اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

روسیه: برای حل مشکل غذا موانع ناشی از تحریم‌ها برطرف شوند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر لزوم اجرای همه مفاد توافق غلات استانبول گفت که حل مشکل غذا در جهان در گرو برچیده شدن موانع کشورهای غربی است که با تحریم روسیه ایجاد شده است.

روسیه: برای حل مشکل غذا موانع ناشی از تحریم‌ها برطرف شوند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه از آغاز اجرای «توافق غلات» استقبال کرد و گفت که بر اساس انتظارات، کی‌یف به تعهدات خود برای تضمین ایمنی کشتی ها در بنادر دریای سیاه و آب های سرزمینی اوکراین عمل می‌کند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری ضمن استقبال از آغاز صادرات غلات از بنادر اوکراین گفت: برای حل کامل مشکل غذایی، لازم است کشورهای غربی همه موانع مادی و لجستیکی ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه را برطرف کنند.

او با بیان اینکه مسکو به غرب درباره عواقب عملی نشدن بخش دوم توافق غلات هشدار داده است، گفت: در غیر این صورت جهان از ده‌ها میلیون تن غلات روسیه محروم می‌ماند .

زاخاروا گفت: بخش لاینفک توافق استانبول یادداشت تفاهم بین روسیه و دبیرخانه سازمان ملل برای تقویت ترویج مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه در بازارهای جهانی است.

این مقام روسی گفت: توافقات به دست آمده به یکدیگر مرتبط هستند و این را دبیر کل سازمان ملل به خوبی می‌داند از همین رو ما درباره تلاش‌ها برای به تاخیر انداختن یا عمل نکردن به تعهدات مربوط به بخش دوم از بسته توافقات هشدار می‌دهیم و در غیر این صورت جهان ممکن است ده‌ها میلیون تن غلات روسیه را دریافت نکند.

نخستین محموله غلات اوکراین روز دوشنبه بندر اودسای این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترک کرده است. کشتی حامل این محموله رازونی نام داشته و با پرچم سیرالئون در حال حمل این محموله به سمت لبنان است. بر اساس اعلام سازمان ملل؛ رازونی حامل 26 هزار تن ذرت است.

روسیه و اوکراین به صورت جداگانه با ترکیه و سازمان ملل برای گشایش مسیر صادرات غلات اوکراین به توافق رسیده‌اند تا از این طریق ۲۲ میلیون تن غلات و محصولات کشاورزی اوکراین که در بنادر این کشور در دریای سیاه مانده صادر شود.

روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می کنند و تولید کننده عمده دانه‌های روغنی در جهان به حساب می‌آیند، قطع صادرات از بندر دریای سیاه پس از جنگ روسیه و اوکراین قیمت کالاهای اساسی را به شدت افزایش داده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول