان موفقیت تعیین جنسیت در آی یو آی حدود ۸۰ درصد است

دکتر انبارلویی یکی از پزشکان مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین نیز در خصوص مراحل درمانی زوجین مراجعه کننده به این مرکز اظهار کرد: زوجینی که به این مرکز مراجعه می کنند در وهله اول مورد بررسی قرار می گیرند که ببینیم سابقه خانوادگی نازایی دارند یا نه و اینکه تا حدی علت ناباروری آنها مشخص شود.

وی افزود: پس از تشخیص علت ناباروری، آزمایشات لازم را برای زوجین درخواست می کنیم تا براساس آن روش درمانی مناسب در پیش گرفته شود.

دکتر انبارلویی با بیان اینکه میزان استقبال زوجین از این مرکز خوب است، یادآور شد: میزان جواب دهی مراحل درمانی برای تعیین جنسیت در روش درمانی آی یو ای بین ۷۰ تا ۸۰ درصد و در آی وی اف نیز ۱۰۰ درصد است.

گزارش از حدیثه امین زاد گوابری

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول